(9.50 hodin)
(pokračuje Jana Černochová)
Některé ty pozměňovací návrhy byly už diskutovány i na výboru. Tady bych chtěla říci, že návrh kolegů nemohu podpořit z toho důvodu, že by to vlastně měnilo ten systém, který už teď jsme si vyzkoušeli zatím na dobrovolné bázi, že jsme žádali jednotlivé rezorty o dokládání věcí, které by podle směrnic Severoatlantické aliance bylo možné financovat, na ta 2 % HDP je použít. Tady prostě jiná cesta než držet se striktně pravidel Severoatlantické aliance v tuto chvíli není, tady moc velký manévrovací prostor na pozměňovací návrhy nemám a omlouvám se za to, že je nepodpořím.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Tímto otevírám rozpravu, do které se hlásí... Pan zpravodaj s přednostním, ano, pan zpravodaj má přednost. Máte slovo.
Poslanec Josef Flek: Děkuji, pane předsedající. Já bych zde načetl usnesení výboru pro obranu:
"Usnesení výboru pro obranu z 25. schůze ze dne 11. dubna 2023 k vládnímu návrhu zákona o financování obrany České republiky a o změně zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, rozpočtová pravidla, ve znění pozdějších předpisů, zákon o financování obrany, sněmovní tisk č. 369:
Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR jako garanční výbor po projednání návrhu zákona po druhém čtení
I. doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona;
II. zaujímá následující stanoviska k předloženým návrhům;
III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny popřípadě navrhl nezbytné úpravy podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny;
IV. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny ve třetím čtení návrhu zákona přednášel stanoviska výboru;
V. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny."
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane zpravodaji. V rámci rozpravy je jako první přihlášen pan poslanec Lubomír Metnar.
Eviduji faktickou u pana Václava Krále. Pane poslanče, to jste se ale asi překliknul, nemáte faktickou, že ano?
Máte slovo.
Poslanec Lubomír Metnar: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, na počátku bych chtěl říci, že hnutí ANO vždy podporovalo a podporuje kontinuální růst rozpočtu Ministerstva obrany, který směřuje k naplnění aliančního závazku. Je zejména nutné dosáhnout stability v plánování a efektivně řídit výdaje na obranu, což souvisí zejména s akvizičním procesem, potažmo s modernizací naší armády.
Rovněž k tomuto návrhu zákona proběhla velmi podrobná diskuse na výboru pro obranu ve dnech 14. března a 11. dubna.
Teď mi dovolte zmínit se o mém pozměňovacím návrhu s kolegy za ANO z výboru pro obranu, který však nebyl podpořen, ale nedá mi to, abych ho tady nezmínil a opětovně vás nepožádal o podporu, a to, ve druhém čtení jsme společně s kolegy předložili pozměňovací návrh, který upravuje postup pro případ, že Ministerstvo obrany posoudí rozpočtový požadavek v oblasti financování obrany jiného správce kapitoly se závěrem, že nesplňuje požadované podmínky. Ministerstvo obrany podle navrhovaného odst. 3 zákona o financování obrany navrhuje při zpracování návrhu zákona o státním rozpočtu výši výdajů na obranu státu a jejich použití. Pokud rozpočtový požadavek v oblasti financování obrany vznikne u jiného správce kapitoly státního rozpočtu, předkládá tento správce svůj požadavek Ministerstvu obrany ke schválení nejpozději do 36 měsíců před začátkem rozpočtového roku, ve kterém mají být požadované výdaje na obranu státu v návrhu zákona o státním rozpočtu zahrnuty. Je-li o neodkladný požadavek, který nemohl být předvídán, lze požadavek předložit Ministerstvu obrany i později, nejpozději však do 12 měsíců před začátkem roku, ve kterém mají být požadované výdaje na obranu v návrhu zákona o státním rozpočtu zahrnuty. Ministerstvo obrany následně požadavek vznesený jiným správcem kapitoly státního rozpočtu posoudí a dojde-li k závěru, že splňuje podmínky financování stanovené předmětným zákonem a současně v daném čase a podle stanovených priorit, požadavek odpovídá cílům v oblasti zajišťování obrany státu, zahrne jej do výdajů na obranu státu.
Zákon však neupravuje postup pro případ, že Ministerstvo obrany posoudí požadavek jiného správce kapitoly se závěrem, že shora popsané podmínky nesplňuje. Tím se Ministerstvu obrany svěřuje pravomoc autoritativně rozhodnout o požadavcích jiných správců kapitol. Logickým následkem neakceptace požadavku ze strany Ministerstva obrany by přitom bylo předložení věci k rozhodnutí vládě jakožto společnému nadřízenému orgánu a současně vrcholnému orgánu moci výkonné. Tím by se zabránilo tomu, aby Ministerstvo obrany nebo de facto jakýkoliv ministr obrany samo rozhodovalo o vhodnosti, účelnosti a prioritě uplatněných rozpočtových požadavků, aniž by existovala možnost zjednání nápravy včetně nesprávného posouzení.
Zde nelze zpochybnit, že je to Ministerstvo obrany, které zpravidla bude mít nejlepší a nejúplnější informace o naplnění zákonem stanovených kritérií ve vztahu k financování zajišťování obrany státu. Nelze však ani vyloučit situaci, kdy to bude jiný rezort, který bude z hlediska své působnosti uplatňovat legitimní požadavek v této oblasti, například Ministerstvo vnitra či Ministerstvo dopravy. Z těchto důvodů se navrhuje, aby Ministerstvo obrany mělo povinnost předložit rozpočtový požadavek jiného správce kapitoly k rozhodnutí vládě, a pokud mu samo nevyhoví.
V této souvislosti vás, byť jak jsem říkal, výbor pro obranu dal nesouhlasné stanovisko k tomuto mému pozměňovacímu návrhu, ale přesto vás ještě žádám o přehodnocení stanoviska, protože je logické, že rezorty jsou si postaveny na roveň, a jedině, kdo to může rozhodnout, je samotná vláda.
Na závěr mi dovolte, jak jsem říkal v úvodu, hnutí ANO podporuje růst výdajů na obranu, vždy podporovalo, za naší předchozí vlády dokonce stoupl rozpočet o 100 % výdajů na obranu. Chtěl bych říci, že tady ze strany nás není zpochybnění, ale pouze je tady jedna věc - při aplikaci tohoto zákona dojde ke skokovému navýšení. Takže i přes podporu tohoto zákona nás bude velmi zajímat, jak toto skokové navýšení finančních prostředků bude účelně a efektivně využito. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Prosím dalšího řádně přihlášeného, a to je pan poslanec Radek Koten.
Využiji chvíle na omluvy, abychom neztráceli čas: pan poslanec Josef Bělica celý den z pracovních důvodů, pan poslanec Jiří Horák od 9 do 11 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Tomio Okamura od 10 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Karel Rais celý jednací den ze zdravotních důvodů, pan poslanec Antonín Tesařík od 11 hodin z pracovních důvodů, pan ministr Nekula celý jednací den z pracovních důvodů. Ještě dovolte, abych zrušil omluvu do 13.30 hodin pana poslance Rudolfa Salvetra. Díky.
Máte slovo.
Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, dámy a pánové, já bych se rád vyjádřil k tomuto vládnímu návrhu zákona.
Tento návrh zákona zavádí zvláštní pravidla pro financování kapitoly Ministerstva obrany, a to s cílem v každém kalendářním roce zajistit, aby nebylo možné celkový rozpočet na obranu snížit pod 2 %, to znamená, že ta 2 % by tam měla být zajištěna každý rok. To je legislativně velmi nestandardní. ***