(12.00 hodin)
(pokračuje Ivo Vondrák)
Já tady spíš vnímám za důležité vyslat signál, že chceme zaplatit učitele tak, jak si zaslouží, a troufám si říct, že v daný okamžik učitelé na tom nejsou tak zle, jak se někdy prezentuje. Já jsem byl včera pozván jakožto akademický pracovník na akademický sněm Akademie věd České republiky a prosím, průměrný plat Akademie věd České republiky je 48 880 korun. Je to méně, než je průměrný plat učitele dneska v regionálním školství.
Proč to říkám? Já si myslím, že si musíme uvědomit, že tedy existuje nějaká spravedlnost a ta spravedlnost se nemůže týkat jenom vybrané skupiny v rámci celého školského systému. Ta se bude týkat i vysokých škol, ta se musí týkat všech, kteří vlastně dneska z rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy jsou placeni. Takže zkusme prosím vnímat tyto věci v mnohem širším kontextu. Tady se hovoří o diskriminaci těch, kteří nejsou učitelé a jsou řekněme pomocníci, jsou řekněme psychologové, logopedi v rámci škol. Ale co učitelé na vysokých školách? Ti jsou na tom dneska výrazně hůře než učitelé v regionálním školství. Takže prosím, zkusme vnímat tento zákon jako signál k tomu, že zcela určitě nechceme, aby učitelé na tom byli hůře. Naopak, myslím si, že by měli být hodnoceni, jak si zaslouží, ale nevidím absolutní nutnost, aby to bylo tak, jak je to dneska definováno v zákonu. Myslím si, že tak, jak je to připraveno, je to korektní z pohledu spravedlnosti nás všech. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a další s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Klíma. Prosím.
Poslanec Pavel Klíma: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já se ještě přihlásím do rozpravy, ale dovolte mi rychle reagovat na paní kolegyni Berkovcovou, vaším prostřednictvím. Já chápu, že je nyní ministryně ve stínu, ale zazněly tam dvě lži: 30 miliard nebereme, k tomu se klidně ještě vyjádřím, a vaše druhá jakost pro učitele, to mě tedy nadzdvihlo. To jsme nikdy neřekli a jako osmnáctiletý ředitel základní školy si vážím práce vychovatelů, asistentů pedagoga, které jsem tam zaváděl, a budu horovat za to, aby jejich místo pevně zůstalo v našem školském systému. Zodpovědně říkám, že tihle zaměstnanci se středoškolským vzděláním, to tak prostě je, v 8. platové třídě, nemusí mít 130 % garantovaných, to říkám na rovinu a můžete mě za to tepat. A jestli to chcete, tak to říkejte, že jim zdvojnásobíme plat. Jděte a řekněte to ve školách, že to tak je. 15 miliard, když to dobře půjde, přineseme do učitelských platů v lednu. To je zpráva, kdybyste k tomu nedávali vaše příběhy o tom, že tady kastujeme učitele, tak nám všichni zatleskají. Tak se k nám pojďte přidat a uděláme to. Těch 130 % není opravdu jenom zpráva pro současné učitele, ale jak už jsem tady řekl mnohokrát a zopakuji to, je to zpráva pro současné a příští maturanty, že jít za katedru je jistota slušného výdělku. Tím se dostáváme na úroveň vyspělých zemí nejen Evropy. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji za dodržení času a další faktickou poznámku má paní poslankyně Berkovcová. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuji za slovo. Jenom krátce zareaguji na pana poslance Klímu. Samozřejmě že vy jste neoznačili skupinu pedagogů za druhou jakost, to už by byl opravdu vrchol. Ale oni to tak cítí, oni sami to tak vnímají a to je snad důležitější, že se cítí druhořadými pedagogickými pracovníky, protože jste je vyjmuli z té skupiny garance 130 % platu průměrné mzdy. A prosím, neuvádějte jako zavádějící argument, že snad si středoškolští pracovníci nebo s kvalifikací středoškolskou zaslouží 130 % průměrné mzdy. To přece nikdo neříká. Každý, kdo tomu rozumí, chápe, že se jedná o celkový objem platů do školství s tím, že ředitel si přehodnotí ty platy ve školách sám, podle platových tabulek. Asistenti pedagoga, vychovatelé školních družin mají jiné platové třídy, jiné platové stupně. Ale bavíme se rovněž o zaměstnancích dětských domovů, výchovných ústavů, a to jsou vychovatelé většinou s vysokoškolskou kvalifikací. Takže je neházejte do jednoho pytle s vychovateli třeba se středoškolskou kvalifikací. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a další s faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Zajíčková. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Renáta Zajíčková: I já se musím přidat k tvrzení nebo k postoji, že se nám nelíbí, že se tady vytvářejí a rozdělují skupiny učitelů, pedagogů a že se tady vytvářejí hráze mezi učiteli a ostatními pedagogickými pracovníky. Nikdy to tak nebylo myšleno. Já si myslím, že jsme minulý týden měli možnost, a těch možností ještě bude daleko více, vysvětlit i ostatním pedagogům, že je takto nikdo nevnímá, ale že to rozhodnutí je vlastně důsledek nějaké ekonomické situace, do které jsme vlastně ani svou vlastní vinou byli postaveni. Takže prosím, nedělejme tady nebo nevytvářejme tady nepřátelské pozice, nevytvářejme tady dojem, že prostě učitel je něco víc než ostatní pedagogové. Prostě všichni jsou si rovni, všichni mají ve škole nezastupitelnou roli. Nicméně učitel je člověk, který vede výuku, který má každý den, každou hodinu před sebou 25, 30 dětí, za které má plnou odpovědnost, a je potřeba toto povolání obecně zatraktivnit, zastabilizovat a dát mu prestiž, a to tímto krokem určitě uděláme. Vytvoříme tím jistou stabilitu, jak jsem řekla, atraktivitu mladým lidem, odborníkům. A my jsme se i zavázali na setkání s ostatními pedagogickými asociacemi a podobně k tomu, že se budeme snažit o to, aby i oni měli důstojné platy a aby toto bylo reflektováno. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a další s faktickou poznámkou je přihlášen pan ministr. Pane ministře, prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Vladimír Balaš: Děkuji, paní předsedající. Já bych jenom chtěl odmítnout tvrzení, že tím, že zákonem negarantujeme nějakou úroveň odměňování pro ostatní, to znamená zároveň, že je nechceme řádně a adekvátně odměnit. Naopak, pracujeme na tom dál a určitě ty peníze budeme muset najít a najdeme, protože chápeme, stejně jako paní poslankyně Berkovcová, prostřednictvím paní předsedající, že jsou ve škole velmi důležití. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Žádnou další faktickou poznámku neeviduji. Mám zde přihlášky dvou přednostních práv, první paní předsedkyně Alena Schillerová a pak se hlásí pan předseda Výborný. Prosím.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, já bych chtěla připomenout, že původní programové prohlášení vlády - pro mě by mělo být jediné programové prohlášení vlády, ono sice bylo v tichosti změněno, ale v tom původním programovém prohlášení vlády, na základě kterého získala vláda pětikoalice důvěru této Poslanecké sněmovny, se garantovalo upravit platy všem pedagogickým pracovníkům tak, aby dosahovaly 130 % průměrné hrubé měsíční mzdy. Kabinet Petra Fialy, jak už jsem naznačila před chvílí, ale na začátku března upravil v tichosti své programové prohlášení tak, že chce navýšení platů na úroveň 130 % průměrné mzdy garantovat jen učitelům. Původní program vlády upravit platy všem pedagogickým pracovníkům tedy vzal jednoznačně za své. A nyní má být nový plán vlády v této oblasti dokonán i legislativně na základě pozměňovacího návrhu pětikoaličních poslanců. ***