(21.20 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

Francouzi měli při předsednictví summit posílení obrany v EU, Portugalci o sociální Evropě, Slováci ve své době vymysleli flexibilní solidaritu k migraci, jinak řečeno to, že ne všechny země musí povinně přijímat migranty, ale mohou například finančně a materiálně přispět na posílení vnějších hranic. I Topolánek ve své době měl Východní partnerství jako silné téma, takže každé předsednictví mělo nějaké téma. A naše vláda teď? Žádné téma nebylo. Neformální summit v Praze, o tom jsem mluvil, byl vnímán jako summit Emmanuela Macrona. Všichni vědí, že on celý summit inicioval od začátku, a byl to jeho summit. My jsme ještě vybrali Hrad, úředníci chtěli Kongresové centrum, já jsem chtěl Moser, to nechtěli, tak vysoutěžili něco, ale bylo to celkem fajn. Takže... takže nic. Ale dobrý. Média samozřejmě oslavovala. Neuvěřitelné, člověk se sám divil, jak to můžou vůbec psát.

Takže pan premiér nebojuje tvrdě za české zájmy. Ono to není jednoduché tam blokovat v noci a všichni jsou naštvaní. Ale jo, proto to tak je. Když vyjednávala bývalá vláda program na 2014 až 2020, nejmenovaný premiér, ten spal na hotelu, nejmenovaný velvyslanec ho šel budit, aby šel jednat. Tak my jsme čtyři noci a pět dní nespali a přinesli jsme 42 miliard. A teď tato vláda... Já jsem strašně zvědav, kde jsou ty peníze? Pamatujete na React-EU, jak jsme se s Klárou Dostálovou snažili vyhovět všem nemocnicím, 21 miliard? A mě by zajímalo, jestli pana ministra zdravotnictví to zajímá. 50 miliard jsme přinesli do českého zdravotnictví z evropských fondů na program 2021 až 2027. Víte, kolik měli předtím? 2014 až 2020? 8 miliard, 8 ostudných. MPSV mělo 80 na rekvalifikace a podobné blbosti. Tím chci říct, že rekvalifikace není blbost, ale peníze máme dávat firmám a ony mají garantovat, že někdo, kdo chce změnit kvalifikaci a práci, že ta firma je za to zodpovědná, ne že jsme to dávali neziskovkám a potom bůhvíkde to skončilo, například. Takže tak to je s tím předsednictvím, je to škoda.

Dále ještě k těm zeleným šílenstvím. Ta první rána, o tom jsem mluvil, to je zákaz spalovacích motorů. Škoda Auto teď bude... My čekáme tedy na tu gigafactory, pokud Volkswagen se rozhodne, tak uvidíme, já jsem spíš pesimista. Ale příští rok jsou evropské volby a možná by bylo dobré, aby snad poprvé - a já nevím samozřejmě, pětikoalice s námi nemluví o ničem - ale aby už skončilo zneužívání europoslaneckého mandátu na českou politiku, abychom tam společně - a to je 21 poslanců - bojovali za české zájmy. A já si myslím, že se celkem může stát, a teď to tak vypadá, že pokud skončíme uhlí - a dneska je to v médiích - 2033, tak Dukovany ještě nebudou. Dneska je to článek - Kubátová - že tady hrozí a ČEPS to řeší. Možná jasně, že budeme všichni soutěžit, abychom měli nejvíc poslanců, ale možná bychom mohli zkusit - ale možná jsem naivní - o tom, bojovat občas i společně, nejenom v rámci frakcí, protože tam jsou samozřejmě poslanci, kteří jsou tam hlavně kvůli tomu, aby tam byli, takový pan Weber... Já jsem s ním jednal tady na německém velvyslanectví, když přesvědčoval V4 a naše spojence, že chce být předseda Evropské komise. To nevyšlo, no, tak mě nemá rád, ale to je jedno. Takže ty evropské volby.

Spalovací motory - já doufám, že se to někdy změní, je to úplně šílené. Tolik miliard se nainvestovalo do spalovacích, do snížení spotřeby a emisí, a teď se to všechno zazdí. A druhá rána je norma Euro 7, to znamená zdražení malých aut. A nevím, proč tedy naše vláda nic neudělala, když předsedala Evropské unii, proč neovlivnila Evropskou komisi a neudělala to? Jedná se o roky 2025 až 2035, kdy se zásadně zvýší cena malých vozidel, jelikož bude jejich výroba vyžadovat velké technické úpravy, aby splnily požadavky. Například menší modely Škody Auto, jako jsou Scala, Kamiq nebo Fabie, se podle ředitele vnějších vztahů Škody Michala Kadery dostanou na cenovou úroveň, za kterou budou pro zákazníky neprodejné. Neprodejné! Zatímco nyní modelová řada Škody začíná na úrovni 300 000 korun, aby byla vyrobitelná podle nových podmínek, prodražila by se na 450 až 500 000 korun. Kdo si potom to auto může koupit? Normálně zešíleli, Evropa.

Třetí rána je to - a o tom jsem už mluvil - co naše předsednictví prosadilo: faktické rozšíření emisních povolenek i na rodiny, které vlastní auta na spalovací motory. Povolenky budou platit dodavatelé paliv na začátku dodavatelského řetězce, nikoliv domácnosti a koncoví zákazníci. Těm se hrazené povolenky zobrazí v podobě zvýšení cen paliv a tepla, a to odhadem od 10 000 korun ročně na domácnost. Každý vlastník takového auta bude platit dle našeho odhadu mezi 3 až 6 korunami, dobře slyšíte, vážení spoluobčané, mezi 3 až 6 korunami za litr pohonných hmot navíc jenom proto, že jezdí na naftu či benzin, a tohle přijde už v roce 2027. Stačí si to dopočítat. Sociálně slabší lidé to prostě nebudou mít z čeho platit a nebudou jezdit. A ještě navíc našim důchodcům tato vláda bere pro vládu drobné, a pro ně je to důležité.

EU ETS2, ten bude od roku 2027 zahrnovat všechna fosilní paliva, čili emise ze silniční dopravy, vytápění budov a ostatního průmyslu nezahrnutého pod EU ETS1. Cílem je snížit emise v těchto sektorech o 43 % do roku 2030 oproti roku 2025. Z celkového počtu Sociálního klimatického fondu půjde více než 50 miliard nízkopříjmovým domácnostem a dalších 50 miliard ze systému ETS2 bude příjmem státního rozpočtu určeným na klimatická opatření. Čerpání ze Sociálního klimatického fondu bude možné od roku 2026. Česká vláda tvrdí, že cílem je provést takzvanou zelenou modernizaci v předstihu, aby na domácnosti povolenky EU ETS2 vůbec nedopadly, ale jak to udělá, to já tedy nevím. Opravdu si myslí vláda, že budou stačit dotační programy, Nová zelená úsporám, NZÚ a NZÚ Light, nebo jiné programy? Tak nevím, nejsem si tím jist.

Tato vláda začala a pokračuje a je posedlá tím, že všechno, co jsme my měli jako projekty, zkrátka říkají, že je to všechno špatně. Pan ministr financí teď zastavil i údajně podle médií směnu pozemků mezi Magistrátem a Nemocnicí na Bulovce a Královské Vinohrady. Já nevím, jestli je to pravda, nebo není. Bylo to kvůli tomu, že se tam má investovat. Plánoval se hlavně v Královských Vinohradech spáleninový pavilon. Tam přistává helikoptéra, lékaři mají spálené dítě na rukou a teď ho vozí, to kolečko, na dvanácti místech, no úplně hrozné. A já nevím, jestli to tak je, nebo není, ale k těm investicím, zdravotnictví se ještě dostanu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP