(20.00 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)

Nicméně domnívám se, že na tom by mohla být shoda napříč politickým spektrem, takže očekávám, když pan zpravodaj zahájil toto tažení, že z toho bude i výsledek, a já předem děkuji za odvedenou práci a samozřejmě ministerstvu, které se k tomu pravděpodobně přidá, protože již v minulém období tady tehdy opoziční, nyní koaliční kolegové požadovali řešení tohoto problému. A já se domnívám, že nikomu se úplně do toho nechtělo, protože je to složité, je složité to napsat. Nicméně využijme toho, že je tady velká vládní novela a zkusme se podívat na problematiku elektrických koloběžek a já předem děkuji jak navrhovateli zákona, tak zpravodaji, že tak jistě učiní, a těším se na plodnou diskusi na hospodářském výboru i na podvýboru pro dopravu.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní je přihlášen pan poslanec Adamec. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ivan Adamec: Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, já už jsem pamětník novel zákona o provozu na pozemních komunikacích a vzpomínám si, když jsem osobně dělal první řidičský průkaz, tak tehdy do řidičského průkazu nám vkládali kupon. Byly některé přestupky, když se procvakl ten kupon, tak jsme si museli opatřit nový, museli jste dělat další zkoušky. To pak zmizelo a vlastně první bodový systém, který tady byl schválen, já jsem v té době byl senátorem, tak si na to také pamatuji. Pamatuji si na ty některé jásavé příspěvky, jak nám to zlepší bezpečnost dopravy na silnicích, a když ti samí lidé za půl roku se vybodovali, rychle měnili názor.

Musím říct, že se na to dívám pohledem letitého řidiče a pohledem liberálního přístupu k předpisům, jak jsou nastaveny. Strašně vítám řidičák na zkoušku, já si myslím, že to je naprosto v pořádku u těch mladistvých. Nakonec všechny statistiky ukazují, že je to dobře. Vzhledem k tomu, jak se systém dopravy nebo jak se hustota dopravy za ty roky změnila, prostě je potřeba takováto opatření dělat.

Vítám také řidičák od 17 let za dohledu mentora. Tady bych možná měl jednu připomínku, o které se budeme bavit určitě na projednání v hospodářském výboru, zda ty body, když ten mentor má mít čistý bodový rejstřík, jak se říká, jestli je to úplně to pravé ořechové, protože dneska vám seberou body i za zvýšenou rychlost, kde se vám to může stát velmi lehce vzhledem k domu, že dneska dopravní policie, a nechci ji tady nějakým způsobem snižovat, dopravní policie většinou tuto činnost umí velmi dobře a ostatní přestupky jsou bohužel velmi náhodné, a případně pak ty body ztrácíte při dopravních nehodách, kde to je jasné, prostě to zavinění a podobně, tam o to přijdete. A na druhé straně můžete jezdit se zvýšenou rychlostí přes stacionární radary a do bodového systému se vám to nedostane. A vlastně jaký je rozdíl, jak rychle na stacionárním radaru, anebo když vás policie prostě chytne na radaru v maskovaném autě a výjimečně zcela v označeném autě. Tak já si myslím, že tady o tom bychom se měli bavit, zda toto je úplně namístě, jestli by nemělo být tady nějaké zlehčení, třeba z hlediska toho přestupku mírného překročení rychlosti.

Musím říct, že co se týká bodových systémů, tak se na to už zas tak pozitivně nedívám. Říkám to zcela otevřeně, jak to vidím. Já si myslím, že bodový systém postihuje hlavně ty řekl bych normální řidiče, ty, kteří se chtějí chovat slušně a občas jim to ujede. Protože když se podíváte na to, co se dneska občas na silnicích děje, zjistíte, že tady je skupina řidičů, kterým žádný bodový systém nestačí, jakýkoliv trest jim je úplně jedno, prostě ti piráti silnic na to nereagují a je jim to úplně jedno, jestli tady zpřísňujeme předpisy nebo je upravujeme tak, aby bezpečnost na silnicích byla co nejlepší.

Já to chápu, je potřeba - prostě aut je moc, doprava zhoustla, máme nějakou silniční síť, je potřeba s tím pracovat. Na druhé straně mi tady strašně chybí řekl bych taková ta edukativní činnost Policie České republiky. Já nevidím dopravního policistu, jak je rok dlouhý na silnici. Značená auta občas vidíme - no, myslím si o tom své - velmi málo. Co občas nevidíme a velmi se nás to dotkne, to jsou ta maskovaná auta. To už jste asi zažili všichni a myslím si, nebudeme si zastírat, že každý měl kontakt s těmito podivnými policisty v podivných vozech. Normální policisté mají na automobilu napsáno Pomáhat a chránit, tihle tam nemají nic. Možná by bylo tam lepší napsat Přepadat a loupit, protože já tu činnost opravdu nevidím dobře v této oblasti. Já si myslím, že vždycky to fungovalo tak, že když policista byl na silnici vidět, všichni jsme najednou zkrotli, ubrali jsme na rychlosti, začali jsme se chovat úplně jinak, a pokud jsme něco provedli, většině z nás byl nepříjemný pohovor s policistou možná daleko víc než pokuta, která pak většinou následovala. Takže to je takový můj názor. Samozřejmě já to chápu, myslím si, že o tom bude diskuse, u nás na výboru určitě, o těch bodech, protože ten systém musí být udělán tak, aby byl funkční a aby nebyl pro řidiče likvidační, to je potřeba si říct úplně na rovinu. Jinak to ztrácí na významu, protože pak bude řada řidičů, kterým to bude úplně jedno.

Některé věci, které tady zazněly: rychlost na dálnicích. Já se přiznám, že jsem asi jediný předkladatel návrhu na zvýšení rychlosti na dálnici, kterému to ve Sněmovně prošlo, bohužel jenom ve Sněmovně, pak v Senátu už ne, protože tam se řešily stromy u jedniček, tak se nám to vrátilo, pak už zafungovaly ty správné stranické sekretariáty a stopadesátka zmizela v propadlišti dějin.

Ale pojďme si říct, jak vlastně to s tou rychlostí je. Jinak mimochodem nejméně přestupků se děje na dálnici, ty dálnice jsou vlastně jednosměrky. Německo má tradičně neomezenou rychlost na dálnicích a nenechá si to vzít podle mě, i když také občas tam slyšíme takové tendence, že to takhle být nemá nebo že oni omezují dopravními značkami tu rychlost hlavně v oblasti velkých křižovatek u těch měst, což je pochopitelné, ale pořád si tu výsadu nedají vzít. I v České republice byla kdysi neomezená rychlost, a víte, proč se omezila? Je to velmi jednoduché, ono to tehdy nebylo z bezpečnostních důvodů, tehdy to bylo z energetických důvodů. Tehdy přišla ropná krize v sedmdesátých letech a tehdy prostě soudruzi rozhodli, že je potřeba jezdit pomaleji, protože bude menší spotřeba těch našich škodovek a žigulíků, a že tedy ušetříme spoustu nedostatkové ropy. Dneska to zase slyšíme, že když budeme jezdit rychle, že bude větší spotřeba. Já vím, že záchranáři lítají rychle, jak chtějí, a vrtulník 100 litrů na 100 kilometrů v hodině, žádná míra. Dobře, dneska zase slyšíme slova o tom, že je energetická krize a že bychom neměli jezdit rychle. Když se podíváte na realitu, když se zdražila nafta a benzin, skutečně řada řidičů začala jezdit výrazně pomaleji na dálnicích. A to je pryč. To je pryč, protože cena zase klesla, je to jinde, jezdí se, já si myslím, že to je také na diskusi. Domnívám se, že bychom neměli strkat hlavu do písku. Prostě ta realita taková je dneska, proč ta auta mají ty rychlosti? Proč můžeme jet rychleji nebo nemůžeme jet rychleji? Proč se to konstruuje na takovou rychlost? Já si myslím, že to je otázka k zamyšlení a že máme nové silnice, kde je prostě 130 málo, a pak máme také silnice a dálnice, kde 130 je hodně, tak je potřeba si říct, že je to potřeba nějakým způsobem korigovat, regulovat, upravit a podobně.

Když se podívám na dálnice, tak se přiznám, že kromě nehod jsem nezaregistroval nikdy policisty řešit nějaký dopravní přestupek, a co nás dneska nejvíc trápí, tak je předjíždění kamionů na dálnicích, bezohledné předjíždění kamionů. Neviděl jsem potrestaného řidiče kamionu, který předjížděl tak, jak neměl. Nikdy! Když jsem se ptal dopravních policistů, řekli mi, že ho nemají kde zastavit, že to je obtížné a že tohleto neřeší. Tak si myslím, že to je také krok, kdy byste se měli zamyslet, jestli dopravní policie by se neměla zaměřit i na jiné činnosti než jenom na měření rychlosti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP