(13.30 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)
Přeskočím. Národní rozpočtová rada 8. 12. roku 2022 jasně sdělila, že schválený rozpočet je zatížen vysokou mírou nejistoty, rizikem - a podtrhávám slovo riziko - ve směru vyššího deficitu jsou výdaje na mimořádnou valorizaci důchodů v roce 2023. Přesně cituji. Na základě očekávaného vývoje inflace lze tedy odhadovat, že k překročení pětiprocentní hranice nárůstu spotřebitelských cen dojde v lednu 2023 - pokračuje to, co tvrdila Národní rozpočtová rada - což bude znamenat spuštění mimořádné valorizace dávek důchodového pojištění v červnu. To si tedy vyžádá dodatečné výdaje, a tehdy odhadla Národní rozpočtová rada 20 miliard korun, které - ještě zdůrazňuji, jak uvedla Národní rozpočtová rada - nejsou v aktuálním rozpočtu předpokládány, a vzhledem k vysoké částce nelze tedy rozumně předpokládat, že ji bude možné pokrýt z úspor v jiných položkách státního rozpočtu.
Já vím, že nečtu nic nového. Já jenom konstatuji to, že se opíráte o to, že je mimořádná situace a že z tohoto důvodu se musí udělat stav legislativní nouze. K tomu mířím. Vy jste to nepochopitelně do toho rozpočtu nedali, i když otázka je proč. Dali jste tam nulu a později jste argumentovali, že to je takřka pod rozlišovací schopnost. Takže to je to hospodářské ohrožení, když je to takřka pod rozlišovací schopnost? Argumenty, že jste to tam nedali, že jste měli hodně práce - nezlobte se na mě, pane ministře - že bylo předsednictví Evropské unie a že byla válka... Ano, neměli jste to jednoduché, my jsme to taky v covidu neměli jednoduché, a kdybychom si tohle dovolili, tak byste nás tady rozcupovali za tohle.
To, že jsme měli předsednictví Evropské unie, ještě neznamená, že se nedává řádně dohromady rozpočet. A jestliže to dneska otáčíte na tom, že jste tam tuhle částku nedali kvůli tomuhle, tak bych vás mohl chytit za slovo a mohli bychom si říct - a proč tam tedy byla jiná částka? Nebyla tam jiná částka, to přece na to nemá žádný vliv. Je vyloučené, že jste čekali a že jste to nechali jen tak volně plavat. Věděli jste to velmi dobře. A můžeme diskutovat, jaký byl ten hlavní důvod. Buď proto, že jste chtěli mít těch 295 miliard jakožto schodek, což vám vycházelo pěkně pod těmi 300 miliardami, anebo to bylo kvůli prezidentským volbám. Já si myslím, že to byl mix obojího, ale to je moje spekulace, na to nechť si odpoví každý z nás nebo z vás.
Proč to tedy dáváme do kontextu s ohrožením hospodářství? Možná bych vzal argument, který nemůžu nevidět, a to je ten příští rok, to je těch 58 miliard. A rozumím tady jedné věci, že hledáte systémové úspory. Jenže tohle není systémová úspora. Musíme si říct, že buď děláme opatření krátkodobá, anebo děláme opatření dlouhodobá. Kdybychom začali těmi dlouhodobými, systémovými, tak to chápu. Je jasné, že ten systém do budoucna je takto neudržitelný, na tom se shodneme. Ale vy neděláte žádné systémové opatření. Nepředkládáte ani důchodovou reformu a několikrát jsme vás vyzvali a já jsem to, pane ministře financí, od vás slyšel dneska ráno, kdy vy jste sám říkal, tak pojďme jednat, ale my jsme vás vyzvali k tomu jednání.
Paní předsedkyně Schillerová zde úplně v úvodu předtím, než bychom si možná mohli ušetřit všechno toto, řekla, tak pojďme tedy sednout a pojďme se bavit o tom, jak to bude k 1. 1. 2024, případně - to jsme několikrát řekli - jsme připraveni oponovat, sednout, diskutovat důchodovou reformu. To mně smysl dává. Je to dlouhodobé řešení, a i když se nemusíme na tom shodnout, jako že se asi na celé řadě věcí neshodneme, tak není možné před tímhle couvat. Ale to první, že tedy teď si chcete pomoct v rámci těch 34 miliard korun, tak to já neberu. Ono totiž nejde o 34 miliard, ale jde samozřejmě už jenom o těch 15 miliard, protože ta částečná valorizace by proběhla - a bavíme se o 15 miliardách vůči schodku, který, už jsem zde říkal, bude určitě kolem 300 miliard.
Máte jiné nástroje, jak si v tomhle roce poradit. A já řeknu konkrétně jaké. Je jasné, že valorizace je v důsledku inflace, o tom není nejmenších pochyb, nebo by měla být, a tady se můžeme bavit, kdo tu inflaci způsobil. Nechci teď tady chodit do detailu, ale nesouhlasím s tím, že by s inflací měla bojovat jenom Česká národní banka, abych to řekl úplně přesně. Pane ministře financí, vy jste říkal - zejména Česká národní banka, zejména centrální banka. V určité fázi ano, ale v určité fázi už je to o něco více - a tady si troufám tvrdit, že to mělo být od začátku roku více pod kontrolou vlády, to znamená, mělo to být na bázi fiskálních opatření.
Velmi dobře víte, že celá řada fiskálních opatření mohla inflaci snížit, ať už je to opatření rozpočtového charakteru, což tedy chápu, že by bylo až na konci roku, otázka snižování cen, otázka určité míry regulace - neřeším teď, co to přinese třeba poté, ale určitě to má nějaký okamžitý dopad na inflaci, konečně to mělo i to naše snížení daně z přidané hodnoty. Samozřejmě můžeme se bavit o trhu práce, což rovněž určitě víme, že má dopad na inflaci, a možná i v tom střednědobém výhledu různá klimatická opatření a tak dále.
V každém případě vláda má do značné míry inflaci rovněž pod kontrolu. Mimo jiné včera probíhala zajímavá konference, kterou organizoval Václav Klaus, tam se ta inflace hodně řešila, nebylo to nějak úplně politicky vyhraněné, ale jednoznačně tam řekl, že tato vláda selhala v rámci boje s inflací. Neříkal jsem to já, říkal to zakladatel ODS, bývalý prezident Klaus. V každém případě máme jednu z nejvyšších inflací v Evropské unii, to je neoddiskutovatelné, a jedním z důvodů nepochybně je to, že se neuhlídaly ceny energií právě v tom roce 2022. Já to říkám, proto teď, ty ceny energií, že je třeba si říct, kdo na tom vydělal. No jednoznačně na tom vydělaly, neříkám všechny, ale některé energetické společnosti.
ČEZ bude mít gigantický zisk v tomto roce. Ano, chcete mu ho nějaký způsobem v čase zdanit, ale v každém případě on ten zisk má. To znamená, je fér, aby se určitá část tohoto zisku pustila například vůči těm důchodcům, protože jestliže se jim má valorizovat na základě inflace a ta inflace je způsobena mimo jiné i cenami elektrické energie nebo energií a vydělala na tom společnost ČEZ, protože jsme zavčasu nešli po tom, co jsme zde říkali, to znamená, neurčily se ceny u těch výrobců, což by bylo... jakkoliv by to bylo komplikované protiinflační opatření, tak v tuto chvíli je to jeden ze zdrojů, neříkám jediný zdroj, ale v každém případě se mi nezdá fér, abychom krátili důchodce a nechávali přitom vydělávat energetické firmy.
Za další, jsem přesvědčen, že budete mít více zdrojů v tom, v čem jste plánovali jakožto kompenzace za zastropování. Zjednodušeně řečeno, nastavili jste stropy na úrovni 5 000, respektive 2 500 - hovořím o elektřině a o plynu. Jak všichni víme, dneska ty ceny jsou pod touto hladinou, z čehož vyplývá, že stát s největší pravděpodobností nebude zdaleka nucen kompenzovat tolik obchodníkům s elektřinou nebo s energiemi, jako se předpokládalo. Pokud si to teď dobře vybavuji, tak to bylo plánováno na úrovni 100 miliard korun. Zatím to vypadá, že to bude výrazně méně. To znamená, tady podle mého názoru je poměrně dost velký rozdíl v tom, že se více vybere. Ano, nevybere se zase na druhou stranu asi tolik, kolik se předpokládalo, to znamená, máme tam windfall tax a máme tam ty odvody z těch nadměrných zisků, ale u té windfall tax si myslím, že se to vybere, ale v každém případě lze v tuhle chvíli docela slušně předpokládat, že to bude ve prospěch státu nebo ve prospěch vlády, to znamená, nevykompenzuje se to, co se předpokládalo.
No a za další, máme zde inflační příjmy. Nikdo z nich nemá asi radost, ale v každém případě jsou zde inflační příjmy. A vy jste vždycky říkali, vážení členové vlády, že ty inflační příjmy vám nemáme tolik připomínat, protože jsou zatíženy zase inflačními výdaji. No tomu rozumím. Jsou. Mimo jiné právě tou valorizací těch důchodů. To znamená, přece vůči těm příjmům jdou zase inflační výdaje. Takže stále jenom říkám jednu věc, nebavíme se tady v tomhle tom roce o vysokých desítkách miliard korun.
Zákonná valorizace versus váš návrh, bavíme se o 14, 15, maximálně 20 miliardách korun. Jsem přesvědčen, že ty zdroje, které jsem tady ukázal - a bavíme se stále o těch ekonomických faktorech - ty zdroje by to bez větších problémů pokryly a vyhnuli bychom se tomu, čemu říkáte, že jsme ve stavu hospodářského ohrožení. Na tomto jsem se vám snažil ukázat, že to není žádné hospodářské ohrožení. A konečně i vy jste to, pane ministře financí, myslím že v neděli v OVM, do značné míry přiznal, kdy jste řekl, že by se s tím ten rozpočet musel popasovat. Myslím si, že tam máte možná horší kostlivce, než je zrovna tohle - na rok 2023, stále se bavíme.
Pak je tady samozřejmě rozměr sociální. Ten je zcela zásadní. Protože nepovažuji za normální, abychom zvyšovali platy ústavních činitelů o 12 % - jenom si uvědomme, o kolik se jedná peněz: u poslance kolem 100 000, u ministrů je to 150 až 180 000 - a současně abychom snižovali valorizaci důchodcům. ***