(12.40 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)

Budeme pokračovat bodem číslo

 

12.
Vládní návrh zákona o financování obrany České republiky
a o změně zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla),
ve znění pozdějších předpisů, (zákon o financování obrany)
/sněmovní tisk 369/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně obrany Jana Černochová. Paní ministryně, prosím, ujměte se slova.

Poprosím - než začnete, paní ministryně - poprosím kolegy a kolegyně, aby se utišili a ti, co hovoří, tentokrát hloučky v levé části sálu, aby se přemístili do předsálí, abychom se ztišili. Levá část sálu, poprosím paní předsedkyni. Děkuji.

Paní ministryně, prosím.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Ještě jednou krásné odpoledne, děkuji. Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, poslanci, kolegové ministři, spolu s panem ministrem financí Stanjurou vám předkládáme návrh zákona o financování obrany České republiky a o změně rozpočtových pravidel. Jde o zcela novou, a musím zdůraznit, krátkou právní úpravu, která vychází jak z programového prohlášení vlády, tak se zabývá i dalšími oblastmi, například tím, co vše může být zahrnuto do výdajů na obranu ve výši minimálně 2 % HDP.

Sněmovní tisk s číslem 369 máte k dispozici, takže bych možná telegraficky shrnula, co všechno zákon zakotvuje. Zakotvuje povinnost vlády navrhovat ve státním rozpočtu výdaje na obranu státu ve výši minimálně 2 % HDP, což je závazek, který jednak dává smysl pro budování naší vlastní obrany, a zároveň jsme již v devadesátých letech slíbili v rámci Severoatlantické aliance a našich přístupových smluv, že ta 2 % naplníme, což se bohužel téměř dvacet let neděje, celostátní systém rozpočtování výdajů na obranu státu, což nám tedy umožní systematicky započítávat obranné výdaje jiných kapitol do výdajů na obranu ve výši minimálně 2 % HDP, což také považuji za důležité, a určitě se tam, byť to nebudou nějaké závratné částky, nějaké finanční prostředky se určitě v jednotlivých rezortech, které lze podle metodiky Severoatlantické aliance započítávat, se rozhodně najdou.

Další to jsou, a to bych řekla, že uslyší zejména rádi kolegové z výboru pro obranu, jsou to ty strategické projekty armády, kdy vláda bude dostávat ke schvalování klíčové víceleté armádní projekty s jejich celkovou předpokládanou hodnotou financování. Určitě se budou tyto strategické projekty projednávat i ve výboru pro obranu a armáda by z těchto projektů následně v rámci celkového objemu čerpala v jednotlivých letech peníze až podle smlouvy, protože dříve přesné určení financování pro každý rok prostě nelze určit. Tento prvek ale vytvoří velmi potřebnou stabilitu pro plánování a i pro vyjednávání a jistotu pro realizaci akvizice.

Změna rozpočtových pravidel pak obsahuje úpravu několika dalších věcí, které Ministerstvo financí vyhodnotilo jako potřebné, a tady tedy v závěru svého úvodního vystoupení bych jenom zmínila, že vybírání naší mírové dividendy, a teď si asi myslím, že v Evropě, ale i v západním světě skončilo po loňském únoru, a je to jasné každému z nás. Když jsem v minulém týdnu navštívila Pobaltí, tak jsem se dozvěděla, že jejich země směřují již ke 4 % HDP, Polsko má 3 % HDP. Samozřejmě že jsou to také velké zásahy do jejich rozpočtů, jako to je velký zásah do našeho rozpočtu, ale bohužel nemáme jinou možnost.

A jsem tedy velice ráda, že jsme tedy našli snad shodu i, myslím si, napříč touto sněmovnou, že chceme podporovat plnění výdajů na obranu ve výši 2 % HDP, a vím, že to v minulosti měly i jiné vlády, měli to i kolegové z hnutí ANO ve svých volebních programech, protože situace v Evropě a ve světě se bohužel nelepší, ale horší.

Systém, který navrhujeme, umožní dlouhodobé stabilní a efektivní financování armády i její modernizaci. Bezpečnost zadarmo není, víme to všichni, a 2 % na obranu jsou pro nás životně důležitá, protože jestli chceme mít bezpečnou Evropu, nebát se o naše životy, o naše hodnoty, o naše pohodlí, tak musíme mít moderní a efektivní armádu. Chtěla bych vás tímto požádat o podporu předloženého návrhu a poděkovat vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní ministryně. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Josef Flek.

 

Poslanec Josef Flek: Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, milí kolegové, to, co tady bylo řečeno, bylo to řečeno s dostatečným množstvím, já jenom zkusím něco k tomu dodat. Možná se budu opakovat, samozřejmě některé věci budou navíc na doplnění. V roli zpravodaje k návrhu zákona o financování obrany České republiky a o změně rozpočtových pravidel navážu na úvodní slovo paní ministryně a poukážu ve snaze dokreslit systém financování obrany na některé významnější jednotlivosti návrhu zákona.

Záleží nám na plnění našich mezinárodních závazků, jak už jsme se k tomu vyjádřili mnohokrát v pětikoalici. Česká republika nechce být černým pasažérem NATO a parazitovat na obraně jiných států. Zákon má zajistit stabilní vedení výdajů na obranu a v souladu se závazkem, který máme vůči NATO, a to práh minimálně 2 % nominálního HDP. Tento závazek byl přijat na summitu NATO ve Vilniusu v srpnu roku 2014 a několik měsíců po anexi Krymského poloostrova Ruskou federací. Bohužel, děláme vstřícnější a viditelnější kroky až v roce 2023. Jde o předvídatelnost výdajů na obranu ve střednědobém a dlouhodobém výhledu.

Stabilní plánování výdajů na obranu státu souvisejících zejména se specifickým akvizičním procesem realizovaným Ministerstvem obrany stanoví principy schvalování strategických projektů armády, tedy ve stanovení jejich minimální cenové výše, což je v současné době v intencích rozpočtových pravidel více než 300 milionů korun, dále projednání Ministerstvem obrany sestaveného seznamu těchto projektů a plánu jejich realizace na období následujících nejméně tří let s Ministerstvem financí a poté projednání a schválení vládou. Využívá institutu nároku z nespotřebovaných výdajů rozpočtových pravidel v modifikované podobě kumulace, těchto nároků z výdajů určených na strategické projekty armády, jejich sledování přes rozpočtové roky a čerpání na tytéž účely v době aktuální potřeby v letech dalších. Jednoduše řečeno, pokud dojde k ušetření v rámci určitého výdaje, nebude tím rozpočet na další roky poznamenán, nemělo by docházet ke krácení, ušetřené peníze se tedy využijí v obdobných oblastech. Peníze nebudou zůstávat v jedné oblasti - budou zůstávat v jedné oblasti, pardon, a nebudou předmětem politických hrátek. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP