(17.30 hodin)

 

Poslanec Aleš Juchelka: Já děkuji moc. No proč? Poněvadž když máte například eseróčko, tak dáváte všem eseróčkům, která splňují nějaké podmínky, a ty splňují třeba například i ti, kteří jsou provozovatelé kasin, to za prvé. To znamená, že se všem měří stejně stejným metrem, nikdo se nediskriminuje ani v té pomoci, která tenkrát, ano, skutečně byla plošná, protože byla zastavená ekonomika v České republice. Škodovka stála několik týdnů, lidé zůstávali doma, děti nechodily do škol. My jsme chodili v rouškách, tak jak jsem to tady popisoval.

No a samozřejmě, že ten rozdíl mezi tady touto podporou a tím, co chystáte vy, je markantní. Já si pamatuji, když jsme tady jako přílepek měli k jednomu zákonu za minutu dvanáct načten pozměňovací návrh Marka Bendy, který snižoval daně v oblasti hazardu, pravděpodobně pro nějakého koaličního kámoše, který provozuje nějaké hazardní hry nebo kasino, nebo nevím, pro koho to bylo, a určitě se k tomu ještě budeme vracet, poněvadž k nám pluje legislativa, která bude ty hazardní hry měnit v takzvaných asi třech kategoriích. Tak já sám jsem zvědavý na ty poměry, komu ty daně budete tady z těchto neřestí zvyšovat a která ta kategorie naopak bude tou, kde to naopak budete někomu, nějakému vašemu asi kamarádovi, snižovat. Takže já sám jsem zvědavý a těším se na tu legislativu.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. A další s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Volný. Prosím.

 

Poslanec Jan Volný: No děkuji mockrát. Já tady bych chtěl, pan kolega Kohajda každé vystoupení, který teď měl poslední čtvrt hodiny, pořád klesá níž a níž. Já nevím, jestli mu je to hodno, protože to, co řekl, je opravdu k pozastavení a k zamyšlení. Prosím vás, jestli nemáte rád kasina, já s tím nemám problém, tak dejte návrh zákona, zrušme kasina. Jestli chcete zvýšit daně kasinům, dejte návrh a dejte jim 50 % daní. Ale jak můžete říct, když jsou to legálně podnikající organizace a firmy, které platí daně, které nedělají nic nezákonného, a vy byste vymezil, když jim z důvodů státní bezpečnosti a zdraví lidí zavřeme živnost, tak jak byste chtěl obhájit, že jsou jiný než hospoda, jiný než Škodovka, jak to chcete zdůvodnit? No já tohleto... vůbec mi to nebere hlava. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. A další s faktickou poslední je přihlášen pan poslanec Kohajda. Prosím,

 

Poslanec Michael Kohajda: Děkuji. Já jen poukazuji na to, že rozpočtové možnosti každého státu, i České republiky, jsou omezené, že nemáme rozdávat to, co nemáme, na co si nevyděláme, tedy to, co nám nepřiplyne z daňových výnosů. Jestliže už pomáháme, což v nějaké situaci je určitě ospravedlnitelné, tak bychom měli pomáhat těm nejslabším, těm, kteří to skutečně potřebují. Myslím si, že jestliže se pomáhá plošně pouze z toho důvodu, že je to jednodušší, že to lze jednodušeji vyplatit a zadministrovat, tak je to špatný důvod. Pomoc musí být těm slabým. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. A vaše vystoupení opět vyvolalo sérii faktických poznámek. Nejprve pan poslanec Juchelka, připraví se paní poslankyně Balaštíková, pan poslanec Kasal a pan poslanec Králíček. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Já děkuji moc. Já si myslím, že se na tom samozřejmě shodneme, protože před těmi covidovými roky, které tady byly, opravdu, ten zub toho rozpočtu to samozřejmě ukazuje, byly prostě jiné, tak vždycky ten rozpočet už i za vlády Bohuslava Sobotky, Andreje Babiše byl víceméně vyrovnaný, nebyl tam žádný markantní schodek, schodek rozpočtu, to přišlo až s těmi covidovými roky.

Ale vy jste právník. A my tady pořád řešíme dokola jednu a tu stejnou záležitost, a to, zdali se skutečně nacházíme v té ústavně konformní rovině toho stavu legislativní nouze, zdali se tady skutečně nacházíme v té zákonné rovině té retroaktivity u novely zákona o důchodovém pojištění. A zda třeba i vy jako právník jste konformní s tím, že se takhle tady už poněkolikáté ohnul jednací řád. A možná, že místo toho, abyste tady bych řekl útočil neustále na ty věci minulé, které byly tisíckrát různě už vysvětleny, tak já bych tady spíše očekával váš odborný názor tady na toto. Jste konformní s tím jako právník - třeba i tady paní kolegyně Decroix, která v tuto chvíli přišla, pan Haas, kterého tady vidím a vážím si ho jako právníka - s tím, co se tady v tuto chvíli od úterního dne odehrává? To, co tady vytváříte, co děláte, že to dáte k Ústavnímu soudu? Já tady o tom mluvím poněkolikáté. To opravdu vy všichni tady jako právníci si řeknete, jo, on to vyřeší ten Ústavní soud, všechno vyřeší Ústavní soud, můžeme to na něho přehodit. Samozřejmě my jsme zodpovědní nějakým způsobem, ale jsme nezodpovědní v těch svých rozhodnutích, protože to přehodíme na Ústavní soud. On nějak rozhodne, třeba to zpětně vyplatíme těm starobním důchodcům i s penále, však on to ten rozpočet nějak asi unese. Já si myslím, že ne. Já chci být zodpovědný politik, konstruktivněopoziční (Předsedající: Čas.) a nebudu hlasovat pro to.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další, paní poslankyně Balaštíková. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Margita Balaštíková: Já bych vám, pane kolego Kohajdo, prostřednictvím paní předsedající, chtěla poděkovat. Opravdu vám děkuji za to, co jste řekl. Protože když si udělám jenom takovou bleskovou analýzu, tak bych se musela smát, ale chce se mi plakat. Prosím, přehrajte si, co jste řekl, a začněte se tím řídit. To je to, co po vás chceme. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. A další s faktickou poznámkou, pan poslanec Kasal. Prosím.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji, paní předsedající. Já se vyjádřím taky k panu poslanci Kohajdovi, vaším prostřednictvím. Pane poslanče, vy tady hovoříte o tom, jak se pomáhalo plošně a těm ne nejslabším. Jak už to řekla kolegyně, můžete to tady předvést? Vy teď určitě, v uvozovkách, taky pomáháte těm nejslabším. Ale já se vás chci osobně zeptat, a já to uvedu trochu na osobní rovinu: Kde vy jste byl, když byla ta covidová doba? Vy jste tady byl, když se o tom jednalo? Já jsem se účastnil těch hovorů s právníky, konkrétně třeba panem kolegou Ferim, s kterým jsme si tady museli vysvětlovat, jestli tedy ten virus stejně působí v bytě a stejně působí na chatě, až do takovýhle absurdností jsme šli, abychom jim vysvětlovali, že to zkrátka asi je infekční všude! Tak tímhle jsme se zabývali, abyste věděl, z vaší strany.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, a vracíme se do rozpravy, kde je přihlášena paní poslankyně Hanzlíková. Paní poslankyně, i vás se musím zeptat, zda deset minut, nebo... (Ano.) Tak prosím.

 

Poslankyně Jana Hanzlíková: Já děkuji za slovo. Vážená paní předsedající vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem moc ráda, že se mohu vyjádřit k vládnímu návrhu projednávanému. A hned na začátku chci uvést, že mám velký problém s tím, že tento návrh byl předložen s využitím stavu legislativní nouze, která tady byla včera poměrně na sílu potvrzena, a to z toho důvodu, že jsme v situaci, která podle mě z žádného hlediska legislativní nouzi neodpovídá. Nesouhlasím také s tím, že by existovaly podmínky pro projednání tohoto vládního návrhu ve zkráceném jednání.

Z věcného hlediska je pro mě nepřijatelné, že dlouhodobě fungující zákonný valorizační mechanismus chce vláda narychlo narušit, přestože si musí být vědoma toho, že jakékoliv porušení tohoto systému snížením může vést k závažným negativním socioekonomickým dopadům na jednu z nejohroženějších skupin obyvatel, která čítá 2,8 milionu seniorů a lidí s invalidním důchodem. Je pro mě také těžko pochopitelné, že vláda takto důležitou novelu, která bude mít negativní finanční dopad na tak obrovskou skupinu obyvatel, projedná formou per rollam. Ale budiž, bylo to rozhodnutí vlády, my na to můžeme mít svůj názor, ale sama za sebe odmítám, abych jako poslankyně měla možnost tuto závažnou změnu projednávat pouze v omezeném čase a ve zkráceném jednání.

Navíc musím říct, že to samostatné projednání změny, která se bude týkat pouze červnové valorizace, i přesto, že to tady bylo několikrát panem ministrem práce vysvětleno, považuji za nesystémový krok. Řešení případné úpravy valorizačního mechanismu mělo být až součástí komplexního řešení důchodové reformy se všemi provázanostmi a souvislostmi a především se všemi analýzami dopadů na seniory a na lidi s invalidním důchodem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP