(20.10 hodin)
(pokračuje Ivan Adamec)

Další problém. říkáme, že chceme být jako na Západě, a teď tady řeknu něco kontroverzního. Na Západě je povolen zbytkový podíl alkoholu v krvi, a přitom když se podíváte na statistiky, vůbec není pravda, že se bourá víc, že je víc mrtvých na silnicích a podobně. Je to jenom o našem přesvědčení o tom, že prostě jsme národ, který by se s tím neuměl popasovat. A já zase říkám, zase je to pro ty slušné, protože ti neslušní stejně pít budou, i když to je zakázáno, a ukazuje se, tedy statistiky říkají, že máme víc nehod pod vlivem alkoholu než země, které mají nějaký limit, nemají limit nulu, ale mají nějaké číslo nad nulou. Je to také na zamyšlení. Chápu, že asi tady na to nenajdeme většinu, že to v tomhle návrhu zákona nevyřešíme, ale já na to upozorňuju - pokud chceme patřit na Západ, tak i tuto otázku bychom měli postupně řešit.

Kolegyně Ožanová tady mluvila o těch koloběžkách, tak tady vám řeknu jednu takovou perličku. Když přijdete o řidičák nebo někdo, jak se dostanete do města, do svého zaměstnání? No, na elektrické koloběžce, tam žádné papíry prostě nepotřebujete. A já velmi vítám, že by se měl řešit tento problém, protože není možné, přijít o řidičský průkaz, dostat zákaz řízení, a pak si vesele na elektrokoloběžce jezdit bez omezení. Prostě tak to nejde.

Takže abych to shrnul, strašně vítám návrh tohoto zákona, děkuju za to ministerstvu, že ho sem přineslo, ale pojďme diskutovat o problémech na výborech. Já si myslím, že na hospodářském to určitě tak bude. A věřme tomu, že se nám podaří najít nějaký kompromis mezi řekl bych krajními polohami tvrdé represe a liberálního přístupu nebo liberálnějšího přístupu tak, aby se nám na silnicích jezdilo bezpečně a abychom měli všichni pocit, že jsme pro to udělali maximum. Dámy a pánové, děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí paní poslankyně Ožanová, s faktickou poznámkou i pan poslanec Kubíček. Poté do rozpravy je přihlášen pan poslanec Exner. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní předsedající. Budu reagovat na předsedu hospodářského výboru. On tam měl, že se mu nelíbí úplně bodový systém. Za mě - možná on už to ví, já sama vím, že je to politicky neprůchodné - ale já jsem třeba zastáncem úplného zrušení bodového systému. Je to administrativně náročné, co si budeme povídat, pokud chcete snižovat počty úředníků a náklady na výkon státní správy, tak ani netušíte, co tato agenda znamená, plus řešení, co se týče bodového hodnocení, námitky proti bodům a podobné věci. Opravdu tato agenda zatěžuje i Nejvyšší správní soud. Takže já jsem pro, klidně zvyšme sankce, zákazy činnosti. Když pojedete na Slovensko, do Rakouska, do Německa, překročíte rychlost? Ne. A proč? Kvůli výši sankcí.

Takže já souhlasím s panem předsedou Adamcem. Ano, ovšem taky jsem pragmatik, takže vím, že mi to neprojde, nicméně se mi jeho názor líbí a sdílím jej. Jenom poprosím pana předsedu, aby na hospodářském výboru na projednávání tohoto bodu vyčlenil hodně času. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní s faktickou vystoupí pan poslanec Kubíček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuju za slovo, paní předsedající. No, když už tady otvíráme novelu o provozu na pozemních komunikacích, já bych si dovolil na něco upozornit. Mluvilo se tady o mladých řidičích, kteří působí nehody, a kdybyste se podívali statisticky, stává se to především z těch důvodů, že ten mladý člověk, který jezdí v autoškole s vozidlem o výkonu cca 100 koní maximálně, potom je schopný koupit auto, které má výkon 250 koní, a je to první vozidlo, s kterým začíná jezdit. Zamyslel bych se nad tím velmi, protože toto se kdysi dávno zhodnocovalo u řidičského průkazu motocyklů. Máme H1, H2 a rozlišuje se věkem a výkonem motocyklu. A když už to tedy máme otevřené, bylo by velmi zajímavé se podívat na výkony těchto automobilů.

A teď b). Já jsem bývalý pilot, a než jsem se stal pilotem protivzdušné obrany státu, tak jsem se cvičil čtyři roky. Šel jsem od nějaké třídy třetí, druhé, první, kdy jsem lítal v noci, za mlhy, dělal jsem akrobacii ve dvojici, ve skupinách a tak dále. Ale k tomu jsem se propracovával náletem a výcvikem. A ono je úplně jedno, jestli budete mít řidičský průkaz tři roky a každý rok najedete 200 kilometrů, nebo jestli budete mít řidičský průkaz rok a najedete 30 000 kilometrů. Je to obrovský rozdíl a v tomhle případě - já vím, že to je velmi složité, pane ministře, jenom se na vás obracím, zda by nějakou statistiku nájezdu kilometrů nebylo dobré zavést aspoň pro ty mladé řidiče, protože bez praxe, bez najetých kilometrů fakticky není možné ocenit, jak dobře pracuje nebo umí jezdit. Protože někdo bude šikovný, a kdyby šel i na přezkoušení do autoškoly, tak vám cvičnou jízdu po městě odjede. Ale otázka je, jak dlouho udrží pozornost, jak dlouho mu to bude fungovat a tak dále. Je to hodně námětů, nebude to lehký zákon. (Předsedající: Čas.) Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, za dodržení času. S faktickou vystoupí pan poslanec Kasal. Prosím ještě pana poslance Exnera o strpení. Prosím.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Paradoxně jako pediatr vám chci jenom říct jednu věc a souvisí to s mými předřečníky. Souhlasím taky s návrhy i pro sedmnáctileté řidiče a řidičák na zkoušku. Chci upozornit na jednu věc. V současné době, když dávám potvrzení, že mohou skládat zkoušky, v současné době řidičák stojí 20, 25 tisíc. A řekněme si, že tam může potom nastat ten problém - je to trh, to jasný, to já nechci řešit, ale že ti řidiči - já jsem dřív dělal taky autoškolu v 17, v 18 jsem začal jezdit - takže řada těch lidí na to nebude mít ty peníze a posune se to třeba do těch 20, 23. Takže i to, co tady bylo řečeno, s těmi vyššími obsahy těch aut, tak přemýšlet i o tomhletom, že ta regulace vlastně může vzniknout tímto způsobem - trhem.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Další faktická, pan poslanec Kukla. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Martin Kukla: Děkuji za slovo. Jsem se tady dotazoval pana ministra a nebylo mi úplně odpovězeno, jestli on je zastáncem zvýšení rychlosti na našich dálnicích, protože většina našich dálnic je konstruována na rychlost 120 kilometrů v hodině. Ono samozřejmě asi většina z nás po těch dálnicích jezdí, snaží se asi většina dodržovat 130, někdy se to malinko rozjede třeba na 140, takže já bych byl taky opatrný v tvrdých sankcích při malém překročení rychlosti. Ale rozhodně nejsem zastáncem, aby docházelo k navýšení rychlosti na 150 a podobně. Tady bylo zmíněno, že když se podíváme do západní Evropy, tak se přibližujeme k jejich pravidlům, ale je třeba si říct, že například v Německu rychlost se tam na mnoha dálnicích omezuje na 120. Dřív se tam jezdilo neomezeně, ale už jsou mnohé úseky, které mají omezenou rychlost. Když se podíváme na trendy, tak se rychlost omezuje i z důvodu spotřeby a ekologie, protože samozřejmě každý z nás ví, když na dálnici jede na maximum, které mu umožňuje zákon, tak má daleko vyšší spotřebu, než když jede takovým tím volnějším tempem. Takže já bych byl velice opatrný s tím, navyšovat rychlost na našich dálnicích, protože jedeme-li po dálnicích 130, vidíme, jak tam jedou auta kolem nás a předjíždějí nás, jak tam každý jede 150, a když to navýšíme na 150, tak tam pak každý bude jezdit 170. A ono rozdíl mezi auty, která tam jedou v tuto chvíli maximálně 80, a pak tam někdo pojede 150 (Předsedající: Čas.), a bude to povolená rychlost, tak tam bude docházet ke střetům. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, za dodržení času. Pan ministr s faktickou poznámkou? Ano. Prosím, vaše dvě minuty, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Jenom velmi stručná odpověď. Návrh zákona nepřináší plošné zvýšení rychlosti na 150 kilometrů na dálnicích. Například v Polsku je zvýšená rychlost na dálnicích na 140 kilometrů. My počítáme ale s možností v místech, kde to bezpečný provoz umožní na dálnicích a kde i konstrukce těch dálnic to bude umožňovat, navýšení lokálně na 150 kilometrů za předpokladu moderního telematického řízení a proměnných dopravních značek. Tady se inspirujeme funkčním modelem. Vy jste zmínil například Německo, Rakousko, kde opravdu dochází k tomu, že se rychlost vozidel chytře upravuje v návaznosti na klimatické podmínky, na hustotu provozu, tak o tom uvažujeme i ve vybraných úsecích českých dálnic, tam, kde bude bezpečno, aby zároveň v okamžiku, kdy je situace přehledná, kdy jsou dobré podmínky, aby tam bylo možné v tom vymezeném úseku jet 150kilometrovou rychlostí. Ale také v okamžiku, kdy se podmínky významně zhorší, třeba snížit rychlost i na 80 kilometrů v hodině. To moderní telematika umožňuje. Tady navazuji i na slova Michala Kučery, který to zmínil rovněž - máme zájem na tom, aby tak, jak je tomu jinde, moderní úseky dálnic byly vybavené postupně moderními proměnnými značkami a umožňovali jsme tak řídit provoz a rychlost provozu v návaznosti na to, jak hustá je doprava, a na to, jaké jsou aktuální podmínky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP