(17.40 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)

Můžeme jít dál - energetické budovy. Nejenom v roce 2050 jakožto staré budovy, ale už v roce 2033 to bude muset splňovat velké množství stávajících budov, ne zcela, ale musí tam být už určitá vyváženost v rámci České republiky na takzvaném celorepublikovém průměru, to znamená, že už nyní se budou muset dělat dost zásadní investiční opatření. Nové budovy 2027, 2028, ať už veřejné, později i rodinné domky, byty, všechno už v rámci energetických čistých budov, což bude pochopitelně znamenat zvýšené náklady. Tady bych byl ale možná i trošku nad věcí, protože uznávám, že v určitém čase se to pochopitelně těm majitelům vrátí. Co je pravda, je to, že je to příliš brzy, respektive že ten tlak je takový, že nic jiného nezbývá. Kdyby se motivovalo, tam bych to chápal více. Nový ministr životního prostředí, říkám, skoro ministr pan Hladík se ještě ani nerozkoukal, ale už potvrdil, že odklon od uhlí bude v roce 2033. Fajn. Na základě jakých fakt, jakých dat? Proč se nevychází ze závěrů uhelné komise, která zasedala dva roky? Mimo jiné tam byli zástupci i tehdejší opozice - velmi rozumní lidé. 2038 bylo po dvouletém jednání a předložení desítek různých scénářů a obrovského množství dat, vycházejících z toho, jaké zde budeme mít nové zdroje, jak se budou odstavovat staré zdroje, jak se bude dařit budovat jádro, jak se budou dařit investovat nové zelené zdroje a tak dále, a vycházelo se z toho, že se nemůžeme příliš brzy stát závislými na importu, protože bude hrozit to, že bude nedostatek energie, protože i ostatní země jdou podobnou cestou a logicky se budou stávat méně a méně soběstačnými. Jednoduchá matematika, proč z ní nevycházíme? Proč nás musí ČEPS v tuhletu chvíli stavět do latě? Ne nás, ale vládu, abych byl přesný, a jejich závěr je jasný. Pokud půjdeme cestou Fialovy vlády, import elektřiny bude extrémně drahý, a co hůře, hrozí, že nebude brát odkud. Tak když už neberete vážně opozici, prosím, berte aspoň vážně energetické odborníky. ČEPS je státní organizace, nejsou to žádní ideologové, jsou to rozumní lidé, kteří to mají dobře propočítáno, a konečně i jejich podklady byly základem pro to, jak rozhodla uhelná komise. Mimo jiné, tu jste nesvolali za rok a půl ani jednou.

Překvapil mě argument pana ministra Beka pro Evropskou unii, když jsem s ním byl v nějakém diskusním duelu, kdy celkem věcně uznal to, že se tahleta ekologická opatření v rámci Evropské unie udělala možná překvapivě, ale jeho argument byl: Museli jsme to udělat, protože za námi bude předsedat Švédsko, a to by to udělalo ještě horší. No, tak to je docela zajímavý argument. Ale co udělalo Švédsko? Za jeho působnosti se začalo diskutovat to, co my jsme striktně odmítli, že je takřka nemožné, a to je revokace rozhodnutí o konci aut na spalovací motory v roce 2035. Ano, jedná se o ty syntetické motory a tak dále, nechci chodit do detailu. Ale v každém případě, proč se tak nezahájilo za nás? A proč jsme se ještě dodnes nepřipojili k těm čtyřem zemím, pokud mám poslední informace ze včerejšího Politica, což je Německo, Itálie, Bulharsko a Polsko? Já doufám, že se k nim připojíme, alespoň mám signály z vlády, že by tak mohlo nastat. Zatím tak nenastalo, tak vás vyzýváme k tomu, abyste tak učinili.

Obecně se připojujeme k zelené politice, kdy mi to připadá, že letíme hlavou proti zelené zdi, protože to přece je už úplně absurdní, co se zde začíná odehrávat. Volkswagen podle posledních informací se rozhodl nebo rozhoduje o tom, že nakonec gigafactory nebude budovat v zemích, jako je Česká republika nebo Evropa nebo východní Evropa, ale že je zinvestuje ve Spojených státech. Prosím pěkně, domysleme si jenom, co z toho vyplývá? Evropa likviduje svůj průmysl. Likviduje ho proto, abychom rychleji dosáhli zelených ambicí, aby klíčová evropská společnost, největší automobilka, nakonec investice, které jsou spojeny se zelenou ekonomikou, což je nepochybně čistá mobilita, tuto investici udělala ve Spojených státech. To nám připadá normální? A my tohleto ještě odkýváme? Já vím, že řeknete: Nám to nepřipadá normální, my jsme na tohleto nekývli, my jsme stáli o to, aby tady gigafactory byla, a nechci rozebírat teď lokalitu, kde má stát a nemá stát. A v zásadě my podporujeme rovněž to, aby tady gigafactory byla. Ale proč jsme tedy dělali všechna ta opatření v rámci našeho předsednictví? Vždyť my jsme šli příkladem, my jsme za to byli pochváleni ještě.

Proč tak nastává? Ano, můžete říct, je to proto, že jim dávají gigantické pobídky v Americe, máte pravdu. Ale současně je to proto, že se evropské průmyslové firmy dostaly úplně do kouta, protože jsme je těmi zelenými opatřeními secvakli tak, že v tuto chvíli jsou pro ně tak extrémní náklady v Evropě, že se dívají na to, aby investovaly někde jinde, ať už v Asii, nebo ve Spojených státech. A to je to špatné. To je to, co my tady pořád říkáme, že dochází ke ztrátě konkurenceschopnosti evropského průmyslu.

A já si dovolím jenom zeptat, prosím, pane premiére, při všech našich různých půtkách, které máme, jsem vás osobně považoval za člověka, který zejména v této oblasti byl racionálně uvažující. Když si pustím to, co jste říkal ještě před pár lety, dávalo to v této oblasti, znovu říkám, podle mého názoru celkem hlavu a patu. Proč jste nyní tak otočil? Proč se stáváte jako premiér obhájcem různých aktivistických a progresivistických idejí? Proč vaši ministři nejednají podle slibu, který jste dal, to znamená, že nedopustíte? Já bych i pochopil to, kdybyste řekli: Aspoň jsme to zkusili, ale přehlasovali nás. Ale vy jste hlasovali proti! Proč to necháte dojít tak daleko, že nás z toho školí zelenější Švédové, kteří dělají kupodivu aktivity nebo kteří tlačí na to, aby to nebylo tak klimaticky brutální? A proč třeba nedáte na názory z mého pohledu docela racionálních lidí, a konkrétně z vaší strany, z ODS, pana Zahradníka - velmi rozumný člověk, byl členem uhelné komise, ten dokonce navrhoval odklon uhlí ještě déle, ale musím říct, že to měl v hlavě spočítané a že jeho argumenty dávaly logiku, dávaly smysl - pana Zahradila z Evropské unie, nebo tedy z europarlamentu, pana Vondry, pana Skopečka zde z Parlamentu, pana Krále a určitě bych našel ještě další.

Nevím, jestli toto všechno jste připraven obětovat jenom kvůli tomu, abyste udržel pětikoalici. Mně se to zdá jako příliš velká daň za to, nezlobte se na mě, pane premiére, a neberu argumenty typu toho, že my jsme stáli u Green Dealu. Velmi dobře víte, že Green Deal nám přinesl desítky, ne-li stovky miliard korun a že tehdy, kdybychom tento rámec neodsouhlasili, že by to dopadlo na nás daleko hůře. Ale co je podstatné, my jsme tam vyjednali tenkrát právě to, že různé země mohou mít různé podmínky a že to nebude zprůměrované tak, že to musí dosáhnout všechny země přesně striktně na ten rok 2030, rok 2050.

Ale to, co se děje teď, to je dáno tím scénářem, někdo tomu říká Fit for 55, ale to je jedno, to je dáno tím prováděcím mechanismem, a u toho jste vy. Tento prováděcí mechanismus jsme my na podzim roku 2021 odmítli, naštěstí nás v tom podpořil Senát a takto to odcházelo do Evropské unie. Vy jste toto zdědili a mohli jste s tím pracovat. Všechna opatření, která jste udělali v rámci vašeho předsednictví v této klimaticko-energeticko-ekonomické oblasti, bohužel šla přesně ve prospěch této šílené zelené cesty. Děkuji. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Jako další je přihlášený pan předseda Tomio Okamura, připraví se pan ministr Martin Kupka s přednostním právem. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, máme tady před sebou opoziční schůzi s tématem Ekonomické a sociální dopady zavedení normy Euro 7 do průmyslu České republiky. I naprostý laik musí vidět, že návrh normy, která na maximum zpřísňuje limity pro emise CO2, nebo dokonce pro emise, které dělají pneumatiky na silnici, je naprostá idiocie za hranicí jakéhokoliv normálního rozumu.

Tuto normu prosazuje Fialova vláda a také aktivně ji prosazuje, aktivně ji prohlasovala a aktivně ji podporovala během předsednictví České republiky Evropské unii v druhé polovině loňského roku. Fialova vláda tak přímo poškodila českou ekonomiku, český průmysl a ohrozila pracovní místa v České republice. Tato norma nemá logiku ani opodstatnění v žádné rovině a jejím výsledkem a zřejmým cílem je jen likvidace stávajícího automobilového průmyslu, který je jedním z nejdůležitějších ekonomických pilířů České republiky. A jak už jsem říkal, výsledkem je a bude další zdražení automobilů, zhoršení dostupnosti aut pro naše občany, ohrožení ekonomiky České republiky a ohrožení velkého množství pracovních míst v České republice. Tato norma z Evropské unie je jen předstupněm úplného zákazu spalovacích motorů v Evropské unii a nepřináší v praxi žádný pozitivní efekt pro Českou republiku. Žádný! ***




Přihlásit/registrovat se do ISP