(18.20 hodin)

 

Poslanec Pavel Růžička: Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové. Naše hnutí ANO vždy podporovalo a podporuje snahu Ministerstva obrany přispět k dodržování aliančního závazku a dosáhnout stability v plánování a v efektivním řízení výdajů na obranu, které souvisí zejména s aktivizačním procesem a jejich účelným a efektivním využitím. Dovolte, abych se přihlásil a odůvodnil pozměňovací návrh, který je zapsán pod číslem 2475. Je to poslanecký návrh pana poslance Metnara, Bělici, Wenzla, Ratiborského a Janulíka, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě.

Podle navrhovaného § 3 zákona o financování obrany navrhuje Ministerstvo obrany při zpracování návrhu zákona o státním rozpočtu výši výdajů na obranu státu a jejich použití. Pokud rozpočtový požadavek v oblasti financování obrany vznikne u jiného správce kapitoly státního rozpočtu, předkládá tento správce svůj požadavek Ministerstvu obrany ke schválení nejpozději do 36 měsíců před začátkem rozpočtového roku, ve kterém mají být požadované výdaje na obranu státu v návrhu zákona o státním rozpočtu zahrnuty. Jde-li o neodkladný požadavek, který nemohl být předvídán, lze požadavek předložit Ministerstvu obrany i později, nejpozději však do 12 měsíců před začátkem roku, ve kterém mají být požadované výdaje na obranu státu v návrhu zákona o státním rozpočtu zahrnuty. Ministerstvo obrany následně požadavek vznesený jiným správcem kapitoly státního rozpočtu posoudí, a dojde-li k závěru, že splňuje podmínky financování stanovené předmětným zákonem a současně v daném čase a podle stanovených priorit požadavek odpovídá cílům v oblasti zajišťování obrany státu, zahrne je do výdajů na obranu státu.

Zákon však neupravuje postup pro případ, že Ministerstvo obrany posoudí požadavek jiného správce kapitoly se závěrem, že shora popsané podmínky nesplňuje. Tím se Ministerstvu obrany svěřuje pravomoc autoritativně rozhodnout o požadavcích jiných správců kapitol, přestože jsou vůči sobě rozdílné. Logickým následkem neakceptuje požadavku ze strany Ministerstva obrany, kdy přitom bylo předložení věci k rozhodnutí vládě jakožto společnému nadřízenému orgánu a současně vrchnímu orgánu moci výkonné. Tím by se zabránilo tomu, aby Ministerstvo obrany samo rozhodovalo o vhodnosti, účelnosti a prioritě uplatněných rozpočtových požadavků, aniž by existovala možnost k zjednání nápravy věcně nesprávného posouzení.

Nelze zpochybnit, že je to Ministerstvo obrany, které zpravidla bude mít nejlepší a nejúplnější informace o naplnění zákonem stanovených kritérií ve vztahu k financování a k zajištění obrany státu. Nelze však ani vyloučit situaci, kdy to bude jiný rezort, který bude z hlediska své působnosti uplatňovat legitimní požadavky v této oblasti, například Ministerstvo vnitra či Ministerstvo dopravy. Z těchto důvodů se navrhuje, aby Ministerstvo obrany mělo povinnost předložit rozpočtový požadavek jiného správce kapitoly k rozhodnutí vládě, pokud mu samo nevyhoví.

Vládní návrh zákona o financování obrany a o změně zákona č. 218/2000, o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, se tedy mění takto: v části 1 § 3 se na konci odst. 3 doplňuje věta: "V opačném případě Ministerstvo obrany předloží požadavek podle odst. 2 k posouzení vládě, která o jeho zahrnutí do výdajů na obranu státu rozhodne." Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Požádám, abyste poté se přihlásil v podrobné rozpravě k tomuto návrhu, stejně tak jako k návrhu na zamítnutí, aby zazněl v podrobné rozpravě, byť bude hlasován až ve třetím čtení.

Ptám se, zda někdo další se ještě hlásíte do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu.

Ptám se paní ministryně nebo pana zpravodaje na závěrečná slova - není tomu tak.

V tom případě zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny.

Nejprve tedy pan poslanec Vích, poté pan poslanec Růžička. Prosím.

 

Poslanec Radovan Vích: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já se hlásím k tomu svému návrhu, to znamená návrh na zamítnutí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní pan poslanec Růžička. Prosím.

 

Poslanec Pavel Růžička: Já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu pod číslem 2475, který jsem před chviličkou odůvodnil.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Ptám se, zda někdo další se hlásíte do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím, v tom případě končím podrobnou rozpravu.

A ptám se... (Hlásí se poslanec Smetana.)

Pane poslanče, chci se zeptat, zda to je možné považovat, že jsem přehlédl přihlášku do rozpravy? Nebo musí vystoupit pan ministr - nebo paní ministryně, aby otevřela rozpravu... Poprosím o chvíli strpení, abych zkoordinoval další postup. Mohu pokračovat pouze v případě, že vystoupí nějaký ministr a otevře tím rozpravu. Nikdo z ministrů se o slovo nehlásí. Já jsem nikde žádnou přihlášku do rozpravy neviděl.

Vzhledem k tomu, že žádný z ministrů se nehlásí, aby otevřel rozpravu, v tom případě budeme pokračovat.

Ptám se na závěrečná slova, zda chce paní ministryně, pan zpravodaj? Není tomu tak. Vzhledem k tomu, že žádné další návrhy nepadly, končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Prosím.

 

Poslanec Josef Cogan: Já si dovolím požádat o pauzu 10 minut.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře, děkuji. Vyhlašuji přestávku v délce 10 minut na poradu klubu.

 

(Jednání přerušeno v 18.26 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP