(17.50 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

A posledním návrhem je návrh pana poslance Milana Ferance, který chce zařadit nový bod s názvem Zrušení stavu legislativní nouze.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 35, přihlášeno 175 poslankyň a poslanců, pro 79, proti 91. Návrh nebyl přijat.

 

Nyní jsme tedy hlasovali o všech návrzích. Jenom se zeptám, zda skutečně došlo k hlasování o všech vašich návrzích, protože jich bylo hodně. Nevidím žádnou námitku.

 

Takže nyní můžeme hlasovat o celém návrhu pořadu 53. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen a upraven schválenými pozměňovacími návrhy.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 36, přihlášeno 175 poslankyň a poslanců, pro 92, proti 33, návrh byl schválen. Pořad schůze byl tedy schválen.

 

Nyní otevírám první bod dnešního jednání

 

126.
Návrh na zkrácení zákonné lhůty pro projednání sněmovního tisku 368
ve výborech Poslanecké sněmovny

Prosím, aby tento návrh uvedl navrhovatel tohoto bodu, pan poslanec Benda, a poprosím ho, aby se ujal slova. Prosím, máte slovo. (Hluk v jednacím sále.)

 

Poslanec Marek Benda: Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, jenom velmi stručně. Podle § 90 odst. 2 našeho jednacího řádu navrhuji, abychom u sněmovního tisku 368 zkrátili lhůtu o 28 dnů, to znamená na 32 dnů. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a zahajuji všeobecnou rozpravu, do které nemám nikoho přihlášeného, končím tedy všeobecnou rozpravu.

Zeptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak.

Přistoupíme tedy k rozpravě podrobné. (O slovo se hlásí poslanec Benda.) Tak prosím pana poslance Bendu.

 

Poslanec Marek Benda: Já to pro jistotu zopakuji ještě jednou, u sněmovního tisku 368 zkracujeme lhůtu na 32 dnů o 28 dnů.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Poslanecká sněmovna tedy bude hlasovat o tom, že zkracuje lhůtu pro projednání sněmovního tisku 368 ve výborech o 28 dnů na 32 dnů.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 37, přihlášeno 172 poslankyň a poslanců, pro 93, proti 26. Návrh byl přijat.

 

Než otevřu další bod dnešního jednání, načtu omluvy: omlouvá se pan Aleš Dufek od 19 hodin z osobních důvodů a omlouvá se pan Okamura Hayato od 19.30 hodin z pracovních důvodů.

Otevírám další bod a tím je

 

5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců
na území České republiky a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 387/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Pane ministře, prosím, ujměte se slova. Děkuji. (Hluk v jednacím sále přetrvává.)

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, stručný úvod k dané materii. Dovolte mi představit vládní návrh novely zákona o azylu, zákona o pobytu cizinců a dalších osmi zákonných norem. Tento návrh, a na to chci upozornit, navazuje na návrh předchozí vlády z roku 2020, jehož projednávání nebylo v minulém volebním období dokončeno. My tedy navazujeme a dokončujeme práci rozdělanou už v minulém volebním období.

Za prvé se jedná o změnu zákona o azylu, za další zákona o pobytu cizinců a jedná se kromě jiného o nezbytnou implementaci práva Evropské unie, ke které byla Česká republika opakovaně vyzývána Evropskou komisí. Za prvé jde o první významnější novelu zákona o azylu od roku 2015. Jejím hlavním cílem je zefektivnění současné právní úpravy, především správních řízení ve věcech mezinárodní ochrany a navazujících řízení před správními soudy. Návrh dále reaguje na problémy vznikající v praxi.

Za další, návrh novely zákona o pobytu cizinců obsahuje změny plynoucí z takzvaných schengenských evaluací, kterými Česká republika prošla v roce 2019. Hlavním impulzem k jeho novelizaci je nově potřeba upravit dílčí parametry institutu modrých karet, vyvolaná změnou směrnice o výkonu zaměstnání vyžadujícího vysokou kvalifikaci. Tady krátká poznámka. V případě specializovaných povolání, jako jsou IT specialisté, může být doložené vzdělání nahrazeno doložitelnou a doloženou praxí v oboru. To znamená, že nějaký vysoký IT specialista nemusí mít v oboru vysokoškolské vzdělání, přesto je to evidentně odborník ve svém oboru, který prokazatelně toto může dokázat. Je to samozřejmě vedeno zájmem mít i na našem trhu práce takové specialisty, kteří skutečně a jednoznačně pomohou.

Za třetí - tady určitě udělám radost i opozici, ať už SPD, nebo hnutí ANO, protože k tomuto jsem byl opakovaně vyzýván i koaličními poslanci na bezpečnostním výboru - spolu s Ministerstvem spravedlnosti jsme připravili návrh na zpřísnění trestního postihu za převaděčství a umožnění efektivnějšího stíhání pachatelů. Po této úpravě je mezi orgány činnými v trestním řízení velká poptávka, a to v souvislosti s aktuální migrační vlnou. O tuto úpravu se zajímají i naši zahraniční partneři. Za prvé, hlavní změnou je to, že by automaticky tito pachatelé byli vazebně stíháni nebo podezřelí z trestného činu, za další se jedná i o návrh zvýšení sazeb za tento trestný čin. Proč mluvím o zahraničních partnerech - i za našeho předsednictví jsme se snažili dosáhnout jakési jednoty v přístupu v jednotlivých zemích Evropské unie tak, aby nedocházelo k jakési nelegitimní motivaci pro převaděčské skupiny k tranzitní migraci využívat takové státy, kde jim hrozí nižší postihy než ve státech ostatních. Proto je v zájmu bezpečnosti České republiky, aby k takovémuto přitvrzení postihů došlo. My jsme s Ministerstvem spravedlnosti vytipovali první vhodný právní nosič na to, aby bylo možné takovou změnu uskutečnit. Za další jsou dotčeny i předpisy z gesce Ministerstva zdravotnictví, zejména se navrhuje zařadit nezletilé děti s dlouhodobým pobytem do systému veřejného zdravotního pojištění. Stabilita systému veřejného zdravotního pojištění bude zajištěna tím, že rodiče budou odvádět pojistné za své děti ve stejné výši, jakou v současné době hradí osoby bez zdanitelných příjmů. Dle informací Ministerstva zdravotnictví by tato změna znamenala pro systém veřejného zdravotního pojištění přínos ve vyšších desítkách milionů korun ročně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP