(12.10 hodin)
(pokračuje Renáta Zajíčková)
A pak bych chtěla reagovat na paní poslankyni Peštovou. Opět říkám, prostřednictvím vás, pane předsedající, ano, samozřejmě i to by byla varianta, dát do zákona, aby do tří let ti studenti nebo ti učitelé museli zahájit studium. Nicméně tím bychom vystavovali děti delšímu období, kdy by neměly kvalifikovaného učitele. A to jsme nechtěli, Právě proto, že si uvědomujeme, že je důležité, aby učitelé měli pedagogické vzdělání, právě to, aby uměli pracovat s dětmi inkludovanými a podobně. Takže nechtěli jsme to takto rozvolňovat, a proto se tam dala ta podmínka, že do tří let musí mít uzavřené pedagogické vzdělání. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Také děkuji. Nyní vystoupí s faktickou poznámkou paní poslankyně Válková.
Poslankyně Helena Válková: A vystoupí tentokrát s radostí, protože je to taková výjimka, kdy opravdu, jak tady zaznělo už i, pane místopředsedo, z úst, vaším prostřednictvím, pana profesora Raise: je to opravdu novela, která posunuje současnou právní úpravu správným směrem, a hlavně zareagovala na to, co zde bylo také už řečeno, připomínky řady akademických pracovišť. Já se pořád považuju, že jsem z akademické sféry a oblasti a dostávala jsem stejně jako kolegové řadu připomínek, kritik, dotazů, a snad tato novelizovaná právní úprava část těch problémů řeší.
Ale když už mám to slovo, abych si ho nebrala dvakrát, tak jenom chci říci, že určitě také podpoříme to, co v souvislosti s touto novelou se bude projednávat, a to je právě ten logoped, ten pozměňovací návrh, který teď má pan poslanec Philipp, vaším prostřednictvím, a kde jediné, co se teď na poslední chvíli ještě měnilo, byl název toho příslušného ustanovení, který zase mohl to být speciální pedagog pro poruchy komunikace, ale zvolil se přesnější výraz, pokud vím, tedy speciální pedagog pro poruchy a vady řeči tak, aby to odpovídalo obsahu novelizovaného ustanovení nebo nového ustanovení. A myslím si, že i v tomto směru jsme, koalice a opozice, odvedli dobrou práci, protože nám šlo o oddělení a odlišení těch dvou profesí.
Takže v tomto ohledu děkuji za umožnění vystoupit a poděkovat, že jsme aspoň v něčem našli shodu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Další s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Ryba.
A vás, kolegyně a kolegové, poprosím, abyste se ztišili, popřípadě přenesli své rozhovory do předsálí. I telefonické rozhovory poprosím do předsálí.
Poslanec Drahoslav Ryba: Já se omlouvám, že jsem předtím přetáhl ten čas, tentokrát ho určitě ušetřím. Já chci říct jednoznačně, že tuto novelu podpořím, protože se mně líbí. Na druhou stranu ale říkám k těm pedagogickým vzděláním, že si myslím, že pedagogika se na řadě vysokých škol dostala na okraj a bylo by potřeba ji zase vrátit tam, kde je její místo, protože si myslím, že noví učitelé té pedagogiky moc neumí. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Poslední s faktickou poznámkou je zatím přihlášen pan poslanec Mašek.
Poslanec Jiří Mašek: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, já bych chtěl zareagovat na ctěnou kolegyni, paní poslankyni Zajíčkovou a na Bereniku Peštovou a vlastně na výměnu názorů o tom, zda by bylo možné tolerovat zahájení pedagogického studia do tří let od začátku působení v tom oboru. A vy jste, paní kolegyně Zajíčková, prostřednictvím pana předsedajícího, tady řekla, že není asi záhodno prodlužovat tu dobu, kdy by učil nekvalifikovaný učitel. Ale pro mě vůle zahájit studium a pokračovat toho učitele, který se třeba, byť jako nekvalifikovaný osvědčil, je menší škoda než toho učitele ztratit - třeba do těch tří let. A já si myslím, že tady by stálo za to - byť tuto zákonnou normu samozřejmě podporujeme, jsme rádi, že tady je oboustranná vstřícnost, že se do toho netahá politika, ale z hlediska použití selského rozumu - já si myslím, že větší ztráta je ztratit člověka, který do tří let to vzdělání nebude mít, přitom se při té výuce osvědčil, a my jsme svázáni tím zákonem, že nemůže pokračovat. Čili tady kdyby bylo možné přehodnocení, tak bych pohledem nepedagoga zvenku, který se kdysi na výuce jako lékař na zdravotní škole s pedagogickým minimem podílel, tak si myslím, že by toto stálo za zvážení, pokud je to možné.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, to byla zatím poslední faktická poznámka.
Než se vrátíme do obecné rozpravy, načtu dvě omluvy: pan poslanec Kučera se od 12 hodin omlouvá z pracovních důvodů a paní poslankyně Pastuchová se od 12 hodin omlouvá, rovněž z pracovních důvodů.
A k řečnickému pultíku zvu pana poslance Raise. Vracíme se do obecné rozpravy.
Poslanec Karel Rais: Vážený pane předsedající, kolegové a kolegyně, v podstatě mám vlastně v systému dva pozměňovací návrhy. Jeden dohromady s pány Berkim, Klímou a paní Zajíčkovou, který je jistým kompromisem mezi tím, co chce převážná většina lidí, a tím, co bylo v návrhu toho zákona, to znamená, že jde nám o to, aby veškerá studia, ať už to přednáší kdokoliv tak, aby byla akreditovaná. A tam je shoda, to je ten pozměňovací návrh, který je tady veden pod číslem 1911, to jenom pro jistotu.
A druhý pozměňovací návrh, který jsem dal sám, je pozměňovací návrh číslo 1442, který se týká problematiky kvality vzdělávání logopedů. Opět zase mi jde o kvalitu, kdo to bude vyučovat, čili já tam kladu důraz na to, aby ta studia byla akreditovaná a aby to proběhlo na úrovni univerzity.
Celý ten zákon, jak již bylo řečeno, je zpracováván prakticky dvě období a zopakuji to, co tady už taky šlo, že je poměrně kvalitně a do hloubky zpracován, že si myslím, že to, že to tady leželo v té Sněmovně dlouho, tak že se pozitivně odrazilo, to už říkalo i několik předřečníků. Z mého pohledu je zde několik momentů, na které opozice i veřejnost právem upozorňuje a které nejsou v pořádku. Ta diskuse tady v tomto směru proběhla.
Takže já kdybych měl v podstatě ty svoje dva pozměňovací návrhy nějakým způsobem zobecnit, tak mi jde o to, aby to bylo na úrovni univerzity schváleno. A domnívám se prostě, že platí pár takových tezí. Jedna z nich je, že výuka pedagogiky, didaktiky budoucích učitelů, patří pouze na univerzity, anebo má být řízen, nebo prostě ta univerzita má mít vliv na subjekt, který toto provozuje. To jsou jádra těch mých pozměňovacích návrhů. (V sále je neklid, ruch.)
Chtěl jsem právě upozornit na to nebezpečí, protože už jsem tady dlouho, tak jsem zažil v podstatě odklon právě těch atraktivních kurzů manažerských, právnických směrem mimo univerzity. A to, co jsem říkal v té faktické poznámce - ta nekvalita, která relativně rychle se projevila v tom, že v podstatě stát se zbavil možnosti ovlivňovat kvalitu fakticky těchto studijních programů...
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane poslanče, já vás přeruším. Kolegyně, kolegové, přestože nás není v sále mnoho, ten hluk je opravdu nebývalý. Moc vás prosím, jestli byste se mohli utišit a případně přenést své diskuse do předsálí.
Poslanec Karel Rais: Děkuji. Já tady říkám jakési zobecnění starce na základě třicetiletých zkušeností, myslím tedy vyučujícího starce, tak možná, že by to stálo za to, to i slyšet.
Pokud přenesete z univerzit studijní programy do nějakých neziskových institucí, a ony jsou i ziskové, v podstatě instituce mimo univerzity, kvalita jde dolů. Konkrétní příklad, co vidím, jsou právě manažerské kurzy LLM, MBA, MPA a podobně. Ti lidi z větší části nic neumí. V podstatě si kupují vizitky a zeptejte se personalistů, jak se na tyto lidi, kteří přichází z nejrůznějších eseróček, jak se na ně dívají, když mně nebudete věřit. ***