(13.00 hodin)
(pokračuje Ivana Mádlová)

Potom tady vyjmenováváte, koho se to tedy týká, čili učitelé mateřských škol, učitelé základních škol, středních škol včetně odborného výcviku. Pak tady máte: učitelé konzervatoří a vyšších odborných škol a učitelé základních uměleckých škol. Tady jsem se chtěla zeptat, podle jaké klasifikace jste ten výčet dělali? Protože pokud jste použili tu, kterou používá Český statistický úřad, to je to ISCO, mezinárodní standard klasifikace povolání, které také používá i v učitelských povoláních Český statistický úřad, tak potom tady chybí učitelé jazykových škol. Tak jsem se chtěla zeptat, jestli ten váš návrh se týká i učitelů jazykových škol? A potom tato klasifikace počítá i s učiteli pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami a doslova se tam píše: "Učí fyzicky a mentálně postižené děti, dospívající, dospělé osoby těžko zvladatelné nebo s jinými vzdělávacími potřebami." Čili jsem se chtěla zeptat, jestli se to vztahuje i tedy na tyto učitele, anebo na tyto učitele se to nevztahuje? Protože tato klasifikace třeba pracuje s pojmem učitel sluchově postižených osob, učitel zrakově postižených osob, čili ať je v tom jasno. A myslím si, že toto je důležité, protože je to velká změna, ten váš pozměňovací návrh je velká změna, která jednoznačně postihne celý systém, takže je potřeba se vyjadřovat jasně a přesně. A mě by tedy zajímalo, jestli do toho tito učitelé, kteří tady vyjmenováni nejsou, tak jestli do toho spadají, anebo jestli do toho tedy nespadají a nepočítáte s nimi.

Naopak do této kategorie nespadají například asistenti pedagoga a máte tady například vychovatele a tak dále, speciální pedagogy - a pak píšete "a podobně". Já si myslím, že je důležité udělat opravdu pregnantní výčet těchto pedagogických profesí, a právě by byl dobrý třeba i odkaz na nějakou tu klasifikaci, kterou používáte, aby to bylo všem jasné, jak ty pedagogické pracovníky rozlišujete.

Já si myslím, že je hrozně důležité, abyste, předkladatelé a samozřejmě i pan ministr, ubezpečili, že ten systém bude nadále fungovat, protože školství a zdravotnictví jsou opravdu rezorty, které jsou hrozně důležité pro posunutí naší společnosti. O tom, si myslím, že není potřeba dále rozvádět, že na této půdě je to absolutně všem jasné. Nicméně mě by zajímalo, jak tedy vypadá teď ta vaše nastavená laťka pro školství? Jak moc počítáte s těmi dalšími pedagogickými pracovníky, i když jste tady ujišťovali, že samozřejmě ano, ale jak máte jistotu, že vám neodejdou z těch profesí? Protože třeba v Plzeňském kraji se tak se tak děje. Jedná se o týmovou...

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Paní kolegyně, já se omlouvám, já vás na chviličku přeruším, já jenom aby nedošlo ke zmatku v rámci Poslanecké sněmovny. Na 13. hodinu jsme měli mít pevně zařazený bod číslo 139, ale na základě dohody předsedů všech poslaneckých klubů se toto pevné zařazení ruší, to znamená, pokračujeme dále v rozpravě, proto jsem ani paní poslankyni ve 13 hodin nepřerušila. Nicméně už máme 13.03, tak aby nezavládlo nějaké zmatení, proto jsem vás takto přerušila. Velmi se omlouvám a prosím, abyste pokračovala. Děkuji.

 

Poslankyně Ivana Mádlová: Paní předsedající, děkuji, ten čas opravdu rychle letí.

To znamená, že je potřeba opravdu si tady dnes říct dopady vašeho pozměňovacího zákona na celý školský systém.

A teď bych se chtěla vrátit znovu k tomu, že jako klíč uvádíte, že učitelé mají přímý vliv na proces vzdělávání. Já používám vaši formulaci, protože ve školství se používá přímá pedagogická činnost ve výchovně-vzdělávacím procesu, takže to si myslím, že by bylo dobré také vysvětlit, a i s tímto operuje zákon o pedagogických pracovnících, kde se píše, že pedagogickým pracovníkem je ten, kdo koná přímou vyučovací, přímou výchovnou, přímou speciálněpedagogickou nebo přímou pedagogicko-psychologickou činnost přímým působením na vzdělávaného. A jak jistě víte, pedagogové, pak máme příslušná nařízení vlády, kde je ta přímá pedagogická činnost uvedená, takže například vychovatel, kterého jste také dali do jiné platové tabulky, má třeba 28 až 30 hodin přímé vyučovací nebo pedagogické činnosti, pardon, pedagogické činnosti, a tak dále, čili tam je to jasně napsáno. Stejně tak v zákoníku práce se píše o přímé pedagogicko-psychologické činnosti, protože to samozřejmě vychází z tohoto zákona.

Mimochodem, já si myslím, že je ještě důležité říci, že celý tým pedagogických pracovníků, jak jsou uvedeni v § 2, velmi výrazně pomohl při zvládání války na Ukrajině v našich školách. To si myslím, že tady ještě vůbec nezaznělo, je hrozně důležité jim za toto poděkovat, zvládali to tedy nejen učitelé - vy určitě taky víte, jak to probíhalo v těch školách, že to bylo velmi náročné, že samozřejmě pomáhali i ostatní pedagogičtí pracovníci, ať vychovatelé v družinách, nebo asistenti pedagoga a tak dále. Toto mi potvrdili přímo kolegové v terénu, že to tak skutečně bylo, takže to si myslím, že je důležité.

Co je dále důležité zmínit, že narůstá spousta problémů. Narůstá počet dětí se speciálními potřebami ve školách i školkách, je to opravdu velké číslo. Když jsem se dívala do statistik, je to něco kolem 178 000 z celkového počtu 1 742 000 dětí ve školách, se zdravotním postižením nebo se zdravotním či sociálním znevýhodněním, takže to číslo není malé. Co se týče mateřských až středních škol, jsou to, tak jak víme, vady řeči, vývojové poruchy, to, co už tady sdělil - nevím kdo, někdo z kolegů, možná že kolega Výborný, prostřednictvím paní předsedající - autismus, mentální postižení, a tam se počet těch dětí zdvoj- až ztrojnásobil. To znamená, že tady se bez speciálních pedagogů, psychologů vůbec neobejdete. A podpůrné opatření, asistenta pedagoga, využívá zhruba 33 000 dětí. Takže je důležité vědět, jaký dopad na systém školství bude váš pozměňovací návrh mít. Já vím, že Ministerstvo školství připravuje změnu v tabulkách na nějaké koeficienty na přidělování asistentů pedagoga, to také vyvolává zatím různé otazníky, zda i malotřídky na tom nebudou bity a podobně, ale to není předmětem dnešní diskuse.

A co se týče tedy speciálního pedagoga a psychologa, už jsem říkala, že to jsou vysoce specializované profese, mají vysokoškolské vzdělání a oni nemůžou končit jenom tím vzděláním, oni se musí samozřejmě i nadále vzdělávat, a mají specifické zaměření, jako je třeba zaměření se na děti se sluchovým postižením, zrakovým, učí se znakovou řeč a tak dále, čili je to vysoce specializovaná činnost a náročná v těch školách, opravdu náročná. A jak jsem říkala, chybí - v Plzni, v Plzeňském kraji chybí, a myslím si, že chybí i v dalších koutech České republiky - a jednoznačně se odborníci shodli na tom, že by psycholog i speciální pedagog měl být součástí školy, měl by v těch školách přímo působit, nebýt jenom v poradnách, a potvrdila to dlouholetá praxe. Je to proto, že psycholog nebo speciální pedagog je okamžitě k dosažení, když je problém, a dává i krizovou intervenci, kdežto objednací doby do poraden jsou dlouhé. Takže i to je důležité jim říct, jak moc si jich vážíte a jak jejich platy budou vypadat. Často je jejich role v školách preventivní. Do poradny chodíte, když už je nějaký problém, ale na školách působí i preventivně, takže to je strašně důležité. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP