(16.10 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)
Navíc ministr vnitra Vít Rakušan z hnutí STAN svou snahou omezit výplatu důchodů na pobočkách Pošty poškodí důchodce. Česká pošta potřebuje kvalitní manažerské řízení bez zásahu politických trafikantů. Ministr vnitra Vít Rakušan, pod něhož spadá řízení České pošty, označil minulý týden vyplácení důchodů na pobočkách České pošty za velké bezpečnostní riziko. Chystá se proto omezit vybírání důchodů v hotovosti na těchto pobočkách. Jde o další krok vlády, který by tvrdě existenčně poškodil naše seniory a mnohým z nich by v podstatě znemožnil přístup k jejich zákonným důchodům, jelikož nemají řízeny bankovní účty. Zároveň jde o alibismus, kterým se ministr Rakušan snaží předejít budoucím nevyhnutelným problémům při výběru důchodů po plánovaném nesystémovém a chaotickém zrušení 300 poboček České pošty, které dosud ve větších městech obsluhují statisíce klientů. Ministrův návrh je zároveň součástí tlaku na omezení používání hotovosti, což je velmi nebezpečný a pro hnutí SPD absolutně nepřijatelný trend. My naopak požadujeme zakotvit právo na používání peněžní hotovosti do ústavního pořádku České republiky. Zrušení 300 poboček České pošty vládou Petra Fialy z ODS nevratně poškodí tisíce domácností, naše seniory a také výrazně sníží dostupnost veřejných poštovních služeb po celém území České republiky.
Česká pošta vyžaduje hloubkový audit hospodaření a potřebuje kvalitní manažerské řízení bez zásahů a politických vlivů. Problém České pošty je ukázkou nejen letité neschopnosti ministrů, ale celých vlád, pod které řízení Pošty spadá. Po léta byla Česká pošta pro vládnoucí politiky trafika, kam se posílali kámoši kámošů, kteří pobírali milionové odměny za stamilionové ztráty a odkud se také zřejmě různými cestami tunelovaly peníze třeba na podporu vybraných partají.
Média informovala, že Česká pošta s 27 000 zaměstnanci spotřebuje na svůj provoz přes dvě desítky miliard korun ročně, z toho více než 13 miliard vydá na personál. O způsobu svého dalšího financování prý musí mít státní podnik jasno nejpozději v létě. V opačném případě by byl prý závislý na komerčních úvěrech, což by zřejmě vedlo k dalšímu zdražení poštovních služeb. Jejich ceny stouply v krátké době už dvakrát. Na letošek má podnik už jistých 1,5 miliardy korun od státu, stejnou sumu dostane i napřesrok. Jenže na pokrytí takzvané univerzální služby, tedy na provoz 3 200 poboček a povinnost doručovat dopisy či balíky na jakoukoliv adresu v Česku, to prý nestačí.
V posledních letech jsme zažívali rekordní, do slova a do písmene skutečně rekordní nárůsty obchodů přes internet a s tím spojený rekordní růst přepravovaných zásilek. Přeprava zásilek se stala jedním z nejvíc perspektivních oborů a je také samozřejmě zisková. Když to uvedu v souvislosti v čase, kdy rekordně rostou tržby v přepravě zásilek, tak Česká pošta pod vedením vládnoucích politiků má rekordní ztráty. To je strašný paradox. A vedení České pošty ve smyslu jejího manažerování a strategického uvažování je viditelně charakterizované kombinací neschopnosti a lidské hlouposti. Pravdou je, že Českou poštu by měl podpořit také stát, ale nejen tím, že jí dává dotace, ale že ji nebude okrádat, respektive privatizovat výdělečné činnosti. Českou poštu v podstatě, dá se říci, tunelovaly všechny předchozí vlády, všechny z ní měly dojnou krávu, ze které dlouhodobě odřezávaly nejlepší kusy. Privatizace nákladní autodopravy v České poště prodražila jeden kilometr dopravy o 30 korun. Při celkovém nájezdu všech, nyní již soukromých, nákladních vozidel rozvážejících balíky pro Českou poštu je rozdíl obrovský. A je to také jeden z těch důvodů, proč je loňský rok natolik deficitní, to znamená 1,5 miliardy korun.
Rušení a prodej budov na lukrativních místech je opět pro někoho šance, jak rozkrást ještě alespoň něco z toho, co zbylo. Chceme, aby Pošta nebyla ztrátová? Vážené dámy a pánové, stačí jedno - stačí odpovědně hospodařit a nekrást. To je recept, který mnohým zřejmě nevoní, ale je to jediné správné řešení. Chcete, aby Pošta naopak peníze státu vydělávala? Není nic jednoduššího - stačí nekrást a vést ji stejně, jako vedou manažeři soukromé zásilkové firmy nejen v okolních zemích, ale i u nás.
Dovolte mi uvést doufám notoricky známý příklad a tím je firma PPL. PPL je původně česká firma zabývající se expresní balíkovou a kurýrní přepravou, dále přepravou palet, firem a jednotlivců. Vznikla v roce 1995 jako svazek sedmi regionálních dopravců. Roku 2006 firmu koupila německá společnost DHL, jedna z divizí německé Deutsche Post, přičemž DHL je součástí skupiny Deutsche Post DHL Group, která je přední světovou poštovní a logistickou společností s 555 000 zaměstnanci po celém světě. PPL se dnes specializuje na balíkovou přepravu po České republice a do Evropy. Zaměstnává téměř 1 000 pracovníků a 2 000 řidičů a disponuje 25 depy, dvěma centrálními překladišti a sítí 4 000 výdejních a podacích míst. Loni firma vytvořila při obratu 4,8 miliardy korun čistý zisk 573 milionů korun. Česká pošta za loňský rok zvýšila ztrátu na víc než 1,5 miliardy z předchozích 681 milionů korun. To v porovnání dcera německé pošty měla jen u nás zisk přes půl miliardy s tisícovkou lidí a Česká pošta měla více než 1,5 miliardy ztrátu s 27 000 zaměstnanci. Svádět to na takzvanou univerzální službu, to znamená na dopisy a pokles poptávky služeb, nelze. Navíc za dopisy lidé regulérně platí. Objem přepravených zásilek už několik let kontinuálně roste. Jenom ty zisky z tržeb mají jiné firmy.
V čem je zakopaný pes? Primárně v tom, že české vlády po dlouhé roky, místo aby investovaly do ziskových činností, tak je naopak prodávají kámošům a jejich kámošům a to ztrátové nechávají státu. Proč PPL nekoupila Česká pošta? Proč jsme ziskovou firmu nekoupili my, aby vydělávala nám, a ne německé poště? PPL je v segmentu B2C v různých průzkumech zařazováno na druhé místo po České poště, jak co se týče objemu přepravovaných zásilek, tak popularity mezi zákazníky. Většina jejích zásilek je doručena v den následující po odeslání a má i vysoké procento doručení. Dobírku umožňuje zaplatit platební kartou. Samozřejmě přeprava prostřednictvím PPL je levnější než Českou poštou. A pokud chcete dostat balík druhý den a nedej pánbůh doručit ho až domů, tak je to pro Poštu bohužel nenaplnitelné sci-fi. PPL si pro vaši zásilku přijede až k vašemu domu a po telefonické domluvě vám ji také až do dveří dopraví.
Řekněte lidem jediný důvod, proč by měli svěřit vládou řízené České poště za této situace zásilku, když je předražená, nemají záruku, kdy balík dostanou, a musí ho jít podat na poštu a ve velké většině případů mu ho nedoručí domů, takže pro něj se musí zase na poštu. To nemluvím o tom, že minimálně v Praze jsou na poštách mnohaminutové fronty. A na těch poštách zároveň pracují utahaní a přetížení lidé, kteří mají rádi svoji práci, většinou ženy, které tahají těžké balíky a mají příkaz lidem nutit losy. Běžte na poštu a podívejte se na IT systém, se kterým pošťáci pracují. To je neuvěřitelný středověk, kdy lidé musí každou položku zvlášť účtovat. Systém samozřejmě neumí například skenovat adresy nebo složenky, takže nakonec vše musí paní za přepážkou zadávat ručně. To, co jinde trvá pár sekund, se na České poště táhne stonásobně déle a dá v uvozovkách stonásobnou práci.
Česká pošta má kromě tisíců poctivých zaměstnanců také pobočky a mnoho budov. Proč tento potenciál neumí vládní politici využít? Já být ministrem vnitra, tak jdu za manažery z PPL a přetáhnu je do České pošty a nalákám je na cílovou odměnu za výsledky v černých číslech a dám jim všemožnou podporu, včetně toho, že místo komerční belgické banky a pojišťovny, která na českých pobočkách úřaduje, bych tam dal například státní pojišťovnu VZP. Mám na mysli dceru VZP, která nabízí komerční produkty. A případně bych založil státní komerční spořitelnu, která bude nabízet bankovní produkty za výhodné ceny. ***