(13.00 hodin)
(pokračuje Jana Hanzlíková)
Slíbila jsem, že budu krátká, takže končím, a chci vás moc poprosit o podporu pojmu školský logoped, který je v původní předkládané verzi. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně, a další vystoupí paní poslankyně Zajíčková, připraví se pan poslanec Kettner.
Poslankyně Renáta Zajíčková: Já se budu také snažit být stručná. Já si myslím, že tady toho už mnoho zaznělo, nebudu se zabývat nějakými technikáliemi. Já bych chtěla moc poděkovat předřečnici, prostřednictvím vás, pane předsedající, za velmi rozumný a racionální názor na pozici školského logopeda. Myslím si, že to shrnula velmi dobře a velmi objektivně, takže jí za to mnohokrát děkuji.
Zaznělo tady toho už mnoho. Zdůvodňoval se význam novely zákona o pedagogických pracovnících z různých úhlů pohledu. Já bych se teď chtěla zaměřit na jeden jediný, a to je žák, protože novela zákona o pedagogických pracovnících přece především má směřovat k žákovi. Neměla by to být jenom novela pro novelu, ale změny, které novela přináší, se musí promítnout právě v kvalitě výuky, která potom vyústí ke spokojenějšímu žákovi, k motivovanějšímu žákovi nebo třeba k lépe vzdělanému žákovi. Takže když jsem na tu novelu zákona podívala právě prizmatem žáka, tak jsem dospěla k tomu, že novela žákovi přinese mnoho pozitiv, a to právě prostřednictvím učitelů. Určitě mu tato novela přinese - žákovi - mladé učitele, kteří když studovali a připravovali se na toto povolání, měli možnost se setkat s prací, měli možnost dostávat zpětnou vazbu od provázejících učitelů, a to tedy znamená, že mladý absolvent pedagogické fakulty anebo třeba doplňkové pedagogického studia bude na výuku lépe připraven a nebude třeba tak tápat, jako se to děje v dnešní době.
Samozřejmě že tak mladý absolvent díky garanci 130 % platů k průměrné mzdě, ke 130 % garance, bude lépe motivován, budou to třeba lidé, kteří by za stávající situace neuvažovali o pozici kantora, a vzhledem k tomu, že tedy je tu tento motivační aspekt těch 130 %, můžeme spoléhat a doufat, že mezi uchazeči o pedagogické studium budou i další jiní a kvalitní uchazeči, kteří budou mít autoritu u žáků, a tím vlastně tedy obohatí žáka.
Dále budou před žáky stát lidé z praxe, což si myslím, že je velmi důležité. Samozřejmě, u středních odborných škol o tom není vůbec diskuse, ale samozřejmě, bude to důležité i pro žáky základních škol, protože to může vlastně žákům ukázat mnoho dobrých příkladů. Například jim to ukáže, jaký je možný v životě kariérní postup, že je možné v životě třeba změnit i svoji roli, svoji profesi, a pokud se odborník z nějaké profese, ekonom, žurnalista, architekt, fyzik, třeba rozhodne v nějaké etapě svého života, že bude chtít změnit svoje povolání a třeba stát se učitelem, že to možné je. Čili je to i nějaká motivace žáka v nějaké celoživotní kariérové perspektivě. Dále to může žákovi ukázat nebo přinést spíš zkušenosti a odborné znalosti právě odborníka, který přijde do učebny. Může žákovi takový odborník poskytnout třeba síť kontaktů, možnost daleko většího propojení praxe s teorií, se školou. Může navázat kontakty, může vytvořit nějaký networking třeba danému žákovi, studentovi, který bude mít zájem o nějaký určitý obor, který třeba ten odborník právě velmi dobře zná. Samozřejmě ti profesionálové budou moci žákům poskytnout třeba odborné rady nebo typy, kam se ubírat, do jakého třeba odvětví se vrhnout, ukázat, jaké možnosti student, žák střední nebo základní školy může mít, takže přínosů pro žáka tato novela má opravdu nepřeberné množství a věřím v to, že to je hlavní smysl této novely.
Neměli bychom tady se opravdu točit na nějakých technikáliích, na názvech, jestli školský logoped, nebo jiný logoped. To jsou opravdu věci, které vlastně žákovi jsou vlastně úplně jedno, on potřebuje, aby péči v té škole měl komplexní, a jestli to bude název takový, nebo takový, je mu vlastně jedno. Takže já jsem velmi ráda za tuhletu novelu, protože si myslím, že tím naším společným záměrem, cílem je žák, a žákovi tato novela určitě přinese lepší výuku, kvalitnější učitele, motivovanější učitele a učitele třeba i z jiných oborů, než jsou tedy ti stávající.
Tímto bych chtěla poděkovat znovu všem, kteří se na této novele podíleli. Myslím si, že jak jsem to už jednou tady řekla, je vyprecizovaná, je komplexní, je kvalitní, a všichni, kteří pracují ve školách, ve školství, ji očekávají a těší se na ni. Takže děkuji a předávám slovo dalšímu řečníkovi.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji paní poslankyni a s faktickou poznámkou se hlásí paní poslankyně Mádlová. Bude následovat v obecné rozpravě paní poslankyně Berkovcová. Paní poslankyně, prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Ivana Mádlová: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Jenom krátce zareaguji na svoji předřečnici, paní poslankyni Zajíčkovou. Určitě lze v mnohém souhlasit. Ta novela určitě obsahuje řadu dobrých věcí, to v každém případě. Já jenom si myslím, že je potřeba ale zdůraznit, že abyste mladé učitele k tomu povolání přizvali a abyste je tam udrželi, abyste je motivovali, tak jim musíte zaručit, že systém školství bude fungovat jako celek.
Já jsem o tom mluvila minule, že je to opravdu důležité, protože společnost má řadu problémů, narůstají žáci s poruchami chování, učení, zdravotní problémy a tak dále, o tom vy jste se vlastně vůbec nezmínila. A pokud jim nenabídnete a nezaručíte, že budou mít k ruce tyto specialisty, jako jsou speciální pedagogové a psychologové, asistenty pedagoga, tak je v systému neudržíte, protože na ně nahrnete práci právě za tyto pedagogy a stejně v té odborné rovině je budou vyhledávat. A to považuji za zásadní problém, protože jinak je v tom systému neudržíte, kromě administrativy šílené, které oni musí se věnovat. Takže znova říkám, že je důležité myslet i na ně, a opravdu jste tady nepředvedla nebo jste nesdělila, jakým způsobem tyto specialisty v školství udržíte, protože například v Plzeňském kraji je na jednoho žáka o čtyřikrát méně speciálních pedagogů než je třeba v Praze. Ty rozdíly jsou obrovské. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Budeme pokračovat v rozpravě, nyní vystoupí paní poslankyně Berkovcová, připraví se pan poslanec Kettner.
Poslankyně Jana Berkovcová: Dobrý den. Děkuji za slovo. Já jsem sice vystoupila už v úvodu projednávání třetího čtení minulý týden, ale ráda bych vystoupila ještě dnes znovu, tedy téměř v závěru třetího čtení. Nebudu už opakovat to, co bylo řečeno, i když je to nešťastné, to projednávání takhle přerušit nadvakrát, protože spousta věcí, která tady zazněla minulý týden, už se trošku asi ztratila někde v časoprostoru. Takže nebudu se vracet k tomu, v čem je ta novela nešťastná, proč s ní my nesouhlasíme, to je tedy to rozkopávání příkopu mezi učiteli a pedagogy, to jsem říkala minule, mluvili o tom mí kolegové.
Já bych se tady chtěla ještě vrátit ke dvěma aspektům té novely a první věc je - vrátím se a budu se snažit uvést na pravou míru tu mystifikaci, která se stále říká o garanci financí na platy učitelů ve výši 130 % průměrné hrubé nominální mzdy v České republice, a někteří koaliční poslanci bohužel v médiích tuto mystifikaci přiživují. Jedinou garancí kterou, učitelé mají, je tarifní plat, který je součástí platové tabulky, příslušná platová třída dle zařazení podle katalogu prací a daný platový stupeň podle počtu let praxe, případně nárokové příplatky v jejich nejníže garantované částce: specializační příplatek 1 000 korun, třídnictví 1 500 korun. Toť vše. ***