(18.00 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

Já jsem tady schválně uvedl ty nejzákladnější body tohoto návrhu zákona právě proto, aby nebyl nikým v debatě dezinterpretován jako zákon, který rozšiřuje nějaké možnosti pro jakousi nelegální migraci či něco podobného. Zcela naopak, tenhle zákon výrazně přitvrzuje vůči těm nejhorším pachatelům trestných činů, což jsou převaděči, a tenhle zákon naopak definuje nové a lepší podmínky pro legální migraci, která je žádaná veškerými hospodářskými komorami pro udělování modrých karet, jejichž platnost by se mohla zvýšit ze dvou na tři roky a znamenala větší stabilitu pro zaměstnavatele v případě, že zaměstnávají třeba i vysoce kvalifikované cizince na území České republiky. A jak už jsem jednou zmínil, i v kvalifikačních předpokladech vycházíme vstříc poptávce našeho průmyslu, našich hospodářských komor. Tedy v žádném případě se v těchto zákonných úpravách nejedná o žádné povolení pravidel pro vstup kohokoli ilegálního na území České republiky, právě naopak. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Petr Letocha. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, dovolím si navázat na pana ministra. Vláda předložila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky, a o změně některých zákonů, a další související zákony. Tento návrh byl vládou schválen 8. února 2023, Sněmovně byl předložen následující den a rozeslán jako sněmovní tisk číslo 387.

Hlavním účelem navržené úpravy je vedle splnění závazků, které nám plynou z evropského práva, jak už naznačil pan ministr, reagovat na změny, které v této oblasti nastaly od poslední větší novelizace. V České republice se dlouhodobě zvyšuje počet žadatelů o udělení mezinárodní ochrany, na což reagují navržené změny, které vám teď stručně představím.

Navržená změna zákona o azylu má za cíl zpřesnění některých stávajících definic tak, aby nadále nedocházelo k interpretačním problémům. Zejména se jedná o zpřesnění definice žadatele azylanta a osoby požívající doplňkové ochrany. Díky tomu nebude možné, aby jedna osoba mohla podle různých správních orgánů spadat do různých kategorií, a celkově tak dojde k usnadnění komunikace uvnitř orgánů státní správy.

Dále dojde k zpřesnění institutů, které byly postupně do zákona o azylu včleněny na základě implementace evropských předpisů, u kterých rovněž mohlo docházet k různým výkladům ze strany různých institucí. Rovněž se díky této novele zefektivní řízení o mezinárodní ochraně včetně navazujícího soudního přezkumu, a to zejména díky zavedení procesních lhůt, které doposud nebyly jasně stanoveny. Poslední ze signifikantnějších změn zákona o azylu má za cíl upravit podmínky žadatelů o udělení mezinárodní ochrany, omezení, respektive zrušení části příspěvků pro jisté skupiny těchto žadatelů a jejich nahrazení možností pracovat tak, aby byli motivováni k aktivnějšímu přístupu.

Navrhovaná změna zákona o pobytu cizinců má za hlavní cíl upravit podmínky pro udělování takzvaných modrých karet a pracovních karet, díky kterým budou moci snadněji na českém trhu práce působit vysoce kvalifikované osoby. Tady bych chtěl upozornit na fakt, že lhůta pro začlenění tohoto institutu do českého právního řádu z předpisů evropského práva uplyne v polovině listopadu tohoto roku. Rovněž dojde k úpravě institutu výjezdního příkazu, a sice ke zpřísnění jeho režimu tak, aby se již nestávalo, že osoba, které je sice uložena povinnost vycestovat za hranice České republiky, je v podstatě jen propuštěna z detenčního zařízení a nad jejím dalším pohybem stát úplně ztrácí kontrolu.

Souvisejícími změnami jsou pak například novelizace trestního zákoníku a zákona o veřejném zdravotním pojištění. V rámci trestního práva dochází k úpravě podmínek pro spáchání trestných činů v oblasti převaděčství, tak jak už to zmínil pan ministr, aby mohla být tato trestná činnost efektivněji postihována. Dojde rovněž ke zpřísnění trestů za tuto trestnou činnost. Například ten, kdo při nelegálním převádění migrantů vystaví větší počet těchto osob nelidskému nebo ponižujícímu zacházení, bude potrestán trestem odnětí svobody na dva až osm let.

V rámci navržené novely zákona o veřejném zdravotním pojištění budou děti, kterým byl povolen dlouhodobý pobyt na území České republiky, převedeny do systému veřejného zdravotního pojištění. Dosud měly tyto děti speciální režim soukromého zdravotního pojištění, který byl pro jejich rodiče nákladnější, a zdravotnické služby, které byly z tohoto pojištění hrazeny, nebyly tak široké. Rodiče tak sice budou muset platit pojistné, bude se však jednat o nižší částku, než jakou museli platit dnes za soukromé pojištění, a péče, která jejich dětem bude hrazena, bude širší. Navíc toto pojistné bude placeno do systému veřejného zdravotního pojištění, díky čemuž se do něj podle dat Ministerstva zdravotnictví dostane o 50 až 100 milionů korun ročně více. Tato částka navíc počítá s výlohami, které za tyto děti bude veřejná zdravotní pojišťovna mít. Jedná se tedy o čistý zisk, který bude mít systém veřejného zdravotního pojištění na úkor zdravotních pojišťoven, které stojí mimo veřejný systém. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Koten.

Než pan poslanec dorazí, načtu dvě omluvy: omlouvá se paní Babišová Andrea od 18 hodin z pracovních důvodů a pan poslanec Svoboda Pavel od 18 hodin z pracovních důvodů.

Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, vážená vládo, dámy a pánové, přeji dobrý podvečer a dovolte mi, abych se vyjádřil k tomuto zákonu. Je to velmi obsáhlý zákon a změn je tam oproti předchozí verzi opravdu velmi mnoho. To označení EU už pro SPD obvykle znamená samozřejmě takový vykřičník a je tam zapracováno mnoho direktiv do našeho právního řádu. A jak už bývá zvykem, ďábel mnohdy může být skryt právě v drobném detailu.

Četl jsem si tedy tyto změny na více než 320 stránkách textu a zaráží mě tam třeba, že nově se navrhuje termín - místo "české občanství", tento termín se nahrazuje termínem "evropské občanství". Já takový výraz neznám, nevím, co si pod tímto pojmem mám představit, ale doufejme, že mně to nějakým způsobem vysvětlí pan ministr, jestli tedy Němce, Francouze, Brita, Slováka nebo Ukrajince. Všichni jsou geograficky v Evropě. Ale tento výraz nebo definice může být v budoucnu pravděpodobně zneužit - může, nemusí - například pro přeposílání migrantů z jednotlivých států EU do jiných států EU nebo i mimo ně, protože například Velká Británie již není tedy v Evropské unii nyní.

Dále se v zákoně odkazuje na směrnici EU, tu tedy budu citovat. Je to Nařízení Evropského parlamentu a Rady ES č. 810/2009 Sb. ze 13. července 2009. Je to o kodexu Společenství o vízech, je to vízový kodex a je tam doplněno "v platném znění". To platné znění tam, tedy v té původní verzi, nebylo a já se domnívám - nebo třeba mě vyvedete z omylu - že pokud Evropská unie vydá nějakou novou aktualizaci této směrnice, bude automaticky platit i v tomto našem zákoně. Já to vnímám jako takový bianko šek, ale když tak mě opravte.

Posledním důležitým fragmentem je jedna citace, tedy z toho zákona, a cituji: "Bod D. Je hlavním účelem činnosti zaměstnavatele usnadnění vstupu státních příslušníků třetích zemí." Konec citátu. Jak to tedy mám chápat? Je to podpora dovozu levné pracovní síly ze zemí mimo Evropské unie, tedy z Afriky, Bangladéše, Eritreje a podobně nebo z dalších afrických států? Pro ochranu českého trhu práce to znamená podle mě jakési nebezpečí pro porušení sociálního smíru a eventuálně prohloubení ekonomických problémů občanů České republiky.

Co kvituji, to je zvýšení trestů převaděčům. To si myslím, že je jedna z dobrých věcí, která tam je.

Ještě mě zaráží jedna věc, že tento zákon byl předřazen. Nevím tedy, co je přímo důvodem, ale samozřejmě to samo o sobě budí nějaké podezření, že je to priorita pro vládní koalici, a ta priorita je poněkud vyšší, a nevím, jaký je pravý důvod toho jeho předřazení. Z těchto důvodů, které jsem tady řekl, já bych navrhoval vrátit tento zákon předkladateli k přepracování. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP