(19.20 hodin)
(pokračuje Josef Kott)
Takže ještě jednou, podporujeme zkrácení lhůty na projednávání ve výborech a určitě se budeme snažit, abychom i do budoucna v podstatě zákony, které s tím souvisejí, ochránili tak, aby byly ve prospěch českomoravských šlechtitelů a seminářů. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane poslanče. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Bendl. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Petr Bendl: Děkuju za slovo. Já jenom krátce. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, na margo toho, co tady říkal pan poslanec Pražák, vás chci jenom informovat o tom, že to nedopatření, že osiváři se neobjevili v příslušném nařízení vlády o přímých platbách, tak tam byli po debatě s Ministerstvem zemědělství doplněni, takže nejsou opomenuti.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Ptám se, kdo se další hlásí do obecné rozpravy? Pan zpravodaj.
Poslanec Tomáš Dubský: Ještě jednou dobrý večer. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, s ohledem na skutečnost, že se jedná o technickou novelu zákona, si tímto dovolím v souladu s § 91 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny požádat o možnost zkráceného projednání ve výborech na 30 dnů.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, poznamenám si návrh na zkrácení lhůty pro projednání ve výborech na 30 dnů. Budeme o tom hlasovat na závěr.
Než přistoupíme k hlasování o výborech a dalších náležitostech, načtu omluvy: pan poslanec Bžoch se od 19.30 hodin omlouvá z pracovních důvodů, pan poslanec Heller Šimon se omlouvá od 18.15 do půl deváté z pracovních důvodů, pan poslanec Kettner Zdeněk se od 19.07 hodin omlouvá z pracovních důvodů, pan poslanec Kubík Jan se od 19.01 hodin omlouvá do 21 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Ratiborský Michal se omlouvá od 20 hodin do 21 hodin z pracovních důvodů, paní poslankyně Válková se omlouvá od 18.30 hodin ze zdravotních důvodů a nakonec pan ministr Blažek se omlouvá od 19.45 hodin z pracovních důvodů.
Ptám se, jestli se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy k tomuto bodu? Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.
Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Ze strany navrhovatele ani zpravodaje není zájem.
Budeme tedy nyní hlasovat o přikázání výborům. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak.
Přistoupíme tedy k hlasování. Budeme hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 47, bylo přihlášeno 152 poslanců, pro hlasovalo 129, proti nikdo. Návrh usnesení byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalším výborům. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání? Není tomu tak.
Nyní budeme hlasovat o návrhu na zkrácení lhůt. Podle § 91 odst. 2 a 3 v obecné rozpravě zazněl návrh ze strany zpravodaje na zkrácení lhůt na 30 dní.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování s pořadovým číslem 48, bylo přihlášeno 152 poslanců, pro hlasovalo 132, proti nebyl nikdo. Návrh usnesení byl přijat.
Konstatuji, že jsme zkrátili lhůty pro projednání ve výborech na 30 dní. Tím jsme se vypořádali s prvním čtením sněmovního tisku 362 a já projednávání tohoto bodu končím. Děkuji panu zpravodaji i panu navrhovateli.
Budeme pokračovat schváleným pořadem schůze. Dalším bodem našeho programu je
10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb.,
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
(zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 366/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Martin Kupka. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, po šestnácti letech, kdy se bodový systém neměnil, kdy se závažnějším způsobem neměnil ani zákon o silničním provozu, přinášíme změnu, která by na prvním místě měla zajistit větší bezpečí na českých silnicích. Zároveň přinášíme nejenom represivní úpravy, ale přinášíme věci, které řidičům přinášejí větší srozumitelnost celého zákona, větší srozumitelnost pravidel silničního provozu a zároveň důležité novinky, jako je například možnost řídit vozidlo už od sedmnácti let pod dohledem mentora a také řidičák na zkoušku.
Pojďme velmi stručně představit ten zákon, jeho úpravu. První důležitý bod, zjednodušení bodového systému. Bodový systém se po svém zavedení skutečně osvědčil, platí dnes jako důležitý nástroj pro zvyšování bezpečnosti silničního provozu, a to, co přinášíme, je jeho zjednodušení, kdy přinášíme tři pásma. V tuto chvíli jsou všechny přestupky už rozděleny v novém návrhu na dvoubodové, čtyřbodové a šestibodové, odpadají tedy ty další mezistupně. Platí samozřejmě, že k vybodování bude dál patřit hranice 12 bodů, a tím pádem bude fungovat jasně a srozumitelně pravidlo u nejzávažnějších přestupků dvakrát a dost a u středně závažných přestupků třikrát a dost.
Další významná změna, kterou v zákoně přinášíme, je důraz na to, aby co největší počet přestupků bylo možné postihnout na místě, protože se dlouhodobě ukazuje, že je to efektivnější u nejzávažnějších přestupků než stav, kdy je postih předmětem až samotného správního řízení, kdy jsou cesty, jak takové řízení oddalovat. Proto se také mění podmínky u nejzávažnějších přestupků, bodovaných 6 body.
Spolu s tím měníme také výši pokut. Doposud platil u jednotlivých závažností přestupků jakýsi strop, nově tedy stanovujeme pásma tak, aby u jednotlivě různě závažných přestupků tu platilo opravdu i pro policisty, i pro řidiče srozumitelné pásmo výše sankce, a také měníme počet pásem, počet limitů u přímo blokové pokuty z původních sedmi na čtyři a podobně snižujeme i počet pásem pro správní řízení.
To, co sledujeme v celé úpravě zákona, je srozumitelně postihnout nejzávažnější přestupky vyšším trestem a naopak ulevit tam, kde se jedná o nejméně závažné přestupky, které nepředstavují vážnější riziko, zejména pak riziko pro plynulost silničního provozu, případně pro možné ohrožení života a zdraví osob. ***