(11.40 hodin)
(pokračuje Lucie Šafránková)
Návrhy pod čísly sněmovních dokumentů 1683 a 1689 se týkají úprav nastavených příspěvků na bydlení. Konkrétně návrh 1683 obsahuje dvě navrhované změny, jednak zvýšení horní hranice takzvaných měsíčních uznatelných normativních nákladů na bydlení ve všech typech bytů z hlediska vlastnictví či pronájmu a za druhé pak návrat k předchozí praxi, kdy byly normativy na bydlení stanoveny zvlášť pro jednočlenné a zvlášť pro dvoučlenné domácnosti. Sloučení těchto dvou kategorií dohromady se stejnou výší jednotlivých normativů totiž poškozuje nízkopříjmové dvoučlenné domácnosti, jelikož například při stejné výši nákladů na bydlení a stejné výši příjmů jednočlenné a dvoučlenné domácnosti obdrží tito lidé nominálně stejně vysoký příspěvek na bydlení, přestože jejich náklady jsou rozdílné, protože, jak jistě všichni dobře víme, z hlediska nastavení některých plateb spojených s užíváním bytu je rozhodné i to, kolik osob jej užívá, nehledě na další souvislosti, jako je spotřeba energií a další. Zvýšení samotných normativů považuji za nezbytné zejména z důvodu enormního růstu cen energií, který vládou stanovené normativy dostatečně nereflektují. Pro byty užívané na základě nájemní nebo podnájemní smlouvy tedy navrhuji normativy zvýšit o 1 000 korun jednočlenným domácnostem, o 3 000 trojčlenným domácnostem a o 4 000 čtyř- a vícečlenným domácnostem. Pro kategorii družstevních bytů a bytů vlastníků pak navrhuji normativy zvýšit o 4 000 všem typům domácností bez ohledu na počet jejich členů, a to právě i proto, že vládní návrh nezohledňuje dostatečně růst cen energií, speciálně v rodinných domech s ohřevem vody a topením na elektřinu či na zemní plyn. Z praxe jsou mi už známy desítky až stovky konkrétních případů a samozřejmě v kontextu celé České republiky jich určitě bude na statisíce, kde domácnostem přicházejí nové rozpisy měsíčních záloh na platbu elektřiny a plynu ve výši 12 až 20 tisíc korun, což jsou částky, které jsou výrazně nad navrhovanými normativy, které nyní neumožňují poskytnout adekvátní a nutný příspěvek na bydlení zejména nízkopříjmovým jednočlenným a dvoučlenným domácnostem, žijícím v rodinných domech s vysokými platbami za energie.
Návrh pod číslem sněmovního dokumentu 1689 se týká zvýšení speciálního navýšení normativů pro rok 2023 pro všechny typy domácností ve vlastnických bytech a domech o 5 000 korun měsíčně právě s ohledem na zmíněný enormní růst cen energií v tomto typu bydlení.
V pozměňovacím návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 1692 jde o zvýšení částky rodičovského příspěvku, které vláda již zhruba asi jeden rok odkládá, přestože to slíbila, a to z 300 000 na 380 000 korun. Současně zde také navrhují zavést do zákona o státní sociální podpoře automatický valorizační mechanismus, tedy úpravu zvyšování celkové částky rodičovského příspěvku, a to vždy k 1. únoru daného kalendářního roku, konkrétně o roční míru inflace, vyjádřenou přírůstkem indexu spotřebitelských cen za předchozí kalendářní rok podle oficiálních údajů Českého statistického úřadu. S ohledem na výrazný růst inflace a cen základních životních potřeb a nákladů rodin s nejmenšími dětmi, jako je bydlení, energie, potraviny, pohonné hmoty, dětské potřeby a jiné možné zboží, považuji toto zvýšení za nezbytně nutné a velmi akutní. V návrhu jsem vycházela z kumulativní míry inflace od jejího posledního zvýšení k 1. lednu 2020. Ta byla za roky 2020 a 2021 celkem 7 % s tím, že za letošní rok ji na základě statistických dat odhadujeme zhruba na 20 %. V září to mimochodem bylo meziročně 18 %, ale i kdyby to bylo méně než oněch 20 %, za dalších několik měsíců či týdnů roku 2023 se na tuto hranici pravděpodobně dostaneme. Součástí tohoto návrhu jsou i přechodná ustanovení upravující způsob čerpání zvýšeného rodičovského příspěvku, a to jak onoho základního jednorázově navýšeného, tak i těch navýšených následně na základě pravidelné inflační valorizace osobami, které k datu jeho zvýšení tento příspěvek nedočerpaly.
A závěrem, pod číslem sněmovního dokumentu 1697 přikládám návrh usnesení Poslanecké sněmovny v tomto znění: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu, aby uložila ministru práce a sociálních věcí České republiky provedení analýzy a předložení návrhů, jakým způsobem by bylo možné alespoň na přechodnou dobu, dokud nedojde k výraznému poklesu cen energií, do nákladů na bydlení započitatelných do nároků na příspěvek na bydlení začlenit určitou část měsíčních splátek hypotečních úvěrů, zejména u sociálně ohrožených domácností, například rodičů samoživitelů, rodin, kde jeden z rodičů pečuje o dítě do čtyř let věku v rámci rodičovské péče či u zdravotně postižených občanů."
Dámy a pánové, situace, kterou prožíváme a kterou jsou hlavně nuceny prožívat miliony našich sociálně a existenčně ohrožených spoluobčanů, je bezprecedentní a my jako volení zástupci lidu jsme povinni konat v zájmu těchto našich občanů a konat rychle. To je náš prvořadý úkol. Proto vás prosím o podporu těchto mých návrhů na pomoc slušným a pracujícím občanům, na které dopadají tvrdé důsledky nebývale vysokých cen energií a skokový růst všech cen základních životních nákladů, služeb a zboží. Děkuji vám.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Dále vystoupí pan poslanec Juchelka v obecné rozpravě, prosím. Kolegyně a kolegové, prosím ještě o udržení ticha tady v sále. Prosím.
Poslanec Aleš Juchelka: Moc děkuji, paní předsedající, za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, jenom úplně na úvod ukážu ten sněmovní tisk 342, který projednáváme v legislativní nouzi. Je to přes šedesát stránek a ještě během dnešního dne tam ve sněmovním systému se navýšily ty stránky o dalších sedm pozměňovacích návrhů kolegyně Šafránkové, které jsme ale projednali na výboru. Ale co mě moc mrzí, tak tam jsou tři pozměňovací návrhy vládní koalice, dva od mého ctěného kolegy předsedy výboru pro sociální politiku pana Kaňkovského a jeden od pana ministra Jurečky, který jsme na výboru neměli šanci projednávat, a já tomu nerozumím, protože pokud to chceme ve stavu legislativní nouze, tak nerozumím tomu, proč bychom se takhle zbytečně měli překvapovat a proč jednoduše to nemůže být připraveno na sto procent, abychom - když už teda svoláváme speciálně výbor kvůli tomu, když tady kvůli tomu trávíme tento mimořádný čas - abychom to prostě měli všechno, jak se říká, v mašličkách, abychom prostě se nemuseli teď v tuto chvíli opět narychlo seznamovat s pozměňovacími návrhy, které mě osobně překvapily, protože jsme je jednoduše na výboru pro sociální politiku nemohli projednat. ***