(11.50 hodin)

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo. Budu reagovat na reakce. Za prvé, omlouvám se, že jsem řekl ta stoprocentní shoda, to tam skutečně nepadlo. Bylo to podáváno ale tak, že ty výhrady jsou minimální. Dobře, já jsem říkal, nikdy asi nenajdeme úplně stoprocentní shodu. Jde nám jenom o to, abychom dosáhli maximálního možného dosažitelného čísla.

Co se týká nekvalifikovaných vysokoškoláků a jejich zaměstnávání, tohleto ředitelé mohli už teď, takže se trošičku bojím toho rozvolňování.

A hlavně reaguji na tu takzvaně nebezpečnou zkratku. Za mě si nemyslím, že to je nebezpečná zkratka. Samozřejmě základem stále je, že to musí být vysokoškolsky vzdělaný člověk. Jenom bych úplně neřekl, když tady byl ten daný příklad, že když budu mít kvalifikovaného hudebkáře a vedle toho nekvalifikovaného matikáře, že musím vzít toho hudebkáře. Jde o to, na jaký předmět učitele sháním. To znamená, když potřebuji učitele matematiky, je absolutní nesmysl, že by ředitel musel dát přednost kvalifikovanému hudebkáři. To si nedokážu představit, jak by hudebkář učil matematiku. Samozřejmě ta podobnost tam vždycky nějakým způsobem musí vyjít. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Dále s faktickými poznámkami je přihlášena paní poslankyně Zajíčková, pan poslanec Berki a pan poslanec Havel. Paní poslankyně, prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Renáta Zajíčková: Děkuji. Jenom bych tady chtěla sdělit coby předsedkyně podvýboru pro regionální školství, že tuto novelu jsme velmi široce komunikovali, že proběhlo několik jednání podvýboru, na které byly pozvány různé asociace, od Asociace děkanů pedagogických fakult, Asociace speciálních pedagogů, různé neziskové organizace, byli pozváni zástupci klinických logopedů. Takže jenom bych chtěla toto zdůraznit, že novela zákona o pedagogických pracovnících a primárně ty kontroverzní body, ty kontroverzní změny, byly velmi široce komunikovány, dostali všichni účastníci, všichni aktéři, kteří mají co do činění s body nebo se zněním té novely, měli dostatečný prostor sdělit svoje názory. Byly chvíle, kdy se opravdu položily na stůl dva různé názory, dva různé přístupy, nicméně myslím si, že novela přináší i v tomto ohledu určitý kompromis, že se díky pozměňovacím návrhům změnilo a vylepšilo to znění té novely - třeba například pozměňovací návrh, který jsem podala i já, který se týká toho, aby provázející učitel byl umožněn i studentům doplňkového pedagogického studia, a podobně. Čili došlo k poměrně dost zásadním změnám, a to i oproti původnímu návrhu v minulém volebním období.

Chtěla bych, aby tady zaznělo, že nad novelou opravdu je víceméně široká shoda. Ano, jsou tam momenty, body, ke kterým můžeme mít různé názory, viz například to, zdali je dobře, že se učitelské povolání otevírá i magistrům s nepedagogickým vzděláním. Ale to už myslím, že tady to hodně zaznělo. Já bych se třeba zrovna konkrétně tohoto vůbec neobávala, naopak v tom vidím pro naše školství velkou příležitost (Předsedající: Čas, paní poslankyně.), jak se stát pro děti atraktivní. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Další s přihláškou je pan poslanec Berki. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Jan Berki: Paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom navážu. Zrovna ten § 9 je příkladem toho, kde se kompromis hledal, původní znění vypadalo jinak. Ty dvě pojistky, které se tam dostaly, je právě příbuznost oborů, pro které kvalifikace může být přiznána, a pak lepší specifikace těch tří let, což v původním návrhu nebylo.

A já vám dám jiný příklad, pro který si myslím, že tato situace je vhodná. Představím si, že jsem ten ředitel, sedím v ředitelně a proti mně sedí kvalifikovaný pedagog, ale se špatnou pověstí, kterého vyhodili ze tří předchozích škol, a vedle něj nekvalifikovaný pedagog, který například má ale zkušenost z mládežnické organizace. V takovou chvíli si myslím, že má mít právo ten ředitel možnost si vybrat i jinak, nejenom podle kvalifikace, přestože tu kvalifikaci považuju za velmi důležitou.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Dále s přihláškou k faktické poznámce je pan poslanec Havel. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuji. Jenom ještě jednu větu nebo epilog k příkladu hudebkář - matikář. To je přesně ono, navážu na kolegu. Školská legislativa, zákon o pedagogických pracovnících, nezná nic, jako je pojem aprobace. Zná pouze to, že je někdo kvalifikovaný učitel, nebo je nekvalifikovaný učitel, a ve stávající legislativní podobě, kterou my tímto vlastně drobně změníme, tak je to skutečně tak, že si ten ředitel školy musí vybrat kvalifikovaného učitele, byť je to hudebkář, na pozici učitele matematiky, protože nemá jinou možnost. On musí zaměstnat kvalifikovaného učitele. To je přesně to, co tady kolega Berki zmiňoval. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další s faktickou poznámkou je přihlášen pan předseda Výborný a pan poslanec Vondrák. Pane předsedo, prosím.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pane ministře, kolegyně, kolegové, volně navážu na kolegy Berkiho a Havla, co je důležité si uvědomit, a je to v té debatě, kterou jsme vedli na výboru i s panem poslancem Kettnerem, tak v okamžiku, kdy ten ředitel se rozhodne pro nekvalifikovaného odborníka z praxe, ať už je to člověk, který pracuje s dětmi, s mládeží, nebo to je prostě člověk z oboru, tak to musí být obor, který je příbuzný předmětu, který bude vyučován. To je první důležitá podmínka, která tam je daná navíc, a je potřeba to připomínat. To znamená, neotevíráme školy komukoliv, komu se zamane. A druhá věc, je tam podmínka doplnit si vzdělání do tří let.

A dovolte mi ještě jednu poznámku, která tady nezazněla. Přesně tento § 9a je ten, kterým dáváme plnou manažerskou odpovědnost řediteli školy. Ředitel školy ve finále odpovídá za kvalitu vzdělávání v té škole a já jsem přesvědčen o tom, že naprostá většina ředitelů, a teď to říkám i jako bývalý ředitel školy, je příčetná a soudná a ví, koho do školy přijímá, protože tomu řediteli jde o to, že on potom se zodpovídá svému zřizovateli za kvalitu vzdělávacího procesu a samozřejmě také České školní inspekci, veřejnosti a rodičům. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a dále s přihláškou je pan poslanec Vondrák, taktéž faktická. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Ivo Vondrák: Dobré dopoledne, dámy a pánové. Je naprosto zjevné, že spektrum názorů v této oblasti je velmi široké, ale my prostě musíme najít konsenzus, který bude platný dlouhou dobu, a já tvrdím, že nemáme dostatek kvalifikovaných učitelů. Myslím si, že prstenec kolem Prahy teď bude žádat o investice do škol tak, aby se mohly nové školy postavit, ale v těch školách musí být učitelé, musí být připraveni, musí být schopní, a já tvrdím, že existuje mnoho odborníků, kteří sice neučili, ale mají své životní zkušenosti, které mohou přetavit do toho, že budou dobrými učiteli, takže zkusme jim dát šanci. Myslím si, že ten zákon, jak je nachystaný, a nachystaný je správně, vnímám to, že se to některým nelíbí, ale to je i moje životní zkušenost. Mimochodem, i proto jako rektor vysoké školy jsem zavedl u nás na technice možnost mít něco, co bych nazval miner, to znamená takové menší vzdělání v oblasti pedagogiky, aby absolvent strojní fakulty, stavební fakulty mohl potom jít učit třeba na případné střední školy a své zkušenosti tam uplatnit. Takže je to dle mého názoru konsenzus a dle mého názoru má šanci být trvalým. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. Další s přihláškou je paní poslankyně Zajíčková, připraví se pan poslanec Kettner, faktické poznámky. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Renáta Zajíčková: A já vlastně krásně navážu na pana poslance Vondráka, protože si myslím, že je tady ještě jeden rozměr, který je potřeba zmínit, a to je dneska trend celoživotního učení a trend toho, že se společnost proměňuje tak velmi rychle, že se očekává, že lidé v průběhu svého života změní své povolání, a my bychom se vlastně neměli bránit tomu, a myslím si, že právě učitelské povolání je jedno z těch, které může tento prostor ostatním lidem otevřít a využít ty zkušenosti, ať to jsou ekonomové, nebo to jsou architekti, nebo to jsou novináři, filozofové, kteří mají vysokoškolské vzdělání, zkušenosti. Po dodělání si tří let pedagogického studia vstoupí do školy a tu školu obohatí, obohatí pedagogický sbor, obohatí svoje studenty, takže i ten přesah toho a tenhle trend celoživotního učení vlastně odpovídá této možnosti a tomu, že se ten prostor těmto lidem otevírá. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času a dále s přihláškou je pan poslanec Kettner. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP