(17.40 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)
A je to významně ta role IPRu a vlastně CityDealu a je to spíše statusová věc, protože mě třeba nedokázal někdo tak úplně vysvětlit, v čem se výrazně zrychlí, když pořizování územního plánu nebude dělat v přenesené působnosti tento, ale bude to dělat člověk pod zastupitelstvem. To mi nikdo výrazně nevysvětlil. Když vidím Brno, kde vlastní předpisy stavební jsou vlastně rebrandované ty pražské, tak buďto platí, že města jsou tak specifická, a proto potřebuje každé svoje vlastní stavební předpisy, anebo to vlastně není pravda a jenom velká města potřebují speciální úpravy, které jdou napříč republikou. Já si myslím, a je důležité to říci, každý, kdo vstupuje do procesu stavebního řízení - město, občan, stavebník, developer, úředník, ministerstvo libovolné, které chrání nějaký veřejný zájem - má nějaký legitimní požadavek na výsledný produkt - a zde děkuju panu poslanci Ivanu Adamcovi, prostřednictvím pana předsedajícího - a ten uplatňuje v rámci té dohody. V tuto chvíli je to nějaký konsenzus. Samozřejmě v tom finiši se to každý snaží ještě napnout i přesto, že dohoda nějaká je, bude se to dít tady ve Sněmovně.
A já si myslím, že revize územněplánovací části je naprosto zásadní proto, a k tomu se vrátím, byť ta novela povolovací části významně, ale významně zrychlí stavební řízení. I od developerů, od lidí, kteří jsou investoři, ale i od lidí, kteří se zabývají rozvojem města, zaznívá: Dvakrát měř, jednou řež. Pokud se nám v rámci územního plánování, regulačních plánů podaří zaměřit budoucí projekt, tu budoucí stavbu, co tam má stát, jak to má být vysoké, komu to má sloužit, jakou to má mít infrastrukturu, tak vy do toho území vlastně vstupujete spíše formálně v rámci povolení, neboť víte s téměř stoprocentní jistotou, jak projekt, který hodláte předložit v rámci povolování, může vypadat, neboť ty zájmy se vypořádávají v části územněplánovací. To si myslím, že je důležitá zpráva i pro municipality, které mají tento legitimní zájem, i pro různé svazy. Architekti chtějí toto, inženýři, technici vám řeknou: To jste se zbláznili, mít různé stavební předpisy na úrovni těchto měst. Snažíme se najít kompromis, který bude sedět na největší míru staveb a řešení pro jednotlivá města. A já zase respektuji, že Sněmovna je suverén, neboť kdybych se rozhodl opravovat ty věci, již jednou Sněmovnou schválené uznání vlastních stavebních předpisů v Praze, Brně a Ostravě by Ministerstvo pro místní rozvoj jako nesystémové řešení navrhlo zrušit, což jsem neučinil, což si myslím - ani v tom návrhu jsme s tím nepočítali - což si myslím, že je dobrá cesta. Ale samozřejmě nemohu podporovat něco, co z povahy věci nebylo podpořeno ani LRV vlády minulé a nešlo ani vládním návrhem předchozí vlády.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, pane ministře. Eviduji dvě faktické poznámky, paní poslankyně Eva Fialová a potom paní poslankyně Klára Dostálová. Prosím.
Poslankyně Eva Fialová: Děkuji za slovo. Já budu reagovat na pana ministra, jestli můžu. Pane ministře, mám potřebu se tady zastat těch úředníků. Jste mimo, že by to nesledovali v tomto případě. Dnes je například už po pracovní době, po úředních hodinách, a já psala vedoucí oerpéčka u nás, že začínáme projednávat stavební zákon. Odpověď bylo: Letím domů a pustím si to, sleduji a posíláme esemesky, jak tady reagujeme, co říkáme. Takže není to pravda. Když bylo první čtení, chtěli vědět, jakým způsobem ten zákon vypadá, chtěli poslat odkazy na stenoprotokoly a chtějí se na to připravovat, protože jsou odpovědní zaměstnanci, chtějí tomu území pomoct a chtějí vědět, co je bude čekat.
Chápu, že máte svoje školení a metodické pokyny, ale nepřejte si vědět - já nechci, aby byli postíhaní - co oni dostávají za informace z těchto školení a co někteří vaši úředníci sami řeknou, že nevědí, jak to bude, na těchto školeních, protože nedostávají informace. To je holý fakt, když probíhá... Já chápu, že se teď usmíváte, ale já vám předávám ty informace z praxe, jak to fungovalo, a za tohle a za vystoupení Kláry Dostálové jsem ráda. Můžeme se na to připravit nějakým způsobem, i ti úředníci. A není pravda, že by to nesledovali, to se opravdu mýlíte.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Nyní paní poslankyně Klára Dostálová, připraví se pan poslanec Patrik Nacher, oba s faktickou poznámkou. Prosím.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Jenom k panu ministrovi. Budu velmi stručná, jenom aby to bylo uvedeno na pravou míru. Nový stavební zákon skutečně získal zákon roku včetně podpory právě i komory architektů a tak dále s tím příslibem, že se územnímu plánu budeme věnovat, ale oni samozřejmě v legitimním očekávání, že když se dělá novela, tak už dojde i na územní plánování, proto teď ta nespokojenost. Pojďme si jenom říct, že opravdu to nemůžeme nechat ležet, že ta města prostě nějaké očekávání mají a že je potřeba se tomu věnovat. A opět nabízím spolupráci opozice. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji. Nyní tedy poslanec Patrik Nacher. Prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, pane předsedající. Já tu pozitivní atmosféru dokončím. Děkuji panu ministrovi, že reaguje. Chtěl bych ho ubezpečit, že to, co já jsem tady řekl, to neříkám jenom za sebe, ale já jsem ho konzultoval se Zdeňkem Hřibem, s Petrem Hlaváčkem, který to má v Praze na starosti. Byl jsem od nich vybaven tématy, která se týkají této novely, o kterých budu mluvit mezi body 1 až 6. Ty jsou právě zhojeny komplexním pozměňovacím návrhem. A já jsem dostal za úkol tady to územní plánování prostě vyzdvihnout, protože to se netýká jenom Prahy, ale všech větších měst nebo velkých měst. Jinými slovy, to není jenom moje stanovisko, že bych tady osobně jenom já si to myslel, ale je to skutečně názor vedení města, ve kterém výraznou roli hraje Pirátská strana. To znamená, že vy jste tam od sebe vlastně - od magistrátu je MMR nějakých 200 metrů - takže to je potřeba, aby tyhlety věci si vyjasnili. Tak jenom tolik na dotvoření obrazu. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také děkuji. Tím jsme vyčerpali faktické poznámky a budeme pokračovat v obecné rozpravě, která je sloučená u tří bodů. Nyní vystoupí pan poslanec Petr Liška, připraví se pan poslanec Richard Brabec. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Petr Liška: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, milé kolegyně, milí kolegové. Dovoluji si zde krátce vystoupit ohledně dvou pozměňovacích návrhů, které jsme předložili spolu s kolegyní Michaelou Opltovou. Jedná se o pozměňovací návrh číslo 1938 k sněmovnímu tisku 328, který je podrobně odůvodněn písemně a který se týká zjednodušení procesu s environmentálními stanovisky během stavebního řízení, druhý pozměňovací návrh číslo 2369 k sněmovnímu tisku 330, který je podrobně odůvodněn taktéž písemně a který se týká staveb energetické infrastruktury, konkrétně jaderných zařízení a staveb s těmito stavbami souvisejícími, kde zpřesňuje působnost MPO u těchto staveb. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Až bude podrobná rozprava, tak vás požádám, abyste načetl čísla těchto pozměňovacích návrhů.
Nyní požádám poslance Richarda Brabce, aby vystoupil, a připraví se Patrik Nacher v obecné rozpravě. Prosím.
Poslanec Richard Brabec: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, chtěl jsem říct, pane ministře... Ale kde je? Jo, jo, tamhle. Takže pane ministře, kolegyně, kolegové. Já jsem si to připravil na pěknou hodinu, ale když to tady tak vidím, jak se to vyvíjí, tak ta práce asi přijde vniveč, panu poslanci Adamcovi nic neuvízne. Říkal, že doufá, že... (Předsedající vstupuje do řeči: Mým prostřednictvím.) Jasně, jasně. Právě jsem se chtěl zeptat, jestli se dá pana poslance Adamce šimrat vaším prostřednictvím, nebo přímo, protože to je asi pro kolegu Nachera (Předsedající: Pouze prostřednictvím.), prostřednictvím vás, ano, to zní i logicky. A úplně stejně by vaším prostřednictvím mělo i něco uvíznout. To je myšlenka, kterou si uchovám, a takto s ní budu v dalších vystoupeních pracovat. Ale nevím, co je na tom smíchu? Myslím, že to je k tomuto vystoupení. Já jsem, přesně tak, nenechám se rozhodit, byť se o to všemožně snažíte, kolegyně, kolegové, vaším prostřednictvím, pane předsedající.
Já jsem chtěl vystoupit k tisku 328 a 329, tedy k jednotnému enviromentálnímu stanovisku a k zákonům souvisejícím, protože považoval jsem za důležité tady připomenout, že ta myšlenka není úplně nová. Ministerstvo životního prostředí s ní vlastně přišlo už před zhruba třemi lety, protože tehdy právě v rámci diskuse o novém stavebním zákonu jsme diskutovali to, jakým způsobem agendy, které jsou pod těmi mnoha razítky, ještě stále bychom mohli vtěsnat do razítka jednoho. Tenkrát jsme to nazvali jednotné environmentální povolení, dnes se to tedy nazývá jednotným environmentálním stanoviskem. ***