(11.20 hodin)
(pokračuje Hubert Lang)

Chtěl bych říci, že tady k tomu, kdo jste měli možnost si to třeba přečíst nebo jste se tím víc zabývali, je velice kvalitně zpracovaná důvodová zpráva. Já chápu proč, protože v počátku to vyvolalo velké vášně, ozývalo se, jestli nechceme náhodou tady nějakým způsobem omezovat svobodu slova a podobně. Ale tady opravdu říkám, že se jedná čistě o potírání teroristického obsahu. A i na bezpečnostním výboru, když jsme to probírali, jak tady kolega zmiňoval, tak my jsme se na to přímo zástupců Ministerstva vnitra a těch specializovaných policejní útvarů ptali a oni nám opravdu garantovali, a já nemám důvod nevěřit našim službám, že se opravdu bude jednat čistě o věci, které jsou spojené s terorismem. Takže nejedná se o to, že by někdo chtěl tady bránit šíření nějakých svých narativů, ať už jsou jakékoliv, ale opravdu tento zákon, ta dvěstěosmdesátpětka, se čistě dotýká těchto škodlivých věcí spojených čistě s terorismem.

Samotný zákon těch paragrafů nemá tolik, jak jsem tady zmiňoval. Už v tom předmětu té úpravy, v tom § 2, když se dotýkáme oblasti bezpečnosti, tak tam se hovoří o útvarech policie, které to mají na starosti. Pro vaši informovanost: Zjistí-li útvar Policie České republiky, jehož úkolem je boj s terorismem - je to tedy specializovaný útvar, který se tím bude zabývat - že dochází k zneužívání hostingových služeb k veřejnému šíření teroristického obsahu online, může přikázat podle toho uvedeného nařízení odstranění teroristického obsahu nebo znemožnění přístupu k němu, a to zase nějakou formou přes určitý formulář, budou na to určité mechanismy. A je tam vlastně ta jedna hodina, do té může okamžitě na to reagovat. Vydání příkazu k odstranění teroristického obsahu nebo znemožnění přístupu k němu je prvním úkolem řízení. Příkaz k odstranění se oznamuje pouze oznamovateli hostingové služby a lze jej doručit způsobem zase uvedeným v dalším paragrafovém znění, konkrétně na to odkazuje § 7.

Já to nebudu tady dále číst, jenom se postupně dostanu například k § 5, kde je určitý dohled nad prováděním zvláštních opatření, jak jsem říkal, ta dohledovost a případné řešení přestupků, případně exekuce, ukládání donucovacích pokut, o čemž hovoří zase § 10, může ten úřad, který na to dohlíží, dát pokutu do výše 100 000 korun.

§ 7 hovoří o tom, že komunikace příslušných orgánů s poskytovateli hostingových služeb... Tady se naráží na to, že vlastně naše policie, zejména pakliže bude komunikovat se zahraničím, kdy ty servery můžou být v zahraničí, tak se využívají instituce Europolu, které jsou k tomu určeny. Policie může tedy ke komunikaci s poskytovateli hostingových služeb využívat systém Europolu, je-li zřízen. Není-li využit systém Europolu, využijí se jiné elektronické prostředky nebo kontaktní údaje, které pro účely komunikace se svým kontaktním místem určil poskytovatel hostingové služby.

Dál § 11. Je tam výčet přestupků, jak jsem říkal, může tam být uložena sankce do výše 100 000 korun. A potom - další přestupky v případě, že nedojde k odstranění teroristického obsahu, například že neodstraní teroristický obsah nebo neznemožní přístup k teroristickému obsahu, neinformuje bez zbytečného odkladu příslušné orgány, neobnoví obsah nebo k němu neumožní přístup, pakliže ten, kdo si na to stěžuje, by uspěl, a blablabla, jsou tam další věci. Je tam celkem asi třináct bodů možných přestupků.

A teď bych se dostal k té důvodové zprávě, o které jsem říkal, že je opravdu velice kvalitní a podrobná, a chtěl bych vás seznámit s některými částmi této důvodové zprávy, s jednotlivými termíny. Zákon má sám o sobě asi třináct paragrafů, důvodová zpráva je opravdu kvalitně zpracovaná právě z toho důvodu, že je to velice citlivé i směrem k veřejnosti.

Vysvětlení určitých termínů, které v tom zákoně jsou uvedeny: Společenský význam poskytování hostingových služeb. Nařízení stojí na předpokladu zásadního společenského významu poskytovatelů služeb informační společnosti. Internet se odlišuje od fyzického prostředí mimo jiné tím, že žádné jednání zde neprobíhá bezprostředně, nýbrž je zprostředkováno poskytovateli různých služeb informační společnosti. Tyto subjekty tedy mají bezprecedentní vliv na to, co a jak se na internetu děje. Nařízení směřuje ke specifické regulaci služeb informační společnosti typu hosting, to je služeb spočívajících ve zpracování - zveřejňování dat poskytnutých uživateli. Tyto služby se staly na konci 90. let postupně základem informační společnosti a na jejich fungování již dnes do značné míry závisí kvalita běžného osobního a pracovního života podstatné části evropské populace.

Samozřejmě ten výčet pokračuje dál. Já bych se posunul, co je myšleno šířením teroristického obsahu online.

K nebezpečnosti šíření teroristické propagandy v širším slova smyslu lze obecně uvést následující: Internet, zejména pak sociální sítě, představuje hlavní komunikační a informační platformu, v rámci které prokazatelně dochází a může docházet k určité části radikalizace společnosti. Je dostupný, flexibilní, levný, rychlý, interaktivní, anonymní, přesahuje hranice států, často je málo regulovaný. V neposlední řadě má velký dosah. Vytváří arénu, v níž dochází k tvorbě a šíření nenávistných sdělení. Jejich konzumenty jsou jednak osoby již zastávající extrémní názory, jednak i osoby, které svůj pohled na svět teprve formují. Příjemci těchto obsahů jsou jak názorově vyhraněné kolektivy, tak i izolovaní jednotlivci, kteří jsou limitovaní v reálném kontaktu se společností.

Někteří tvůrci teroristického obsahu dokážou cílit na různé společenské skupiny. Specifická sdělení jsou v některých případech určena například pro děti, mládež, ženy a podobně. Pro různé společenské skupiny jsou voleny i různé komunikační kanály a formy komunikace. Takto lze rozpoznat například elektronické ilustrované časopisy pro děti, hudební klipy pro teenagery, počítačové hry pro chlapce, lifestylové časopisy pro ženy. Teroristický obsah online je snadno dostupný. Teroristé často usilují o maximalizaci dosahu jejich sdělení a internet jim k tomu napomáhá. Přeshraniční charakter takového obsahu představuje velkou výzvu pro jakékoli bezpečnostní složky po celém světě.

K návrhu zákona obecně. Navrhovaná právní úprava se omezuje na adekvátní adaptaci nařízení o potírání teroristického obsahu. Návrh zejména nerozšiřuje nad rámec již platná nařízení ani okruh povinných osob, ani povahy postihovaného obsahu. Návrh, který nevtahuje mezi adresáty povinností poskytovatele jiných než hostingových služeb, které slouží k prezentaci obsahu veřejnosti. Podle návrhu tedy nelze postihovat jiný než teroristický obsah. To je důležitá věta: Podle návrhu tedy nelze postihovat jiný než teroristický obsah - toto nám vlastně garantovalo i Ministerstvo vnitra a policejní orgány, které se tím budou zabývat -, a to ani pokud jde o obsah trestní, obsah jinak nelegální, nebo dokonce obsah jen potenciálně nevhodný.

Předmětem navrhované právní úpravy je v první řadě určení orgánů příslušných k výkonu výše uvedených funkcí. A opět je to vydávání příkazů k odstranění obsahu, posuzování přeshraničních příkazů k odstranění, cílený správní dohled nad poskytovateli hostingových služeb vystavených teroristickému obsahu a potom je tam to ukládání sankcí za určité přestupky.

Z hlediska svobody projevu nařízení není dotčeno -

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane poslanče, já jenom pro pořádek. Jestli čtete důvodovou zprávu, ta je k dispozici všem poslancům a není potřeba ji zde číst. To znamená, toto je prostor k diskusi, nikoliv k čtení důvodové zprávy, která je součástí tohoto materiálu. (Potlesk zprava.)

 

Poslanec Hubert Lang: Já se, pane předsedající, domnívám, že řada kolegů tuto zprávu nečetla právě proto, že je podrobná a nejsou třeba odborníky v této oblasti. A vyprošuju, abyste mi bral právo vyjádřit názor. Já můžu tedy přečíst vždycky větu a můžu to rozkomentovat, já s tím nemám opravdu problém.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám neberu právo vyjádřit názor, ale vedu vás k pořádku v souladu s jednacím řádem. Čtení důvodové zprávy, která je součástí materiálu, není diskuse. (Šum zleva.)

 

Poslanec Hubert Lang: Dobře. Takže já budu pokračovat a vždycky si to nějakým způsobem zhodnotím.

Svoboda projevu. Co se týče svobody projevu, protože na to jsme se také ptali na bezpečnostním výboru, abych se přizpůsobil vašemu způsobu výkladu, tak tím nařízením není dotčena povinnost ctít práva, svobody a zásady, o kterých hovoří článek 6 Smlouvy o Evropské unii, a uplatňuje se, aniž jsou dotčeny zásadní zásady týkající se svobody projevu a informací včetně svobody a plurality sdělovacích prostředků. Takže nemusíme se zde obávat, že by zákon, který budeme přijímat, nějakým způsobem snad omezoval obecně svobodu projevu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP