(10.00 hodin)
(pokračuje Radek Koten)
Bohatě by tedy stačilo, kdyby v tomto duchu rozpočet navrhovala vláda a pak se snažila o jeho prosazení v Poslanecké sněmovně, vysvětlovala, apelovala na poslance a podobně. Explicitní určení rozpočtu na obranu, předpokládám zejména s využitím kapitoly státního rozpočtu číslo 307 Ministerstvo obrany, je enormní a musí být velmi dobře rozvrženo, aby se ty vyčleněné prostředky a peníze také zvládly smysluplně proinvestovat. Armáda je musí smysluplně pojmout. Zároveň by mělo být řečeno, kde na to Česká republika vezme. I když je to dlouhodobý závazek našeho členství v NATO, prakticky nebyl bohužel naplňován celé roky a deficity státních rozpočtů a rostoucí státní dluh také hovoří jasně proti.
Naopak jsou silné důvody pomoci hlavně našim občanům, kterým se propadá životní úroveň, hrozí pády firem, a tedy i růst nezaměstnanosti. V téhle situaci utrácet na obranu tolik, že to Armáda České republiky ani nestihne smysluplně a včas proinvestovat, je plýtvání peněz, samozřejmě daňových poplatníků. Postup by měl být přesně opačný: stanovit si priority, aktualizovat vojenské obranné dokumenty, zjistit, co se dá v daném roce nakoupit a za kolik a až podle toho postavit obranný rozpočet. Armáda by měla dostávat právě tolik, na kolik má připravené a dlouhodobě vysoutěžené strategické a významné akviziční projekty, provádět průběžné modernizace, a nikoliv nakupovat výzbroj pouze ze zahraničí.
K tomuto návrhu zákona mám další námitku. Je to tedy i podle mne pokus o nepřímou novelu jednacího řádu Poslanecké sněmovny, neboť je snaha obejít rozhodovací legislativní pravomoc Poslanecké sněmovny, a to v otázce každoročního projednávání návrhu státního rozpočtu, tedy aby nebylo možné celkový rozpočet na obranu snížit pod 2 % HDP. Jestli se tak v realitě může stát, to je právně diskutabilní.
Kromě ustanovení směřujících k zajištění 2 % HDP na obranu je v novele řada dalších obecných ustanovení, jejichž účel a praktické dopady zatím nejsou zřejmé, a to je i riziko vzhledem k absenci mezirezortního připomínkového řízení. Proto za poslanecký klub SPD nepodpoříme tento zákon a vedou nás k tomu i další věci z poslední doby.
Já bych tady přečetl několik novinových titulků, které proběhly v posledních čtrnácti dnech na mainstreamových médiích. Například: "Nákup nových vozů pro armádu provází pochybnosti a podezřelé zákulisní vztahy." Dále: "Obrana chce nakoupit kritizovaná lehká útočná vozidla násobně dráž než Britové." Dále: "Armádní zakázce za 52 miliard hrozí krach. Švédové si diktují podmínky." Samozřejmě takovéto titulky se objevují v poslední době, kritizují některé tendry, které jsou na Ministerstvu obrany, a my si tady musíme položit otázku, zda tedy Ministerstvo obrany je schopno vysoutěžit ty zakázky, nebo zda je schopné nakupovat ty věci, ať se tedy jedná o nějaká vozidla pro 601. skupinu speciálních sil, anebo 43. výsadkový pluk v Chrudimi.
Takže samozřejmě jsou tam určité pochybnosti, jsou tam také pochybnosti o tom, zda tam nejsou nějaké osobní vazby, a pokud tedy chceme utrácet za zbraně, tak si myslím, že by ty nákupy měly být velmi dobře připraveny, měly by být vysoutěženy, ale měly by být právě i pro tu veřejnost bez těch pochybností. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Váš proslov vyvolal několik faktických poznámek. První je pan poslanec Krejza a připraví se pan poslanec Janulík. Máte slovo.
Poslanec Karel Krejza: Dobrý den, děkuji vám. Já jsem vždycky udiven logikou: dávali jsme málo, neplnili jsme, tak budeme dávat ještě méně. Tak tomu opravdu se mi špatně rozumí.
Další věc, pokud bychom se měli řídit novinovými titulky a podle toho vládnout a schvalovat zákony - no nevím, jestli by to dopadlo úplně dobře, myslím, že ne.
A třetí krátká poznámka: no, tak právě proto je tady novela, abychom ty akviziční procesy, které v našem právním prostředí trvají neúměrně dlouho, abychom je dokázali dotáhnout. Je to zjednodušeně ten fondový přístup, to znamená, že peníze se nemusí každý rok přeschvalovávat znovu, ale jsou tam jednou přiděleny a akviziční proces prostě dotáhnete příští rok nebo přespříští rok. Tady trvají opravdu mnoho měsíců, spíš let, takže tady v tom nevidím vůbec žádný problém.
A znova - jde o naši suverenitu, a proto je potřeba tento zákon jednoznačně podpořit. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další s faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Janulík.
Poslanec Miloslav Janulík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já k tomu mám samozřejmě jednu, respektive dvě poznámky. Když už to tedy musí být, samozřejmě ty sumy jsou astronomické, ale prostě svět je takový. Změnilo se mnoho za poslední léta, netušil jsem, že to zažiju, tak bych jenom plédoval za to, abychom co nejvíc - a vím, že se snažíme, ale možná ještě se snažme víc - co nejvíc utratit doma. To znamená, nebýt pokladnička pro cizí státy. My jsme bývali zbrojařská velmoc a myslím si, že vyzbrojování naší armády by mohlo být příležitost se na tu špičku zase vrátit. Čili co jde, utraťme doma, našim firmám, protože jsme v tom asi velmi dobří.
A dovolím si jednu reminiscenci. Před deseti lety, paní ministryně, tady stál kolega Chalupa a ten plédoval velmi za armádu, a dokonce tady navrhoval, aby se zpátky zaváděla branná výchova a tak dál. A tehdy se velká část tehdejší opozice smála. A já jsem si na to opravdu tentokrát vzpomněl, že to je deset let, a představte si, co se za těch deset let změnilo. Už by se dneska asi nikdo nesmál. Děkuju.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další z přihlášených s faktickou je pan poslanec Roman Bělor. Máte slovo.
Poslanec Roman Bělor: Děkuji, pane předsedo, já budu velmi stručný. Polsko v tomto roce bude věnovat na armádu 4 % HDP. To je jedna věc, kterou jsem chtěl říct. A pak samozřejmě se přidám k tomu argumentu, že využívat novinové titulky jako argument pravdy je samozřejmě v dnešní době mediálních zmatků velmi komické. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A ještě jedna faktická poznámka, pan poslanec Růžička.
Poslanec Pavel Růžička: Já bych zareagoval na ta 2 %. Já si myslím, protože naše hnutí to samozřejmě podpoří, pro paní ministryni to vytváří perfektní podmínky v rámci jednání v rámci NATO, protože se k něčemu zavážeme a už to nebudou pouze plané sliby, ale prostě aspoň to bude mít nějaký právní rámec. Já tady nezpochybňuju to, co tady bylo řečeno, že vlastně o rozpočtu dále bude muset rozhodovat Sněmovna. Je to tak, ale aspoň nějaká deklarace prostě tady je.
Já bych to převedl do minulosti. Já si to nepamatuju, v té době jsem politik nebyl, ale určitě si pamatujete, když se nakupovaly pandury, ta zakázka se rozkouskovala, nebyly na to peníze a my vlastně pomalu po patnácti letech nejsme schopni tu zakázku dokončit, abychom se dostali k cílovému stavu těch pandurů. Dneska nemáme vyzbrojenou 4. brigádu rychlého nasazení a je to jen díky tomu, že na tu zakázku prostě někdo peníze sebral. Já si myslím, že když to bude garantované, tak se nám nestane to, že bychom kouskovali, já nevím, zakázku na bévépéčka a nadzvuková letadla, že bychom to vždycky koupili jako celek, protože potom v budoucnosti už se to velice těžce dohání. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou poznámkou je pan poslanec Žáček. Máte slovo, pane poslanče. ***