(18.10 hodin)
(pokračuje Lucie Šafránková)

Namístě jsou i úpravy směřující ke snížení administrativního zatížení dnes naprosto zahlcených úřadů práce. Pozdě, ale přece. Je jen škoda, že vláda tyto návrhy nerealizovala již mnohem dříve, ušetřili bychom tím jako stát značný objem veřejných prostředků.

Hnutí SPD je pro dočasnou, přiměřenou humanitární pomoc skutečným válečným uprchlíkům, ale současně odmítáme jakékoliv zneužívání veřejných peněz subjekty a osobami, které na tuto pomoc nemají nárok a které na skutečných válečných uprchlících pouze nepřípustně parazitují a okrádají český stát a daňové poplatníky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní tedy přistoupíme k řádně přihlášeným do rozpravy. První vystoupí paní poslankyně Jana Pastuchová, potom paní poslankyně Helena Válková a pan poslanec Jiří Navrátil. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem si tento návrh opravdu pečlivě nastudovala. Dostali jsme ho sice před týdnem, to je pravda, zítra ráno v půl osmé bude zasedat výbor pro sociální politiku a nevím, nechci být osobní, ale vaším prostřednictvím jsem dostala zprávu, že pan ministr Jurečka tu v pátek při druhém čtení snad je omluven. (Ministr reaguje.) Budete, super, tak to je bezva. Já se na spoustu věcí zeptám i zítra na výboru, ale přece jenom chci říct, že za hnutí ANO s tímto návrhem souhlasíme, ale - ale - ještě než abychom schválili dobrý zákon, a řekli jsme si to i na výboru pro sociální politiku, že bychom to měli diskutovat třeba všichni dřív, abychom tady nemuseli dávat pozměňovací návrhy, abychom schvalovali, abychom byli ti zákonodárci, kteří se pak nebudou potýkat s otázkami například z úřadů práce, které v tom najdou nějakou chybu, takže já mám pár věcí, to je to "ale". Já ten zákon mám před sebou i s těmi přeškrtnutými paragrafy, které jsou nahrazeny něčím jiným, a vezmu to tak trošku popořádku.

V § 6 odst. 1 - nebudu to tady číst, protože to určitě pan ministr i pan zpravodaj zná - bych se chtěla zeptat, jak to bude s cizincem s dočasnou ochranou, který jezdí mezi Českou republikou a Ukrajinou? Já si myslím, že pro ty úřady práce to není ověřitelné. V tom případě, jestli takto cestují, by asi pod institut dočasné ochrany patřit neměli a úřad práce to nepozná. Takže to je ten § 6 odst. 1.

V§ 6 odst. 2 - za příjemce pro účely nároku na dávku a tak dále. Příjem z ciziny je neověřitelný, zatím. Já jsem se na to ptala i pana ministra na výboru pro sociální politiku, pan ministr nám řekl nebo mluvil o propojení s ukrajinským ministerstvem, o kterém se údajně jedná, takže předpokládám, že ještě není dojednáno, natož technicky připraveno. Musím upozornit na to, že ten příjem nemusí být pouze z Ukrajiny, ale i z jiných zemí. V České republice tento příjem bude ověřitelný, ale pouze někdy a určitě ne automaticky tak, jak o tom nadšeně hovořil pan náměstek Trpkoš. Úřady práce budou muset v každém případě oslovit zaměstnavatele a ověřit skutečnosti hlášené žadatelem, proto upozorňuji zase na velkou administrativní zátěž úřadu práce. Anebo - anebo - to jsem se tam nedočetla, pane ministře - to bude zase na bázi čestného prohlášení a nic se ověřovat nebude? To bych se chtěla zeptat, protože pak si myslím, že celé to administrativní cvičení by bylo zbytečné, a navíc trochu nerovné vůči občanům České republiky, kteří svou příjmovou a majetkovou situaci dokládat musí.

V § 6 odst. 3 - nevím, jestli to máte před sebou, kolegové z jiných oblastí si to asi nemusí hledat - pro úřad budou opět potíže a práce s písemnými výzvami. Kam se například budou posílat, když některá z adres je evidentně špatně, nebo půjdou elektronicky? Jak ji ten žadatel opraví? Když bude chyba třeba v žádosti, tak třeba ano, ale co když se bude adresa zcela rozcházet?

Další - tak a teď, to je ta věc: budeme zjišťovat příjmy - to je § 6b odstavec..., to nebudu číst - budeme zjišťovat tedy ty příjmy ze zahraničí. Nemusí to být jenom tedy Ukrajina, takže teď nevím, jestli budete jednat se všemi ministerstvy, kde budete spoléhat na to, že vám občan Ukrajiny, který zde žije, nahlásí všechny účty po celém světě, kde má třeba? Jak to budete zjišťovat? Mně to přijde, mně to přijde... Pokud bude čestné prohlášení, tak si myslím, že to není spravedlivé, ale bojím se toho, jak ty úřady práce budou ty příjmy zjišťovat. Já jsem vám říkala konkrétní příklad, mám od 9. března letošního (správně loňského) roku ubytovanou ukrajinskou rodinu, jsou u nás stále, maminka, inženýrka kosmonautiky, jede pořád své podnikání, platí si zdravotní pojištění, není hlášena na úřadu práce a vyučuje děti do deseti let on-line výukou programování na počítačích, programovací jazyky, ale je závislá na tom, protože nejvíce dětí má z Ukrajiny, je závislá na tom, jestli na Ukrajině zrovna jde elektrika, zrovna jde internet. Jeden týden třeba učí, druhý týden neučí, a teď jí asi pravděpodobně, na to se jí neptám, a nemám právo ani se jí ptát, jí chodí nějaké finance na ukrajinský účet. Tak budou tyto OSVČ, které nepodnikají u nás, ale vlastně i daní tam, protože jsme ještě řešili daně zde, takže daní na Ukrajině. Další věc: mám tam babičku, která já nevím, jestli bere důchod na Ukrajině, já to nevím, a ona vlastně nemůže teď dostat výpis z banky, protože nemá elektronické bankovnictví, protože byla objednána na banku dva dny potom, co museli odjet z Oděsy pryč, protože se tam začalo válčit. Takže jak budeme ověřovat, nebo ty naše úřady, že třeba ti senioři ten důchod tam mají? Jestli to bude opět na čestné prohlášení? Další věc, která mě zarazila, neboť mluvíme pořád o elektronizaci, ale tady bude to podání zase jenom elektronické, ale stejně si myslím, že úřady práce to pak budou muset zpracovávat všechno ručně.

Tak a máme tady § 6c, bod g - a to mě hodně zarazilo - prohlášení o majetkových poměrech žadatele a cizinců s dočasnou ochranou, kteří spolu bydlí a společně uhrazují náklady na své potřeby. Tak jak nám doloží svůj majetek na Ukrajině? Já nevím, jestli když tam mají třeba byt nebo mají dům, a teď jestli z katastru nemovitostí, nebo jeho hodnotu? Já nevím. Prohlášení o majetkových poměrech žadatelů u cizinců s dočasnou ochranou. Já tomu rozumím, že pokud mají nějaký majetek, ale asi těžko ho teď, když tam budou mít dům a budou ho chtít prodat, aby měli na život tady u nás v České republice, tak to dost dobře nebude proveditelné. To prostě nejde. Takže k čemu tohle prohlášení o majetkových poměrech žadatelů budeme chtít? K čemu nám to tady bude? Protože když tam budou mít majetek, tak co? Tak jim řekneme, prodejte dům, ať máte peníze a žijete tady za ně v České republice, a my vám dávky nedáme? Já nevím. Já opravdu nevím, proč tam ten bod g je.***




Přihlásit/registrovat se do ISP