(16.50 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)

Otevírám bod číslo

 

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č.326/1999 Sb., o pobytu cizinců
na území České republiky a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a dalších souvisejících zákonů
/sněmovní tisk387/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji, paní místopředsedkyně. Velmi rychle jenom rekapitulace toho, co už vlastně zaznělo v prvním čtení. Vládní návrh zákona se týká vládních předpisů 325/1999 o azylu, rovněž 326/1999 o pobytu cizinců na území České republiky a zároveň se tady dotýkáme i záležitostí trestního řádu, co se trestů pro převaděče týče. Jde o významnější novelu zákona o azylu, o první od roku 2015.

Tady bych chtěl jenom avizovat, že asi v 70, v 75 procentech je tento návrh shodný s návrhem, který předkládala tehdejší vláda v roce 2020, nestačilo se ovšem už projednat.

Hlavním impulzem je potřeba upravit dílčí parametry institutu modrých karet. Ty jsou vyvolány změnou směrnice o výkonu zaměstnání vyžadujícího vysokou kvalifikaci. Jedná se o zjednodušení, kdy nebude muset žadatel o specializovanou profesi v České republice vždy a v každém případě dokládat vzdělání. Někdy bude nahraditelné prokázáním dostatečné praxe v oboru. Dalším návrhem je zpřísnění trestů za převaděčství, efektivní stíhání pachatelů této trestné činnosti. Za další se dotýkáme i předpisů z gesce Ministerstva zdravotnictví, zejména pak návrhem zařadit nezletilé děti s dlouhodobým pobytem do systému veřejného pojištění. Podle Ministerstva zdravotnictví tato změna může znamenat pro systém veřejného pojištění přínos ve vyšších desítkách milionů korun. Za další se budeme zabývat i správními řízeními ve věcech mezinárodní ochrany a navazujícími řízeními před správními soudy. Návrh reaguje na problémy vznikajícími v praxi.

Po dohodě se zpravodajem návrhu bych již v rámci úvodního slova avizoval pozměňovací návrhy, na kterých se Ministerstvo vnitra podílelo. Zaznamenali jsme i po schválení návrhu vládou potřebu legislativně reagovat na nové skutečnosti. Za prvé, reakce na změny práva Evropské unie a rozvoj Schengenského informačního systému. Tady daný návrh poslouží k vynucování povinnosti vycestovat ze schengenského prostoru uloženou jinými členskými státy. Návrhem reagujeme na vývoj právních i informačních nástrojů Evropské unie z posledních týdnů. Za druhé, tady se to týká zavedení evidence vozidel s ukrajinskou státní poznávací značkou a postihu řidičů takto nezaevidovaných vozidel. To přispěje k lepšímu dodržování pravidel silničního provozu, ke zmírnění obav části české veřejnosti, že řidiči těchto vozidel jsou nepostižitelní. Poptávka po této změně vzešla z územní samosprávy. Podpořili ji zástupci jednotlivých rezortů účastnící se strategické skupiny k dopadům migrační krize, včetně rezortu Ministerstva dopravy.

Děkuju, paní místopředsedkyně, to by na úvod bylo vše.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře.

Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 387/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro bezpečnost, poslanec Petr Letocha, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo, pane zpravodaji.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji vám za slovo, vážená paní předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, dovolte mi vám v krátkosti připomenout tento sněmovní tisk. Vláda předložila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů a další související zákony. Tento návrh byl vládou schválen 8. února 2023, Sněmovně byl předložen následující den a rozeslán jako sněmovní tisk číslo 387. Tento sněmovní tisk již prošel na plénu Sněmovny prvním čtením dne 21. února 2023 a rovněž byl projednán na výjezdním zasedání garančního výboru, tedy výboru pro bezpečnost, které se odehrálo v prostorách Národní centrály proti organizovanému zločinu dne 16. března 2023. Garanční výbor vydal usnesení, které bylo poslancům doručeno jako sněmovní tisk 387/1 a z tohoto důvodu z něj budu citovat pouze nejdůležitější pasáže:

"Výbor pro bezpečnost po úvodním vystoupení ministra vnitra Víta Rakušana, po zpravodajské zprávě Petra Letochy a po obecné a podrobné rozpravě

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, vyslovila souhlas ve znění těchto pozměňovacích návrhů:

1. Reflexe nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2018/1860 ze dne 28. listopadu 2018 o využívání Schengenského informačního systému při navracení neoprávněně pobývajících státních příslušníků třetích zemí,

2. evidence ukrajinských vozidel;

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl příslušné legislativně technické úpravy." Konec citace.

Celkem bylo k tomuto sněmovnímu tisku k dnešnímu odpoledni podáno 8 pozměňovacích návrhů. Jen ve zkratce bych vám připomenul, přiblížil hlavní body navržených změn. Jedná se o zpřísnění trestního postihu převaděčství, a to v tom smyslu, že v současné době jsou tresty za tuto trestnou činnost ukládány v drtivé většině případů v dolní polovině trestní sazby, ve velké většině případů dokonce v dolní čtvrtině. Díky navrženým změnám budou státní zástupci moci snáze navrhovat větší tresty a soud tak bude moci tuto trestnou činnost, která se zde bohužel v poslední době rozmáhá, přísněji postihovat. Dále rozšíření okruhu osob zúčastněných v systému veřejného zdravotního pojištění o děti s povoleným dlouhodobým pobytem, implementace upraveného znění směrnice o modrých kartách, zefektivnění řízení vedených správními orgány a správními soudy. Se změnami obsaženými v pozměňovacích návrzích, s jejichž zněním doporučil výbor pro bezpečnost vyslovit souhlas, vás již informoval ve své úvodní řeči ministra Rakušan. Tímto vám děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám nyní obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Hubert Lang, připraví se pan poslanec Radek Koten. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuju, paní předsedající. Tak já bych chtěl, přestože jsme už o tom hovořili v prvním čtení, ještě jednou zopakovat některé argumenty hnutí ANO, nějaká naše stanoviska. Spousta věcí tady od pana ministra, od pana zpravodaje již zazněla, takže jenom pro zopakování.

Cílem předloženého návrhu uvedených dvou tisků je návrh zákona, je především změna zákona o azylu a zákona o pobytu cizinců na území České republiky a změny některých zákonů a vedle toho i změny některých dalších souvisejících zákonů. Návrh zákona přitom navazuje na vládní návrh zákona z minulého volebního období, kdy Poslanecká sněmovna nebyla již schopna to projednat z důvodu, že končilo volební období. Současná úprava vlastně ze 70 až 80 % kopíruje předchozí stav, na kterém ve své podstatě byla prakticky shoda.

Jedná se částečně o transpoziční směrnici Evropské unie a jako takovou samozřejmě máme jakousi povinnost po určitých úpravách ji implementovat do našeho právního řádu. Jak už tady bylo zmíněno, samozřejmě zákon o azylu jako první část je zákon, který byl významněji novelizován v roce 2015 v souvislosti s transpozicí poslední a v současné době platné a účinné generace směrnic, které jsou součástí takzvaného společného evropského azylového systému. Stávající podoba zákona o azylu je tedy plně v souladu s unijním azylovým právem s výjimkou transpozice hledisek, která musí být brána v potaz podle čl. 10 kvalifikační směrnice.

Druhá část této normy, což je zákon o pobytu cizinců je novelizován pravidelně. Důvodů je několik. Mezi ty nejzásadnější patří neutuchající legislativní aktivita Evropské unie, kde jsou harmonizovány stále nové a nové oblasti nebo dochází k revizím v oblastech již v minulosti harmonizovaných. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP