(18.20 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, pane poslanče, za dodržení času. Vyvolal jste další faktickou poznámku pana poslance Juchelky. Pane poslanče, máte slovo a vaše dvě minuty.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Já tomu samozřejmě pevně věřit chci, domnívám se, že to třeba takhle dopadnout může, nicméně pořád tady toto trvá, pořád to v tom vnitřním připomínkovém řízení je, s valorizací příspěvku na péči se nic neděje. A pokud tady toto projde a od 1. 1. se dostaneme už podruhé v tomto roce ke zvýšení příspěvku na péči, a to bylo ze 115 korun na 135 korun, v tuto chvíli je to ze 135 korun na 155 korun, tak říkám, že některé rodiny už to prostě nevydrží.

Takže buď prostě stopněme tady tuto část vnitřního připomínkového řízení, to znamená, tuto část úhradové vyhlášky, tak jak na ni mimo jiné upozorňuje Národní rada osob se zdravotním postižením, pan předseda Krása, anebo pojďme se bavit o tom, že ve stejném období - a můžeme to klidně posunout o půl roku, o pár měsíců, vůbec nic se nestane - můžeme to rozdělit na pobytové služby, aby tam samozřejmě ty pobytové služby měly vyšší úhradu, já tomu rozumím, to se událo už v minulých měsících, aby měli kvalitnější stravu v domovech seniorů a tak dále, ale v tuto chvíli to takhle bohužel nevypadá.

A my jsme byli několikrát ubezpečováni u tohoto mikrofonu různými deklaracemi, že něco tak má být, ale potom ta skutečnost byla jiná. Takže já apeluji na to, a upozorňuji pouze na to, že my nebudeme v žádném případě pro to, aby se úhradová vyhláška v takových termínech a v takové výši zvyšovala právě z těch důvodů, které jsem uvedl. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji panu poslanci také za dodržení času a žádnou další faktickou poznámku neeviduji. Ano, prosím, pan předseda Jakob. S faktickou, pane předsedo? S přednostním právem. Ano, tak máte slovo. Prosím.

 

Poslanec Jan Jakob: Děkuji. Vážené dámy, vážení pánové, k tomuto návrhu je sice neutrální stanovisko vlády, ale jak i paní zpravodajka uvedla, ten návrh vyvolává celou řadu otázek. Zároveň tady velmi správně kolega Juchelka uvedl, že vláda připravuje nový návrh legislativní, nepochybně bude z legislativního hlediska precizní, takže bylo by záhodno počkat na tento návrh. Proto si dovolím dát procedurální návrh na přerušení projednávání tohoto bodu do 30. 6. 2023. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a vzhledem k tomu, že padl procedurální návrh, o kterém je potřeba hlasovat okamžitě...

Ano, vnímám žádost o odhlášení, tak vás všechny odhlašuji a prosím, abyste se přihlásili svými kartami. Ještě zagonguji pro kolegy, protože stále jsme neusnášeníschopní. Stále gonguji, stále gonguji. Kvorum pro hlasování musí být 67, takže vidíte sami na tabulích, že kvorum je 27, takže skutečně nemůžeme hlasovat. Tak ještě chviličku počkám, zagonguji.

Tak vzhledem k tomu, že jsme k tomuto bodu neusnášeníschopní, tento bod přerušuji a otevírám bod číslo

 

91.
Návrh poslanců Lucie Šafránkové, Tomia Okamury, Radima Fialy a dalších
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb.,
o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 266/ - prvé čtení

Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 266/1. Prosím, aby předložený návrh uvedla za navrhovatele poslankyně Lucie Šafránková. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo ještě jednou, vážená paní předsedající. Ještě jednou vážené kolegyně, vážení kolegové, rovněž bych vám za návrh skupiny poslanců hnutí SPD představila zákon o státní sociální podpoře, což je sněmovní tisk 266. (V sále je hluk.) Můžu vás, paní místopředsedkyně, požádat o klid?

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Ano, ano, eviduji. Prosím všechny poslance v Poslanecké sněmovně o ztišení, aby paní poslankyně měla prostor pro svoje vystoupení. Děkuji. Paní poslankyně, můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Také vám děkuji. Navrhujeme zde zvýšení celkové částky rodičovského příspěvku ze současných 300 000 korun na 360 000 a dále navrhujeme zavést do této části zákona o státní sociální podpoře automatický valorizační mechanismus, pravidelnou úpravu zvyšování celkové částky rodičovského příspěvku, a to vždy k 1. únoru daného kalendářního roku o roční míru inflace vyjádřenou přírůstkem indexu spotřebitelských cen za předchozí kalendářní rok podle oficiálních údajů Českého statistického úřadu.

S ohledem na výrazný růst inflace a cen základních životních potřeb a nákladů rodin za bydlení, energie, potraviny, pohonné hmoty, dětské potřeby, splátky hypoték a tak dále považujeme navýšení této dávky státní sociální podpory za nanejvýš akutní a potřebné i proto, že vláda jeho zvýšení za celý rok svého dosavadního působení nepředložila, a zejména proto, že hodnota oněch 300 000 korun a jejich kupní síla je v současnosti úplně jiná, výrazně nižší, než byla v onom roce 2020. To samé platí o měsíční výši rodičovského příspěvku bez ohledu na jejich výši, závislosti, na rychlosti a celkové době jeho čerpání. Navrhovaná částka navýšení příspěvku o 60 000 korun vycházela zhruba z kumulativní míry inflace od doby jeho posledního zvýšení ke dni předložení návrhu.

Vzhledem k vysokému tempu růstu inflace by dnes tato částka měla být ještě vyšší, ale toto dilema by do velké míry vyřešil právě valorizační mechanismus, respektive pravidelná únorová valorizace rodičovského příspěvku. V situaci, kdy se rodiny s malými dětmi, a zejména tam, kde se jedná o rodiče samoživitele, především matky, v důsledku rostoucí inflace tažené růstem cen nejzákladnějších životních nákladů a potřeb propadají ve velkých počtech pod hranici příjmové chudoby, přicházejí o úspory a hrozí jim pád do dluhové spirály či exekucí, považujeme navrhované zvýšení rodičovského příspěvku za nevyhnutelné.

Z hlediska rozpočtových dopadů by se jednalo o navýšení výdajů státního rozpočtu o zhruba 7 miliard korun ročně, samozřejmě s přihlédnutím k vývoji počtu nově narozených dětí, což prizmatem celkových rozpočtových výdajů není nikterak závratná částka, a hlavně je to výdaj, který se nám mnohonásobně vrátí, například v podobě vyšší budoucí udržitelnosti důchodového systému. Jde z hlediska státu o naprosto správnou a oprávněnou investici a kromě nárůstu rozpočtových výdajů na straně jedné je třeba na straně druhé odečíst od tohoto čísla náklady na dávky státní sociální podpory a pomoci v hmotné nouzi těm rodičům, které nyní pobírají v důsledku svých velmi nízkých příjmů. O tyto sociální dávky totiž už nebudou muset mnozí z nich napříště žádat s ohledem na jejich vyšší příjmy vlivem zvýšení rodičovského příspěvku. Rovněž tak lze v důsledku nárůstu čistých disponibilních příjmů těchto rodičů a rodin po aplikaci navrhované úpravy do praxe očekávat určité zvýšení veřejných příjmů v souvislosti se zvýšením objemu výběru nejrůznějších nepřímých daní, očekávatelnému díky zvýšení koupěschopné poptávky tisíců rodin s dětmi do čtyř let věku.

Kolegyně a kolegové, učiňme důležitý vstřícný krok směrem k našim rodinám a dětem a podpořme tento návrh. Děkuju. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP