(3.10 hodin)
(pokračuje Oldřich Černý)
Proto ve svých pozměňovacích návrzích navrhuji navýšení této pevné finanční částky, o kterou mají být důchody valorizovány. Tyto částky jsou uvedeny v mých důvodových zprávách v pozměňovacích návrzích. Doufám, že v zájmu více jak dvou milionů občanů, kterých se tato problematika týká, podpoříte jeden z mých pěti pozměňovacích návrhů, ke kterým se tímto přihlašuji. Jsou načteny v systému pod čísly 2044, 2045, 2046, 2047, 2048. Děkuji vám za podporu mých pozměňovacích návrhů.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: A já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní tedy vystoupí pan poslanec Jaroslav Foldyna, připraví se paní poslankyně Vladimíra Lesenská. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jaroslav Foldyna: Děkuji, pane předsedající, za slovo ve 3 hodiny 10 minut. Já bych tady načetl své pozměňovací návrhy k tomu zákonu, který tady stanoví valorizační částku. Víte, když jsem si připravoval to vystoupení a ty pozměňovací návrhy, přemýšlel jsem, jak se ti důchodci mají, a inspiroval jsem se celou řadou mailů, kdy mi lidé psali, že jim nezbývá na zaplacení topení, že jim nezbývá na nájem, že jim nezbývá na jídlo. Hodně stížností tedy. Ale pak jsem narazil na jeden zázrak. Narazil jsem na zázrak, který paní Decroix, prostřednictvím vás, tady zveřejnila, toho svého dědu z Vysočiny, Václava P. Tak ten Václav P. je spokojený. Píše tady: Vidím to stejně jako ministr financí. Důchodci se nemají špatně. Já jsem se trápil s tím Václavem P. z Vysočiny. Říkám si, kolik takový Václav P. z Vysočiny může brát peněz, že jo, když je spokojený takhle a ještě se nechá fotit tu v Anglii, tu v Německu, jednou v Čechách? (Pobavení a potlesk zleva.) Ten Vašek P. A tak jsem si říkal, ale to je jedinec, protože víc důchodců se na mě obrátilo, že se jim žije špatně.
Já žiju v tom kraji, tam je hodně těch vyloučených lokalit, my jsme takový zapomenutý kraj trošku a žije se jim tam špatně. Tak já jsem se rozhodl, vy jste to ponížili o těch 1 000 korun, tak já jsem se tedy rozhodl, že navrhuju navýšit tu pevnou finanční částku, o kterou se mají důchody valorizovat, a připravil jsem tady pět pozměňovacích návrhů, a to číslo 2004, 2005, 2006, 2007, nakonec 2008. K těmto návrhům se tady hlásím v podrobné rozpravě a chtěl bych tedy v těch návrzích vrátit tu částku k těm původně navrženým valorizačním hodnotám. Říkám, nedívám se na toho dědu z té Vysočiny, protože fakt nevím, kolik může děda z Vysočiny brát, ale je to dobrý marketingový tah. Takhle podobně se nechali nachytat lidé na různé klamavé reklamy, teď se o tom hodně mluví. Vy jste si naběhli. Já jsem vás nechtěl takhle trápit, ale děda z Vysočiny, to mě tedy vzalo. Tak děkuju. Já se tady hlásím k těm pozměňovacím návrhům. To je všechno, nebudu vás ani já trápit. Děkuju vám. (Potlesk poslanců SPD.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Nyní tedy řádně přihlášená paní poslankyně Vladimíra Lesenská, připraví se paní poslankyně Iveta Štefanová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážení zástupci vlády, vážené kolegyně, kolegové, nacházíme se v podrobné rozpravě druhého čtení vládního návrhu změny zákona o důchodovém pojištění, ve sněmovním tisku 392, ve které předkládám pět pozměňovacích návrhů. Jsou evidované v systému a po jejich zdůvodnění se k nim přihlásím.
Mimořádná valorizace důchodů v červnu 2023 - vyslechli jsme si tady množství důvodů, kterými jsme my, opoziční poslanci, argumentovali a nesouhlasili se zkráceným projednáváním tohoto tisku v legislativní nouzi. On byl tento návrh zákona projednáván raketovou rychlostí již v připomínkovém řízení, do kterého byl zaslán v délce jednoho dne k zaujetí a zpracování stanoviska bez standardního připomínkového řízení a posouzení Legislativní radou vlády. Akceptovat to lze opravdu jen v mimořádných případech, jako byla nedávná epidemiologická opatření, nikoliv u samoúčelně prováděných změn, které se navíc zásadně dotýkají sociálních práv občanů. Navíc tak nebyl krom jiného naplněn požadavek § 320 odst. 1 zákoníku práce, podle kterého se návrhy zákonů týkající se důležitých zájmů pracujících projednávají s příslušnými odborovými organizacemi a organizacemi zaměstnavatelů.
Důvodová zpráva k návrhu tohoto zákona, ke sněmovnímu tisku 392, se ani nesnaží zamaskovat skutečnost, že důvodem navrhované změny je snaha o snížení letošního schodku státního rozpočtu. Rozpočet pro letošní rok totiž s výdaji kapitoly 313 - MPSV na letošní červnovou valorizaci nepočítá. Tuto skutečnost považuji za velmi hrubou chybu, na kterou byl ministr financí při projednávání zákona o rozpočtu na letošní rok mnohokrát upozorňován. K vysokému růstu cen docházelo po celý loňský rok. Ostatně to uvádí i sama důvodová zpráva a také dle oficiálních prognóz Ministerstva financí z druhé poloviny roku 2022 byla vysoká inflace očekávána. Abych byla přesná, tak důvodová zpráva k projednávanému tisku říká, že navrhovaná změna zákona má - cituji - reagovat na nečekaně rychlý cenový vývoj ve druhém pololetí roku 2022 a zejména v lednu letošního roku, přičemž takové zvýšení - opět cituji - vyžaduje alokaci prostředků státního rozpočtu v rozsahu, který není v současné době možné saturovat. Tomuto konstatování hrubě odporuje výrok pana ministra Stanjury, kdy se ve veřejném prostoru nechal o víkendu slyšet, že rozpočet valorizaci v původní výši zvládne.
Navíc fakt, že již v této chvíli nastaly rozhodné skutečnosti, které zakládají povinnost vlády provést nařízením valorizaci, je logický. Neodehrálo se žádné nečekané překvapení, a je tak naprosto jasné, odkdy a o jaké částky mají být důchody zvýšeny. Pravidla nelze měnit zpětně podle toho, jak se zrovna hodí nebo nehodí. Nejen podle mého názoru je nutné dodržet zákonem stanovený způsob valorizace důchodů. Nelze změnit retroaktivně parametry tak, aby výsledek výpočtu procenta valorizace byl razantně nižší, to je 2,3 % namísto 11,5 %.
Krom možnosti, že předkládanou vládní novelu a její úpravu neschválíme, je další cestou, že upravíme jeden z jejích parametrů, a to konkrétně výši pevné částky, o kterou se důchody od června zvýší. Tato částka zůstane stejná pro všechny příjemce důchodů. Zachová se tak prvek zásluhovosti, protože další složkou zvýšení důchodů bude procentuální podíl ze zásluhové složky penzí, který v nominálním vyjádření stoupá s jejím růstem, a zároveň to mnohem výrazněji pomůže nízkopříjmovým důchodcům. Uvedené zdůvodnění se týká všech mých pěti písemných pozměňovacích návrhů, které jsem do systému vložila 26. února letošního roku.
Svým pozměňovacím návrhem číslo 2011 navrhuji navýšení pevné finanční částky, o kterou mají být důchody valorizovány, o 1 475 korun. Abych se co nejvíce držela přiblížení k jedenáctiprocentnímu navýšení, dalším svým pozměňovacím návrhem, číslo 2012, navrhuji navýšení pevné finanční částky, o kterou mají být důchody valorizovány, o 1 476 korun. Pozměňovacím návrhem číslo 213 navrhuji navýšení pevné finanční částky, o kterou mají být důchody valorizovány, o 1 477 korun. Pozměňovacím návrhem číslo 2014 navrhuji navýšení pevné finanční částky, o kterou mají být důchody valorizovány, o 1 478. A konečně svým posledním, pátým pozměňovacím návrhem, číslo 2016, navrhuji navýšení pevné finanční částky, o kterou mají být důchody valorizovány, o 1 478 korun. Tímto se ke všem těmto pozměňovacím návrhům vloženým do systému hlásím a doufám, že některá z navržených částek kolegyně a kolegy z vládních lavic zaujme natolik, že pro něj zvednou ruku. Děkuju.***