(11.20 hodin)
(pokračuje Drahoslav Ryba)
Změna kompetenčního zákona, která tedy je součástí a která se týká zřízení místa poradce - a to předešlu, neprojednala ji Legislativní rada vlády, protože nebyla v řádném legislativním, v připomínkovém řízení, a tím pádem k ní stanovisko zaujal pouze předseda Legislativní rady vlády - a já si ho dovolím přečíst nad rámec materiálu zaslaného do připomínkového řízení, nad rámec je na základě připomínky vedoucího Úřadu vlády doplněna novela kompetenčního zákona, která obsahuje zřízení pozice poradce pro národní bezpečnost.
Co mně na tom vadí? Vadí mně na tom několik věcí. Za prvé, když se podívám do důvodové zprávy, tak bych řekl, že s ní i můžu souhlasit, ale když se podívám do vlastní navrhované úpravy, ta hovoří trošku o něčem jiném. A já zase tedy, když se podívám do důvodové zprávy, důvodová zpráva říká: "Poradce pro národní bezpečnost jako nadrezortní koordinátor hybridních hrozeb, dezinformací a dalších závazných nadrezortních bezpečnostních problematik s cílem zajistit užší spolupráci zpravodajských a bezpečnostních složek a efektivní postup proti dezinformacím a hybridním hrozbám," kdežto vlastní znění v zákoně je mnohem, mnohem širší. A já si vezmu jen tu jednu větu z toho, že "poradce pro národní bezpečnost" - a teď, v původním znění dokonce bylo - "koordinuje činnost státních orgánů v oblasti zajišťování bezpečnosti a obrany České republiky." No, pak si někdo uvědomil, že ta jeho kompetence by byla v podstatě stejná jako kompetence Bezpečnostní rady státu, a trošku to zjemnil a řekl, že "poradce pro národní bezpečnost se podílí na koordinaci činnosti státních orgánů v oblasti zajišťování bezpečnosti a obrany České republiky". Tyto kompetence jsou mnohem širší než ty, které jsou v důvodové zprávě a já se trošku obávám, že to může být snaha tak trochu per partes se vrátit k tomu, co tady bylo před rokem 1997, kdy, jak všichni víte, došlo k obrovským povodním, a právě na základě těchto obrovských povodní byla zpracována řada analýz, která se shodla na tom, že pokud se nezmění systém - a k tomu došlo - tak si nepomůžeme. Došlo právě k změně systému při řízení těchto událostí, vznikl integrovaný záchranný systém, a mohu říci, že v těch analýzách je také napsáno, že pokud bychom zde měli tento systém již před rokem 1997, před povodněmi, ušetřili bychom si řadu mrtvých, desítek mrtvých, které tady byly v roce 1997. A toto znění, které zde bylo na poslední chvíli nějakým způsobem implementováno, mě trošku svádí k tomu, že se chceme opět k tomu systému, který tady byl před rokem 1997, vrátit.
Avizuji, že si připravím pozměňovací návrh, a věřím, že pokud chceme opravdu, abychom dodrželi to, co máme napsáno v důvodové zprávě, tak bychom také do tohoto zákona, do této novely měli to, co je v důvodové zprávě, napsat, a ne rozšiřovat to, co v důvodové zprávě není. Chci věřit, že pokud opravdu máte ty myšlenky, jak zní v důvodové zprávě, nebudete mít s mým pozměňovacím návrhem problém.
Trošku se zamyslím ještě nad tím, proč se zřizuje pozice poradce formou novely kompetenčního zákona. Kompetenční zákon přece hovoří o zřizování ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy. Zavádět do něj zřízení poradce, notabene i s řekněme se zavedením nebo určením jeho platu, je podle mého názoru naprosto špatné a nesystémové. To bychom tam mohli mít všechny poradce. Proč se to dělá takovýmto způsobem, když přitom sám zákon nebo ta novela hovoří o tom, že je tajemníkem Bezpečnostní rady státu? Není nic jednoduššího než do statutu Bezpečnostní rady státu tuto pozici vymezit a dát jí tam i její pravomoci. Proč to chceme dávat do kompetenčního zákona, kde si myslím, že to vůbec nepatří? Trošku možná to chápu. Tím, že chceme, aby, když přijde jiná vláda, která nebude chtít mít toho poradce, aby ho nemohla jednoduše zrušit. Ale tak by to být asi nemělo.
Takže to je tak k této části a já vám děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další přihlášený je pan poslanec Koten.
Než pan poslanec dorazí, načtu omluvu: omlouvá se pan ministr Válek od 11 hodin z pracovních důvodů.
Pane poslanče, prosím.
Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající, a přeji všem dobrý den. Vážené dámy a pánové, vážená paní ministryně, já bych k tomu měl několik poznámek, protože mnoho, mnoho argumentů už zde zaznělo jak od Radima Fialy, tak i od Radka Vícha a od dalších, vaším prostřednictvím. Takže já bych jen poukázal na některé možné věci, které v tomto zákoně nejsou až tak řešeny.
Jedná se hlavně o materiálně-technické zabezpečení Armády České republiky, která by měla mít někde ve skladech v případě nějakého konfliktu samozřejmě jak zbraně, tak vybavení pro vojáky, kteří by nastoupili. Dá se říct, že jako voják základní služby jsem měl vojenskou knížku a tam byl lísteček s tím, kam mám v případě mobilizace nastoupit. Ale ta místa v podstatě už dnes neexistují, takže myslím si, že ani to jsem tam v tomto znění novely branné legislativy, nenašel. Neexistují mnohdy ani ty budovy, kam to bylo dáno. Bylo tady zmíněno, že nám chybí v šesti krajích krajské vojenské velitelství, což je taky problém.
A co se týká toho znění zákona, já bych se tady vrátil k tomu, co tady můj předřečník říkal. Asi největší takový - dá se říct, že největší připomínky v podstatě jsou k bodu 4, který zní: "V Úřadu vlády České republiky se zřizuje pracovní místo poradce pro národní bezpečnost, který je tajemníkem Bezpečnostní rady státu. Poradce pro národní bezpečnost na návrh předsedy vlády jmenuje a odvolává vláda. Poradce pro národní bezpečnost se podílí na koordinaci činnosti státních složek orgánů v oblasti zajišťování bezpečnosti obrany České republiky a na základě rozhodnutí vlády zastupuje Českou republiku při jednáních s cizími státy a mezinárodními organizacemi ve věcech týkajících se bezpečnosti a obrany České republiky, včetně závazků vyplývajících z členství České republiky v mezinárodních organizacích nebo institucích. Poradci pro národní bezpečnost náleží plat a naturální plnění jako vedoucímu Úřadu vlády České republiky." A dále? "Poradce pro národní bezpečnost je z výkonu své funkce odpovědný předsedovi vlády a v rozsahu stanoveném vládou je oprávněn dávat státnímu zaměstnanci zařazenému v Úřadu vlády České republiky příkazy k výkonu státní služby podle zákona o státní službě." K tomuto bodu jsou asi největší výhrady, protože za prvé, poradce pro národní bezpečnost je velmi, velmi významná pozice, nesmí být jmenován vládou. Tím se vytváří pouze pravděpodobně vhodné místo pro kamaráda, kterého je možné v případě problémů odkopnout a svést na něj problémy, které způsobí. Způsob, jakým je tento úřad definován, protože je to úřad, umožňuje vytvořit téměř dokonalý korupční systém. Na této osobě se musí shodnout Sněmovna, a to většinou, tedy na poradci národní bezpečnosti, a to většinou nutnou pro změnu ústavy. Musí být shoda vládnoucí části parlamentu a i opozice. Měl by tedy požívat obecné úcty, zejména z titulu svých znalostí a schopností. Zároveň musí být pro výkon této funkce dostatečně kvalifikován a musí prokázat svou nestrannost, zájem o bezpečnost České republiky, manažerské schopnosti v rozsahu umožňující mu naplňovat vše, co mu je umožněno třetí větou bodu 4. Nelze tam tedy dosadit někoho, kdo nemá ponětí o tom, co znamená a zahrnuje bezpečnostní systém státu, co zahrnuje a jak je strukturován v řízení a bez organizačních, manažerských, vyjednávacích a dalších schopností. Požadavky na něj, způsob výběru, jeho úřad, vymezení pravomocí vůči členům Bezpečnostní rady státu, jimi řízeným ministerstvům, Asociaci obranného průmyslu a tak dále a tak dále, státních hmotných rezerv, ČEZu a dalším státním podnikům a institucím, rovněž odpovídající odpovědnosti, by měl být tedy dán samostatným zákonem a příslušnými změnami odpovídajících zákonů zřizujících tyto instituce. ***