(11.10 hodin)
(pokračuje Vladimír Balaš)
Teroristický obsah se jednoznačně definuje na úrovni Evropské unie. Členské státy nemohou toto vymezení rozšiřovat a je to jen veřejně šířený obsah, nikoliv soukromé komunikace. Může jít například o pachatelem pořízené záběry z útoků na mešitu na Novém Zélandu nebo z takzvaných džihádistických poprav. Takový obsah podporuje teroristy a jejich cíle. Naopak nemůže jít o normální zpravodajství nebo vědecké studie.
Při projednávání návrhu výborem pro bezpečnost padl dotaz, zda tímto návrhem zákona vláda tedy konečně nezíská nástroj k vypínání nežádoucích webů. Tuto domněnku můžeme jednoznačně odmítnout. Návrh navazuje na nařízení Evropské unie, které se připravovalo řadu let a které cílí na potírání teroristického obsahu. Ministerstvo vnitra vychází z rozsahu nařízení číslo 784 a návrhem zákona tu úpravu nijak nerozšiřuje. Hlavní rozdíl však spočívá v tom, že podle nařízení lze vždy nařídit odstranění pouze konkrétního zveřejněného obsahu, tedy příspěvku nebo videa, a nelze nařídit blokování celého webu, protože ten obsahuje i legitimní obsah. Nelze samozřejmě nařídit ani preventivní blokování.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 285/1. A já prosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro bezpečnost Petr Letocha, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňující návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo.
Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážení členové vlády, vážené poslankyně, vážení poslanci, my jsme tento zákon probírali na výboru pro bezpečnost na naší 18. schůzi ze dne 6. října a nebyl zde podán žádný pozměňující návrh.
Přijali jsme usnesení následujícího znění: "Výbor pro bezpečnost po úvodním vystoupení prvního náměstka ministra vnitra pro řízení sekce vnitřní bezpečnosti a policejního vzdělávání, pana JUDr. Ing. Jiřího Nováčka, po zpravodajské zprávě poslance Petra Letochy a po obecné a podrobné rozpravě
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona o některých opatřeních proti šíření teroristického obsahu online vyslovila souhlas;
II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl příslušné legislativně technické úpravy;
III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky;
IV. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky."
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji jednu přihlášku. Poprosím pana poslance Huberta Langa o vystoupení. Prosím.
Poslanec Hubert Lang: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pane zastupující ministře, pane kolego zpravodaji, já jako člen bezpečnostního výboru samozřejmě to, co tady zaznělo, ano, na bezpečnostním výboru jsme probírali tento tisk. Měli jsme tam k tomu nějaké výhrady. Máme za sebou už první čtení. Ale považuji za důležité některé věci připomenout, protože řada z vás tady nebyla a je to takový tisk, který trošičku i v tom mediálním prostoru se probírá, jestli tam nedochází k nějakému omezování svobody slova a podobně. Proto bych jaksi ten tisk ještě jednou zopakoval a potom v tom vlastním návrhu zákona, což je ta dvěstěosmdesátpětka, bych se dotkl opět jako předevčírem pár paragrafů, které bych si dovolil potom rozkomentovat.
Pan ministr vnitra tu není, ale samozřejmě akceptuji tedy, že je pravděpodobně ještě na nějaké zahraniční služební cestě.
Co je podstatné říci k tomuto tisku, že opravdu jedná se o transpozici normy Evropské unie. To znamená, je to akt, který budeme, jsme povinni opět přijmout, ale neznamená to, že se nemůžeme na některé věci ptát, a některé věci případně můžeme ještě podrobit nějakému rozboru, případně nevím, jestli ještě třeba navrhneme nějaké pozměňující návrhy. Zatím tomu tak z naší strany není.
Tak cílem předloženého návrhu zákona je adaptace - právní řád České republiky - na požadované nařízení opět tedy Evropského parlamentu a Rady EU, je to nařízení 784/2021 z 29. dubna 2021 a jedná se tedy o potírání šíření teroristického obsahu online.
Já jsem si tady v tom začátku vytáhl, že se jedná tedy o příkazy k odstranění teroristického obsahu online, který vydává Policie České republiky. U toho bych se potom nejvíce zmínil, protože i na bezpečnostním výboru jsme se o tom bavili a to nás nejvíce zajímalo. Za druhé je tam takové to vícestupňové... vícestupňová kontrola ze strany demokratických institucí. A to je, že případný přezkum nějakého prostě odmazání určitého obsahu z toho hostingu provádí, a případně zahraniční příkazy, protože internet samozřejmě je platforma, která je nadnárodní, a může to být někde, ten server, úplně někde v zahraničí, přezkum zahraniční příkazů k odstranění teroristického obsahu bude provádět Ministerstvo vnitra. A potom je tam nějaký správní dohled nad preventivními opatřeními, zavedení poskytovaných hostingových služeb a to vykonává v našem pojetí Český telekomunikační úřad. Ten bude současně projednávat i přestupky. A samozřejmě v tom paragrafovém znění jeden paragraf hovoří o přestupcích, a kterých přestupků se vlastně může někdo, kdo takovéto služby poskytuje nebo je někam na ten web vkládá, dopouštět.
Z těch funkcí ta první funkce - je podstatné v tom to, že ty příkazy k odstranění, které zavazují poskytovatele hostingových služeb, aby zpravidla, a to je docela jako ostré, do jedné hodiny odstranil nebo znepřístupnil konkrétně označený teroristický obsah. Samo nařízení definuje teroristický obsah odkazem na tu ustanovenou směrnici. Určený orgán tady bude vyhodnocovat, zda jde o teroristický obsah, a nařizovat jeho odstranění. Předložený návrh stanoví, že v České republice bude tímto orgánem Policie České republiky - tady to je ještě obecně, já potom se toho dotknu, až budu komentovat ten zákon - respektive jedná se o útvar policie, jehož úkolem je boj proti terorismu, protože tento útvar má za úkol odhalovat a potírat terorismus i další, související trestnou činnost.
V té druhé funkci se hovoří o tom, že přezkum přeshraničních příkazů k odstranění toho teroristického obsahu, nařízení kvůli rychlé a účinné akci na teroristické obsah umožňuje, aby orgány členského státu a států Evropského hospodářského prostoru vydávaly příkazy k odstranění i vůči poskytovatelům hostingových služeb, kteří jsou usazeni - v závorce: nebo jmenovali právního zástupce - v jiném členském státu. Jak jsem říkal, prostě je to trošku, trošku problém, když to není na území toho státu, ale ta možnost tady je, aby se i takovýto závadný obsah, čistě vztahující se k tomu terorismu nebo nějakému dalšímu takovému závadovému obsahu, dal zablokovat.
Třetí funkcí je dlouhodobá práce s těmito poskytovateli hostingových služeb, kteří budou skutečně vystaveni tedy teroristickému obsahu a budou povinni zavést účinná zvláštní opatření, aby výskyt teroristického obsahu v rámci svých hostingových služeb omezili.
Čtvrtá funkce je správní trestání v případě neplnění některých povinností stanovených nařízením, případně zákonem, který tady schválíme. Navrhovaná úprava tyto přestupky stanoví v nezbytném rozsahu.
Tady z toho, z této části, bych uvedl ještě, že se tedy jedná o vydávání příkazu k odstranění obsahu, posouzení přeshraničního příkazu k odstranění. Cílí se na správní dohled nad poskytovateli hostingových služeb vystavených teroristickému obsahu. Dochází tedy k ukládání sankcí za případné přestupky.
Navrhovaná právní úprava dále upravuje následující oblasti: modality přezkumu jednotlivých rozhodnutí příslušných orgánů, výměnu informací a spolupráce mezi příslušnými orgány, jakož i způsob komunikace příslušných orgánů mezi sebou s příslušnými orgány jiných členských států a v neposlední řadě s poskytovateli samotných hostingových služeb.
Účelem samotného nařízení, které navrhovaná právní úprava adaptuje, je přispět k ochraně veřejné bezpečnosti a současně stanovit náležité a účinné záruky k zajištění ochrany základních práv a svobod. Jak říkám, je to transpoziční norma Evropské unie.
A teď bych se dotkl samotného toho tisku. ***