(12.00 hodin)
(pokračuje Berenika Peštová)
Zavedení EET nebylo zcela bezbolestné. Svědčí o tom také fakt, že ani před vypuknutím pandemie evidence nefungovala v plném rozsahu, načež byla pozastavena. Dále - cituji: Zrušením EET se vláda vědomě zbaví nástroje, který by mohl pomoci ke znovunastartování výběru daní od malých a středních podnikatelů. Systém by současně mohl s drobnými úpravami posloužit jako platforma pro vydávání a ukládání elektronických účtenek, tedy přispět k významnému posunu digitalizaci české ekonomiky, říká Miloslav Rut partner společnosti Moore Technology.cz.
Podpora modernizace pokladních systémů a terminálů pro příjem bezhotovostních plateb je navíc jednou ze současných iniciativ Ministerstva průmyslu a obchodu a Hospodářské komory České republiky. Zrušení povinnosti evidovat paradoxně skokově snížilo podíl bezhotovostních transakcí, protože určitá část podnikatelů opět začala preferovat neevidované hotovostní příjmy oproti evidovaným transakcím platebními kartami. Stejně tak evidování tržeb pomohlo, pomáhalo majitelům denně sledovat stav svého podnikání a bylo efektivním interním kontrolním nástrojem. V neposlední řadě může mít zvýšení podílu šedé ekonomiky dopad na výši legálních mezd zaměstnanců, protože šedá ekonomika logicky generuje i nepřiznané a nezdaněné vyplácení části mezd.
Odborníci zastávají názor, že pokud stát nechce podnikatele k elektronické evidenci nutit, lze celý systém převést do režimu dobrovolnosti a zavést dobrovolné EET. Cituji: Znovuzahájení evidování tržeb v dobrovolném režimu spojené se sadou výhod a pobídek pro podnikatele může být pozitivním signálem, jak řídit a ozdravovat ekonomiku a současně řešit zadlužení země. Stejně tak by vyslalo poctivým podnikatelům a občanům, kteří takové podnikatele podporují, zprávu, že takovýto přístup se díky snadnému a rychlému přístupu k ekonomickým pobídkám a zjednodušení jejich administrativy vyplatí, říká Miloslav Rut s tím, že evidovat tržby a platit daně je pro poctivě smýšlející podnikatele správné a normální, ale nechtějí být nekalou konkurencí vyhýbající se zdanění tlačeni do šedé zóny. Podporou alespoň dobrovolného režimu elektronické evidence tržeb lze navíc položit základy k další fázi digitalizace ekonomiky, která by se týkala běžných obchodních transakcí občanů, a zefektivnění komunikace podnikatelů se státem v oblasti daňových přiznání. Dobrovolnou elektronickou evidenci tržeb pro původně plánovanou třetí a čtvrtou vlnu lze přitom pomocí drobné novely zákona o evidenci tržeb zavést téměř ihned.
Tak toto je názor odborníků, kdy samozřejmě my jsme zákonodárci, ale měli bychom slyšet i to, co říkají odborníci. A pokud odborníci říkají, že nechtějí zrušit, nebo alespoň chtějí nechat dobrovolnost, tak bychom na toto měli slyšet a aspoň tu dobrovolnost jim dopřát. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní poslankyně. Dovolte, abych vás rovněž všechny pozdravil, vyměnili jsme se s paní kolegyní. A prosím dalšího přihlášeného a to je pan Martin Kolovratník. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: Tak dobré v tuto chvíli poledne, kolegyně a kolegové. Děkuji za slovo. Já navážu na své kolegyně předřečníky a předřečnice tady k tomu tématu. No, některé věci se budou opakovat, protože jsou z pohledu nás zástupců hospodářského výboru, poslanců, kteří komunikují s trhem, s podnikateli, s podnikatelskými svazy a s těmi, kterých se to dnešní téma týká. Takže pokud některé z těch argumentů uslyšíte ještě jednou, tak se prosím nezlobte, ale je dobré, aby to zaznělo. Koneckonců říká se opakování matka moudrosti.
My opravdu, milá, vážená koalice, jsme hluboce přesvědčeni o tom, že tenhle krok, který děláte, je nejenom pomyslným návratem do devadesátek, k těm hotovostním transakcím, k té šedé ekonomice, ale že je to zkrátka naprosto zbytečný, naprosto, velmi, velmi zbytečný krok zpátky, kde zkrátka ideologie, to, že jste slíbili, že jste to řekli ideově, tak jako to děláte u stavebního zákona a u dalších norem z dílny té předchozí vlády, tak že jste si řekli, že jste slíbili, že to zrušíte, a nedíváte se doprava doleva.
Moje vystoupení bude v duchu toho, že to právo máte, ty hlasy na to samozřejmě máte, ale prosím, pojďte se znovu zamyslet a zvážit podporu konkrétně a ideálně tomu pozměňovacímu návrhu Aleny Schillerové, který směřuje k tomu, aby ta evidence tržeb EET se stala takzvaným, ta zkratka už se také v diskusích trochu zavedla, takzvaným DET, tedy dobrovolnou evidencí tržeb. A ty argumenty jsou podle našeho názoru celkem jasné. Zkrátka podnikatelé, maloobchod, služby, ať už to jsou tedy hotely, restaurace, které s tím systémem, s tím nástrojem pracují, které už si ho zavedly, zaplatily, navykly si na něj, tak že ho prostě vypnou, že se vrátí k té hotovosti. A víte, že ten trh, já ta čísla neznám přesně, že určitě je rozdělen na několik druhů, několik částí. Někteří s ním normálně pracují, je to pro ně běžný automatický systém jejich evidence zásob, materiálu, účtování, proti tomu někteří ho zkrátka do této chvíle, logicky díky tomu, že během covidu EET bylo vypnuto, mělo ty terminály takzvaně v zástrčce, a už je dál nepoužívá.
Mě zaujaly v těch diskusích řekněme argumenty nebo návrhy těch oborových asociací, a není to jen Hospodářská komora, dnes už zmiňovaná Česká fintechová asociace, HOREKA a další, které říkají, tak když, milý státe, milý pane ministře financí Stanjuro, když ten nástroj máte, pojďme hledat řešení, které se na ty podnikatele nedívá jako na oponenty, jako na protivníky. Vnímám tady jistě dobře naslouchajícího pana zpravodaje, pana poslance Munzara, s kterým jsme tohle téma řešili včera v televizi, a mě na tom jeho pohledu, na jeho argumentaci zaujalo, že on říkal: My jako stát - a to je ten ideový pohled - nechceme z těch podnikatelů dělat ty nepřátele, ty sprosté podezřelé. My jim věříme.
Ale prosím, kolegové, tak se podívejte, co oni vám říkají, jak na vás reagují zpátky, a mnoho z nich, ne někteří, ale mnoho z nich, a říkají: Ale my se nepovažujeme za ty nepřátele. My se považujeme za partnery státu, za vaše partnery, subjekty, které s vámi komunikují. A nám to vyhovuje. My jsme rádi, když můžeme dál automaticky v tom systému, tak jak byl nastaven, fungovat. Mluvím tedy o té dobrovolnosti. A tak prosíme, najděte systém, kde byste nás nějakým způsobem mohli motivovat. Ilustračně například v určitém posunu s uzávěrkou daňového přiznání toho hospodaření, které se podává, v té komunikaci zkrátka se státem, respektive s daňovou správou. To není výmysl nás opozice, to je reakce na... nebo to jsou argumenty, to je tlumočení argumentů, které vám ti podnikatelé, kteří o to mají zájem, které vám říkají.
A přece - nám to zkrátka nedává rozum, pokud tady se bavíme o jasném fiskálním přínosu, a respektuji, že někdo může říkat, jsou to jenom dvě miliardy, tři, čtyři, podle našeho odhadu by to mohlo být mnohem více, shodnout se můžeme, nebo nemusíme. Aby to byla asi relevantní debata s jasnými kritickými argumenty, tak by měla vzejít až poté, co bude přijatý určitý pozměňovací návrh, nebo co budeme mít jasno, například u té dobrovolnosti, v jakém by to bylo rozsahu. Tak to se určitě spočítat dá. Ale přece kolegové, ať jsou to ty 4 miliardy, nebo 12 miliard, my se sem za pár dnů dostaneme k debatě o státním rozpočtu, tak vy si je necháte utéct? Vy je zkrátka odevzdáte? Necháte je v té šedé ekonomice, když vám někteří z podnikatelů sami říkají, my jsme na to připraveni a budeme v tom pokračovat? To je asi hlavní argument, který se vám tady stále a stále trpělivě snažíme opakovat. ***