(17.50 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)

"Hlavní příčinou regulace je postupné stárnutí obyvatel a klesající porodnost, v jehož důsledku ubývá počet ekonomicky aktivních obyvatel, ubývá tedy příjmů a přibývá výdajů v rozpočtu důchodového pojištění. V budoucnu lze tedy očekávat několik změn, například snižování důchodů, prodlužování věku odchodu do důchodu nebo zvyšování výše pojistného." A tady s autorem už nesouhlasím. Tak je to bakalářská práce, takže je zajímavé, že tady autor bakalářské práce úplně vynechal škrtání zbytných výdajů nebo podporu porodnosti slušných rodin, protože já si myslím, že v budoucnosti jsou metody ještě jiné, o těch mluví SPD, a jsou to metody, které právě jsou z nejvyspělejších zemí.

"Důchodové pojištění poskytuje stát, konkrétně Česká správa sociálního zabezpečení. Pojistné se po vybrání odevzdá na zvláštní účet státního rozpočtu. Systém financování funguje způsobem pay as you go, často označované také jako průběžné financování, který znamená, že průběžně vybírané pojistné se ihned přerozděluje mezi pojištěnce, kteří pobírají dávky vybírané ze systému důchodového pojištění. Veškeré finance, které na účet přijdou, zároveň i odejdou, nevzniká žádná finanční rezerva. Tento systém se v poslední době využívá proto, aby nebylo státem zneužíváno povinných příspěvků k uhrazování činnosti orgánů veřejné moci.

Principy důchodového pojištění - principy důchodového pojištění se formovaly v průběhu historie, která je v České republice velice rozmanitá. Ve dvacátých letech 20. století v České republice bylo přijato mnoho právních předpisů v oblasti důchodového systému, které oblast důchodového systému značně rozšířily. Tím nejdůležitějším rozšířením bylo zavedení povinného důchodového pojištění i pro osoby samostatně výdělečně činné. Tato událost nám zavádí jeden z nejdůležitějších principů důchodového pojištění současnosti, kterým je princip povinné účasti, tedy že účast prakticky všech ekonomicky aktivních osob na důchodovém pojištění je povinná. V České republice si nikdo nemůže zažádat o odebrání z evidence platičů pojištění a přestat ho platit. O odebrání si nemůže zažádat ani v případě, že by prokázal schopnost naspořit si peníze na zajištění svého stáří. Naopak člověk, který ještě není povinen platit důchodové pojištění, se může dobrovolně přihlásit a důchodového pojištění se účastnit.

Dalším principem je princip jednotné úpravy. Znamená, že pro všechny skupiny pojištěnců platí stejná právní úprava. Nemáme tedy rozdílnou právní úpravu pro zaměstnance, osoby samostatně výdělečně činné a podobně, jako tomu bylo do roku 1992. Dříve byla například zvláštní právní úprava pro družstevní rolníky či pro osoby ve služebním poměru. Zvláštní právní úpravy některých skupin osob jsou stále uplatňovány v jiných státech, například polští učitelé získají nárok na důchod po 25 letech zaměstnání.

Princip obligatornosti dávek znamená, že každý, kdo splní zákonem stanovené podmínky, má právní nárok na vyplácení dávek. Na princip obligatornosti dávek přímo navazuje princip zajištění soudní ochrany. Každý si tedy může zažádat o přezkum u krajského soudu ve věcech důchodového pojištění nebo výplaty důchodů. Lidé s vyššími příjmy musí strpět princip solidarity vůči osobám s nižšími příjmy. V praxi to znamená, že od určité částky příjmů se vyměřovací základ již nezvyšuje. Platí zde i solidarita mezi ekonomicky aktivními občany s těmi, kteří pobírají důchod.

Vyplácení důchodů je garantováno státem. Garance vyplývá z principu povinné výplaty důchodů, který je uzákoněn v zákoně o státním rozpočtu. Aby důchody nezůstaly malé při zvyšování cen a minimálních nároků na život, uplatňuje se princip dynamičnosti. Díky tomuto principu jsou důchody průběžně navyšovány. Pro Českou republiku je typický princip náhradní doby pojištění. V České republice platí široký okruh náhradních dob pojištění, tedy dob, kdy pojištěnec nemusí hradit pojistné, ale přesto se mu započítává daná doba pro pozdější výpočet výše důchodů.

Doplňkové penzijní spoření - doplňkové penzijní spoření je druhým pilířem důchodového systému České republiky. Pilíř byl zaveden 1. ledna 2013 zákonem č. 427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření. Doplňkové penzijní spoření nahradilo penzijní spoření se státním příspěvkem, které bylo možné uzavřít od roku 2004 do listopadu 2012. Ti, kteří smlouvu o penzijním spoření se státním příspěvkem podle zákona č. 42/1994 Sb., o penzijním spoření se státním příspěvkem uzavřeli, mohou pojištění v pokračovat, v současnosti však smlouvu uzavřít nelze. Druhý pilíř je charakterizován fondovým financováním. Účastník ukládá peníze na účet penzijní společnosti, která je zhodnocuje na kapitálovém trhu. Po celou dobu zůstávají finance majetkem pojištěnce a po skončení spoření jsou mu vypláceny dávky z naspořených financí. Individuální účet - peníze každého pojištěnce jsou odděleny od financí ostatních pojištěnců na rozdíl od prvního pilíře, kde jsou všechny finance spravovány na jednom účtu. Ekvivalence - vyplacené dávky jsou rovny příspěvkům účastníka. Definování příspěvků - výše pojištění je definována a od ní se poté odvíjí dávky. Dobrovolnost. - každý se může stát pojištěncem za zákonem stanovených podmínek nebo kdykoliv pojištění zrušit a z pilíře vystoupit.

Státní příspěvek ve druhém pilíři - v roce 2019 přispívá stát každému účastníkovi ve druhém pilíři na důchod částkou odvíjející se od výše jeho příspěvku. Výčet příspěvku roste přímou úměrou s výší příspěvku a jeho horní hranice je omezena." Takže se pojďme podívat, jak to vypadá s těmi státními příspěvky. Když je měsíční vklad 100 korun, státní příspěvek v roce 2019 byl 0. Když je měsíční vklad 200 korun, státní příspěvek v roce 2019 byl také 0. Když je měsíční příspěvek 300 korun, státní příspěvek byl 90 korun. Když je měsíční vklad 400 korun, je to 110 korun. Když je měsíční vklad 500 korun, je to 130 korun. Když je měsíční vklad 600 korun, je to 150 korun. Když je měsíční vklad 700 korun, je to 170 korun, a když je měsíční vklad 800 korun, je to 190 korun. Když je měsíční vklad 900 korun, je to 210 korun. Když je měsíční vklad 1 000 korun, je to 230 korun. Když je měsíční vklad 2 000 korun nebo i 3 000 korun, je to pořád 230 korun.

Tady bych opět zdůraznil, protože už jsem mluvil určitou pasáž, že to, proč tady mluvím dlouze a předčítám tady materiál o důchodech, je z toho důvodu, že chci zabránit jménem SPD tomu, aby si tady Fialova vláda prosadila zákon, kterým chce okrást cca 3 miliony příjemců důchodů o jejich peníze, na které mají ze zákona nárok. Proto tady teď obstruuji, proto tady protahuji jednání Sněmovny. Je to sice velká přesila vůči SPD, jste v přesile, vládních poslanců je 108, nás jenom 20, ale prostě bojujeme ze všech sil. Myslím, že je to dobře, že se i co nejvíce veřejnosti dozví o asociálních krocích Fialovy vlády, takže proto tady jsem, proto se tady snažím obstruovat to jednání, jak to jde, abych udělal všechno pro to, abyste neprosadili okradení důchodců o slíbené peníze. A nestydím se za to, že bojuji za 3 miliony důchodců, příjemců starobních, invalidních, vdovských a sirotčích důchodů. Je to tak, SPD bojuje za důchodce, za příjemce důchodů, a Fialova vláda je hodila přes palubu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP