(17.00 hodin)
(pokračuje Hubert Lang)

Kolega zpravodaj tady hovořil o tom, že ve své podstatě jsou připraveny určité pozměňovací návrhy, které jsou i z pera hnutí ANO. Garanční výbor, výbor pro bezpečnost, vlastně vyjádřil souhlas s těmito pozměňovacími návrhy. Nebudu tady brát slovo předkladateli za hnutí ANO, což je paní Jana Mračková Vildumetzová a pan Mašek, protože budou odůvodňovat a doplňovat pozměňovací návrhy, které vyšly z našeho pera. Byly projednány i na NCOZ a ve své podstatě ta odborná praxe tam chtěla doložit určité věci.

Já bych jenom chtěl říci, že se tam objeví, prostě jedná se ve své podstatě o ten čl. 340 zákona o pobytu cizinců, který, jak tady říkal kolega zpravodaj, postihuje trestně někoho, kdo organizuje a umožňuje nedovolené překročení státní hranice, což je jedna z věcí, po které ta odborná veřejnost volá, a tam z pohledu hnutí ANO nemáme rozpor se stávající koalicí. Ve své podstatě jenom krátce: kdo by se na to chtěl podívat, § 340 hovoří o tom, že v odst. 1 základ je, že může být odnětí svobody až na dva roky nebo zákaz činnosti, a potom v dalších odstavcích se to zpřísňuje. Ve své podstatě, co tam vládní koalice doplnila, my jsme potom trošičku upravili, tak došlo k tomu, že v odst. 2 je základní sazba od 6 měsíců do 5 let, když tam někdo je jako člen třeba organizované skupiny anebo vystaví takovým činem nelidskému nebo ponižujícímu zacházení, a je to do 7 osob. V odst. 3 je sazba už od 2 do 8 let, kdy se tam doplňuje nově bod b - opět vystaví takovým činem nelidskému a ponižujícímu zacházení větší počet osob, a tady z toho se hovoří, že to je 7 osob a více v rámci nějaké té organizovanosti. Pro nás tam, kde my vidíme, že bude to nejlepší na tom, je odst. 4, kdy vlastně můžete dostat od 5 až do 12 let v případě, kdy vedle této věci vlastně způsobíte například smrt, způsobíte činem těžkou újmu na zdraví více osob a tak dále, a náš pozměňovací návrh z pera hnutí ANO hovoří o tom, že pakliže se někdo dopustí tohoto jednání jako člen organizované skupiny působící ve více státech. Do této doby vlastně česká policie, když jsme měli třeba Čecha, který to organizoval někde v zahraničí, tak vlastně nemohl dostat tuto největší palbu, těch 5 až 12 let, prostě posuzovalo se to podle těch předchozích mírnějších odstavců, a potom to končilo tak, že spousta českých převaděčů a podobně nedosahovala výše trestů jako někde v zahraničí, takže se třeba předávali ti lidé i v rámci nějakých předávaček do Německa, kde třeba hrozila větší sazba.

Takže abych to shrnul, jsme ve druhém čtení, byly načteny pozměňující návrhy. Hnutí ANO má tady volné hlasování, nebo spíše se přikláníme k tomu, potom v dalších čteních tento zákon schválit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, přeju pěkné odpoledne.

Jako další v rozpravě vystoupí pan poslanec Radek Koten a připraví se paní poslankyně Iveta Štefanová. Jsme v obecné rozpravě. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, vážený pane předsedající, vážené ministryně, dámy a pánové, rád bych tady načetl tři pozměňovací návrhy k tomuto zákonu o azylu.

Je to tedy vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 325/1992 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 387, a mění se takto: za prvé, v části 9 čl. římská osm (čl. XIII?), změna trestního zákoníku, se text bodu 2 zrušuje. V návrhu zákona tento bod 2 zní: "Dvě." V § 80 odst. 3 písmeno c) zní: "c) jeho důsledkem by byl nepřiměřený zásah do soukromého nebo rodinného života pachatele". Další písmena ustanovení § 80 odst. 3 se přeznačí. Ještě to krátce odůvodním. Odstranění nově navrženého textu § 80 odst. 3 písm. c) trestního zákoníku, v návrhu zákona v části deváté, článek římská osm (čl. XIII?), změna trestního zákoníku, bod 2 navrhuji ze zákona vypustit. Je to z toho důvodu, že se jedná o ustanovení natolik vágní, že uložení tohoto trestu, tedy vyhoštění, by se tím stalo prakticky nerealizovatelné, neboť každý pachatel si najde důvody, proč jde v jeho případě o nepřiměřený zásah. To by ve výsledku vedlo ke zhoršení bezpečnostní situace v České republice. Tento pozměňovací návrh je tedy veden jako sněmovní dokument číslo 2471.

Další pozměňovací návrh - jeho znění se mění takto: za prvé, v části 9 čl. osm (čl. XIII?), změna trestního zákoníku, text bodu 4 se změní: V § 337 odst. 1 se text písmena b) zrušuje. Další písmena ustanovení § 337 odst. 1 se přeznačí. Za druhé, do části 9 čl. římská osm (čl. XIII?), změna trestního zákoníku, se za bod 4 vkládá bod X.1, který zní: Do § 337 odst. 3 se za písm. b) vkládá nové písmeno c), které zní: "vstoupí nebo se zdržuje na území České republiky, ačkoli mu byl uložen trest vyhoštění nebo bylo rozhodnuto o jeho správním vyhoštění". Odůvodnění: S ohledem na skutečnost, že pachatelé trestné činnosti jsou si plně vědomi svého protiprávního jednání, které páchají dál i přes to, že za něj již byli postižení, je třeba, aby trestní sazba za takové jednání byla úměrná škodlivosti jejich jednání a byla dostatečně odstrašující. Nerespektování trestu vyhoštění tím, že daná osoba znovu vstoupí na území ČR nebo se na něm neoprávněně zdržuje, přestože jí byl uložen trest vyhoštění nebo bylo rozhodnuto o jejím správním vyhoštění, je třeba přísněji sankcionovat pro zajištění bezpečnosti v České republice. Přeřazením skutkové podstaty v rámci § 337 z odst. 1 do odst. 3 se mění horní hranice trestní sazby ze 2 na 5 let odnětí svobody. Vázat spáchání trestného činu na "bezvýsledné použití opatření" je naprosto proti smyslu tohoto zákona a pachateli je jasně známo, co je povinen dodržovat, a stát neponese důkazní břemeno, jaká opatření pro dodržování zákona použil. Je to stejné, jako by občan se zákazem řízení mohl být za řízení motorového vozidla v době tohoto zákazu postižen pouze tehdy, kdyby stát prokázal, že mu policie od auta zabavila kola. Tento pozměňovací návrh je tedy veden jako sněmovní dokument číslo 2472.

A poslední pozměňovací návrh je: za prvé, v části 9 čl. osm (čl. XIII?), změna trestního zákoníku, se za bod 4 vkládá bod X.1, který zní: V § 340 odst. 3 se text "odnětím svobody na 2 léta až 8 let nebo propadnutím majetku" nahrazuje textem "odnětím svobody na 3 léta až 10 let nebo propadnutím majetku". Zvyšuje se tam tedy ta sazba. Ještě to krátce odůvodním. Stále neklesající příval nelegální migrace, především z jihu, je třeba přísněji regulovat, zejména s ohledem na to, že v Maďarsku bývají ukládány ještě přísnější tresty za převaděčství, než je běžnou praxí v České republice. Nezbývá než zpřísnit legislativní úpravu v trestním zákoníku - je to zákon č. 40/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů, který je již stejně upravován aktuální novelou zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů. Je to důležité opatření hlavně před letní sezonou, kdy obvykle stoupá počet pokusů o nelegální přechod hranice a s tím spojené převaděčství. Již v minulosti se ukázalo, že podobné zpřísnění je efektivní, pokud si nepřejeme, aby se migrační proud přesunul z Maďarska na hranice České republiky. Tento pozměňovací návrh je veden jako sněmovní dokument 2473.

To by bylo tedy všechno a děkuji za podporu těchto pozměňovacích návrhů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP