(14.10 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)

Rozhoduje v dávkových a jiných než dávkových věcech nemocenského pojištění, připravuje podklady pro výplatu dávek nemocenského pojištění, zpracovává činnosti spojené se vznikem, trváním a ukončením pojistného poměru jednotlivých subjektů nemocenského pojištění, rozhoduje o nároku na dávky nemocenského pojištění s mezinárodním prvkem, vykonává činnosti v oblasti evidence práce neschopných na základě posudku lékařů a vydává příslušná rozhodnutí, vykonává činnosti v oblasti pojistného anebo nemocenského pojištění OSVČ.

Oddělení vnitřní správy připravuje a předkládá požadavky na nákup kancelářského materiálu, na nákup drobného majetku a provedení služeb, potvrzuje, že objednané služby byly provedeny v požadovaném rozsahu a kvalitě. Připravuje údaje potřebné pro zajištění výkonu personální a mzdové agendy zaměstnanců OSSZ, zajišťuje podklady pro zúčtování se zaměstnanci - stravenky, telefonické hovory, škody - a vyúčtování pracovních cest. Předává údaje potřebné pro změny v evidenci veškerého hmotného majetku a jeho inventarizaci, převody a vyřazení z evidence, připravuje a předává údaje potřebné pro oblast plánování rozpočtu a přípravu ekonomických rozborů.

Oddělení kontroly v rámci územní působnosti příslušné okresní správy sociálního zabezpečení koordinuje a usměrňuje provádění sociálního pojištění, zejména kontroluje vznik a zánik pojistného poměru k plnění úkolů malé organizace a organizace v provádění nemocenského pojištění, vedení příslušných evidencí a dokumentace z oblasti sociálního pojištění a plnění povinností subjekty sociálních pojištění uložených příslušnými právními předpisy.

Teď ještě krátce Ministerstvo obrany. Řídí, kontroluje a provádí důchodové pojištění vojáků z povolání. Ministerstvo spravedlnosti řídí, kontroluje a provádí důchodové pojištění příslušníků Vězeňské služby. Ministerstvo vnitra řídí, kontroluje a provádí důchodové pojištění příslušníků Policie ČR, Hasičského záchranného sboru a příslušníků ostatních ozbrojených bezpečnostních sborů a bezpečnostních služeb. Obecní úřady rozhodují o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění a kontrolují, zda zvláštní příjemce si plní stanovené povinnosti. A živnostenské úřady přijímají od osob samostatně výdělečně činných provozujících samostatnou výdělečnou činnost na základě oprávnění podle živnostenského zákona přihlášky na účast na důchodovém pojištění.

To bylo v kostce v podstatě vystoupení, kterým se vám snažím vysvětlit, že nejsou tady skutečně podmínky pro zkrácení jednání. Já jsem tady jasně chtěl odůvodnit, že ta důchodová problematika je samozřejmě komplikovaná, ale už tady třetí den bojuji za těch 3,5 milionu příjemců důchodů v České republice. A znova opakuji, a myslím, že to veřejnost už všechno ví, že Fialova vládní pětikoalice ODS, STAN, KDU-ČSL, TOP 09 a Pirátů, chcete okrást 3,5 milionu příjemců důchodů o tu slíbenou valorizaci, chcete snížit tu valorizace přibližně o průměr 1 000 korun měsíčně od června. Letos chcete vzít všem příjemcům důchodů v průměru 7 000, příští rok 12 000, tam to ale bude ještě víc, protože ta valorizace případná se bude počítat z toho nižšího základu, takže skutečně ty peníze chcete vzít vlastně všem důchodcům v řádu desítek tisíc korun. Já jsem tady celkem obšírně vysvětlil, že ten důchodový systém v České republice je ufinancovatelný, pakliže by Fialova vláda nevykládala, přestala vyhazovat peníze na zbytné výdaje. Bylo by to ufinancovatelné bez problému, kdybyste přesunuli peníze k řádným a slušným občanům a nevyhazovali peníze na různé hlouposti, o tom jsem tady mluvil, které nic nepřináší slušným občanům. A platí, že dál budeme ze všech sil bojovat za to tady ve Sněmovně, a náš boj tady ještě nekončí. Je nás jenom 20 poslanců vůči 108 poslancům vládní koalice, je to obrovská vládní přesila, ale my v SPD bojujeme ze všech sil, abychom zabránili přijetí tohoto zákona, kterým chcete okrást 3,5 milionu příjemců důchodů v České republice, ještě v době současné drahoty. Já samozřejmě se svými vystoupeními nekončím, já v příštím svém vystoupení se budu podrobněji věnovat právě tomu důchodovému systému v České republice, protože je evidentní, že Fialova vláda neví, která bije, a přistoupili jste k tomu prostě šmahem tím, že chcete okrást 3,5 milionu důchodců v České republice o jejich důchody, ale to si nechám až na další vystoupení v další fázi, protože nás samozřejmě čeká ještě obecná rozprava, čeká nás ještě podrobná rozprava.

Znovu bych chtěl zopakovat, že poslanci hnutí SPD podali 102 pozměňovacích návrhů, 102 pozměňovacích návrhů, které chceme ještě zdůvodnit. Doufám, že nám to vládní koalice zdůvodnit nechá. My na tom trváme, aby se to řádně zdůvodnilo jak v obecné, tak v podrobné rozpravě, protože to je právo každého poslance podat pozměňovací návrh a odůvodnit ho. Ostatně je to i v jednacím řádu. Takže myslím, že jsem tady poměrně podrobně zdůvodnil ty důvody, proč SPD prostě zásadně nesouhlasí s tímto zákonem, který tady předkládáte, zásadně nesouhlasí s tím, abyste snižovali lidem tu slíbenou valorizaci důchodů. A ještě nekončím a budu samozřejmě dál bojovat za všechny slušné občany v České republice. Děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Předtím, než dám slovo dalšímu, který je přihlášen s přednostním právem, což je pan předseda Výborný, ještě přečtu dvě omluvy, a to je pan ministr Balaš na celý jednací den bez udání důvodu a dále pan ministr Rakušan od 15.15 do 20.00 z pracovních důvodů.

Pokračujeme a s přednostním právem je přihlášený pan předseda Marek Výborný. Máte slovo, pane předsedo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Pane ministře, kolegyně, kolegové, protože ta diskuse k bodu Potvrzení podmínek pro projednávání sněmovního tisku 392 ve zkráceném jednání se nám opět košatí a ty důvody hlavně, které tady zaznívají, se opakují, my jsme tu debatu reálně absolvovali v těch zhruba 28 hodinách už včerejší den, tak já si tady dovolím potom přednést návrh, o kterém prosím, aby bylo dáno potom bezprostředně hlasovat.

Ale abychom se vyhnuli tomu nedorozumění, které tady možná včera vzniklo, a aby i opoziční poslanci věděli, na základě čeho toto jako předseda jednoho z pěti koaličních klubů navrhuji, tak já si dovolím, protože teď mám nikoli faktickou poznámku, což bylo včera, ale jsem přihlášen řádně do rozpravy s přednostním právem, dokončit některé části nálezu Ústavního soudu. Vrátím se k tomu nálezu pod spisovou značkou 55/10. Cituji doslova: "Přílišná míra a šíře garance jednotlivých práv parlamentní opozici může vést k jejich častému nadužívání až zneužívání ze strany opozice, což může mít za následek oslabení či znemožnění efektivního výkonu moci vládnoucí většinou. Proto je nezbytné, aby jednotlivým právům a oprávněním garantovaným parlamentní opozici korespondovaly i určité povinnosti a odpovědnost za jejich výkon."

Pokračuji dál: "Parlamentní opozice je při užívání práv podle nezbytného respektu k právnímu řádu povinována nejen vůči svým voličům k plnění role takzvané odpovědné a konstruktivní opozice, ačkoli se jedná spíše o morální apel závisející na celkové úrovni politické kultury panující v dané společnosti," myslím, že - a teď jsou to moje slova: tesat do kamene a tady pověsit před nás, před všechny - pokračuji: "... ačkoli jde o morální apel závisející na celkové úrovni politické kultury panující v dané společnosti, nezbytnou podmínkou řádného a efektivního plnění funkcí parlamentní opozice je právě skutečnost, že je prováděna konstruktivním a odpovědným způsobem, který odpovídá legitimním funkcím opozice jako skutečné alternativy k vládní většině, respektive odpovídá funkcím dozoru a kontroly nad činností vládnoucí většiny. Tento požadavek je mimo jiné i projevem principu vlády na čas, kdy by jak současná vládnoucí většina, tak i menšina měly mít na paměti, že do jedné či druhé skupiny nenáleží navždy a současná vládnoucí většina se může brzy stát, brzy ocitnout v pozici parlamentní menšiny a naopak. Proto by nemělo docházet k přijímání takových rozhodnutí, která by fakticky znemožňovala výkon práv garantovaných jedné či druhé skupině."

A poslední, to bude prosím pěkně citace z nálezu Ústavního soudu spisová značka 1/12, kde se praví, zase mimo jiné: "Význam parlamentní diskuse totiž spočívá v umožnění konfrontace názorů napříč politickým spektrem, ať už se jedná o střet parlamentní většiny s opozicí, nebo jednotlivých frakcí, či případně toliko názorových proudů, a nikoliv v neomezené realizaci práva každého jednotlivého poslance či senátora vyjádřit se k ní. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP