(9.20 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)
Po zkušenosti z minulého týdne, kdy ministr Stanjura, je to především jeho práce, připravil, ožebračil průměrného českého důchodce v průměru o 1 000 korun měsíčně čili v tomto roce v průměru o 7 000 korun, a to jenom proto, že zapomněl nebo prostě se vykašlal nebo to udělal schválně, vyberte si, započítat do státního rozpočtu mimořádnou valorizaci, a to přesto, že ho na to upozorňovalo vlastní Ministerstvo financí, které řídí, ve fiskálním výhledu z listopadu 2022, Národní rozpočtová rada v prosinci roku 2022, opakovaně já na tomto místě i v médiích, ostatní poslanci, ale toto rezonovalo i médii velice často. Po této zkušenosti, která důchodce může hodně bolet na jejich peněženkách, si dnes ale dovolím raději reagovat na včera zveřejněné stanovisko k vývoji hospodaření sektoru veřejných institucí a nastavení fiskální a rozpočtové politiky Národní rozpočtové rady, včera zveřejněné čili naprosto aktuální. Věřím, že tato diskuse a projednání zabrání případným problémům, kterým by mohl být vystaven státní rozpočet v důsledku kreativního rozpočtování, protizákonného rozpočtování ministra financí Stanjury.
Takže vážený nepřítomný pane ministře, vážení kolegové, prostřednictvím paní místopředsedkyně, stanovisko není moc veselé čtení, ostatně jako většina materiálů, které popisují, kam jste naši republiku za pár měsíců vaší vlády přivedli. České hospodářství vykazuje jenom po roce a půl vlády pětikoalice výrazné a v historickém kontextu zcela ojedinělé nerovnováhy, a to jak nerovnováhu vnitřní, tak vnější. Jednak za prvé, máme i z celoevropské perspektivy mimořádná čísla inflace. Za druhé nezaměstnanost, kterou naše vláda udržela na minimální úrovni po dobu pandemie, nyní roste, zatím sice mírně, ale roste. Za třetí, ekonomiku máme v takzvané technické recesi. Za čtvrté, v roce 2022 bylo po devatenácti letech poprvé záporné saldo zboží a služeb. Za páté, spotřebitelský sentiment je hluboko pod svým dlouhodobým průměrem, podniky očekávají výrazný útlum tempa růstu. Za šesté, a navíc tady máme zcela bezprecedentní rozpočtovou politiku současné pětikoalice, která může i dle slov Národní rozpočtové rady do budoucna významně negativně ovlivnit systémové nastavení veřejných financí. Mluvím tady konkrétně o snaze přesunout část deficitu ze státního rozpočtu do státních fondů. Jde především o návrh na možnost emitovat dluhopisy Státním fondem dopravní infrastruktury. Toto kreativní účtování není samoúčelné, samozřejmě. Tento krok vládní koalice souvisí s tím, že letošní dotace ze státního rozpočtu nekryje všechny schválené výdajové položky tohoto fondu. Standardně máte vždy výdaje státních fondů a ty se rovnají příjmům. Tečka. Dnes tomu prostě tak není, příjmy se jaksi výdajům nerovnají. Důvod a motivace k tomuto opatření jsou zřejmé, opakovala jsem je tady již několikrát. Baťovský schodek státního rozpočtu na rok 2023 ministra financí Zbyňka Stanjury. Teď budu citovat ze včerejšího stanoviska Národní rozpočtové rady. Cituji: "Jedná se o bezprecedentní opatření, které povede ke snížení transparentnosti veřejných financí, k nárůstu administrativních nákladů a s vysokou mírou pravděpodobnosti i k vyšším úrokovým nákladům z těchto půjček." Konec citace Národní rozpočtové rady.
Ano, rozpočtování současné pětikoalice je tristní. Veřejné finance musejí být transparentní. A tady nemluvím jenom o tom, že čeští občané mají právo vědět, jaký schodek státního rozpočtu plánuje pětikoalice, ale také je to podstatné pro zahraniční instituce. A pokud tomu tak nebude, tak nám jednoduše sníží rating. Zahraniční instituce nebudou pracně vyhledávat, kam si ministr Stanjura ukryl schodek státního rozpočtu, jenom aby nemusel přiznat, že jeho předvolební sliby byly cár papíru. A samozřejmě, toto kreativní účetnictví není zadarmo. Jednak navyšuje administrativní náklady a současně také s vysokou pravděpodobností navyšuje úrokové náklady, které ministrovi Stanjurovi dynamicky rostou. A navíc vytváří precedens pro ostatní subjekty k tomuto typu financování.
Protože bych byla nerada, kdybychom důsledky snižování transparentnosti veřejných financí, nárůstu administrativních nákladů a nárůstu úrokových nákladů v důsledku nezodpovědné rozpočtové politiky vládní koalice řešili tak, jak to mají v oblibě členové pětikoalice, v legislativní nouzi a protiústavně, proto navrhuji zařazení bodu Snižování transparentnosti veřejných financí jako bod číslo 2 dnešního jednacího dne.
A třetí bod, který navrhuji zařadit - a je to z toho důvodu, že námi navržená a iniciovaná mimořádná schůze k nedostatku léků pro občany České republiky byla přerušena, byla zařazena do tak nevhodného času v průběhu minulého týdne, že byla přerušena, že proto dnes připomenu tento problém, tento pořád aktuální problém, který teď překrylo bohužel to nešťastné snížení valorizace důchodů našim důchodcům, 2,8 milionu důchodců, a my toto téma samozřejmě nenecháme v klidu. Já se teď pokusím načíst bod. Pokud nebude zařazen ze strany pětikoalice, která tu má většinu, tak máme sesbírané podpisy a budeme iniciovat znovu mimořádnou schůzi, kterou jsme už jednou iniciovali, ale byla přerušena na neurčito.
Takže já, paní místopředsedkyně, žádám o zařazení dalšího bodu s názvem Nedostatek léků pro občany České republiky v nemocnicích a lékárnách. Jak všichni dobře víme, české nemocnice a lékárny se již několik měsíců potýkají s nedostatkem či úplnou absencí antibiotik, léků pro chronicky nemocné pacienty, ale i úplně běžných léků na horečku včetně dětských sirupů. Bohužel, uplynulé týdny potvrdily, že Ministerstvo zdravotnictví nekomunikuje, nejedná a není dostatečně aktivní, aby tento naléhavý a závažný, bohužel i životy ohrožující problém koncepčně řešilo. To považujeme za naprostý skandál. ***