(Schůze pokračovala v 9.00 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, než budeme pokračovat v přerušené 44. schůzi Poslanecké sněmovny, připomínám, že zhruba deset minut po jejím skončení bude zahájena přerušená 45. schůze Poslanecké sněmovny, a v případě, že pořad 44. schůze by nebyl projednán dnes do 13.15 hodin, tak tuto schůzi přerušíme a podle dohody z včerejšího grémia nejpozději ve 13.25 hodin zahájíme další jednací den přerušené 45. schůze Poslanecké sněmovny, protože na 13.30 hodin máme pevně zařazené volební body.

A nyní tedy zahajuji další jednací den přerušené 44. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás zde srdečně vítám.

Aby byla zaznamenána naše účast, nejprve vás odhlásím, takže všichni jste byli odhlášeni, a prosím, abyste se všichni přihlásili svými identifikačními kartami a případně mi oznámili, kdo žádá o vydání karty náhradní.

Dále sděluji, že o omluvení své neúčasti na tomto jednání požádali následující poslanci a poslankyně: Věra Adámková do 11.30 hodin z pracovních důvodů, Andrej Babiš z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Jan Bartošek do 14 hodin z pracovních důvodů, Roman Bělor do 12.30 hodin z pracovních důvodů, Ondřej Benešík do 9.15 hodin z pracovních důvodů, Aleš Dufek od 12 do 15 hodin z pracovních důvodů, Martin Exner od 10 do 11 a od 15 do 21 hodin z pracovních důvodů, Romana Fischerová z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Šimon Heller z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Jan Kubík do 10 hodin z pracovních důvodů, Taťána Malá od 14 hodin z rodinných důvodů, Tomio Okamura do 10.30 hodin z pracovních důvodů, Jana Pastuchová od 14 hodin ze zdravotních důvodů, Pavla Pivoňka Vaňková do 10 hodin z pracovních důvodů, Lucie Potůčková do 12 hodin a od 14 hodin z pracovních důvodů, Jan Síla z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Pavel Svoboda od 13 hodin z pracovních důvodů, Julius Špičák do 10.30 hodin ze zdravotních důvodů, Lukáš Vlček z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Milan Wenzl z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů.

A z členů vlády se omlouvá: pan ministr Martin Baxa od 10.30 do 12.30 hodin, respektive do 13 hodin z pracovních důvodů, Mikuláš Bek z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Marian Jurečka z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Helena Langšádlová do 11 hodin z pracovních důvodů, Jan Lipavský z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Vít Rakušan z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Michal Šalomoun do 14 hodin ze zdravotních důvodů.

Tímto jsme vyčerpali zatím došlé omluvy a já připomínám, že tato schůze byla svolána podle § 51 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny a podle § 54 odst. 7 už nelze rozšiřovat již schválený pořad. Dále připomínám, že jsme dne 4. listopadu 2022 projednali body 1 až 3 schváleného pořadu, a nyní tedy budeme pokračovat v projednávání bodu 4. Pouze zde mám přednostní právo pana předsedy poslaneckého klubu TOP 09 Jana Jakoba, tak se ptám... Ne, nechce využít.

Takže se nyní můžeme již vydat k bodu 4, přistoupíme k prvnímu bodu, který dnes budeme projednávat. Otevírám bod číslo

 

4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 12/2020 Sb.,
o právu na digitální služby a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 287/ - třetí čtení

Děkuji, že už místo u stolku zpravodajů zaujímá pan místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš a taktéž pan zpravodaj garančního výboru, pan poslanec Robert Králíček.

Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 287/4, který byl doručen dne 14. října 2022. Taktéž usnesení garančního výboru bylo doručeno, a sice jako sněmovní tisk 287/5.

A nyní se táži pana ministra, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám děkuji za slovo, budu pouze krátký. Vážení páni poslanci, paní poslankyně, dámy a pánové, nechci opakovat to, co již zaznělo při prvním a druhém čtení. Vezmu to pouze krátce. My jsme se zavázali v předchozím volebním období k naplnění práva občana na digitální službu. To je jednoduché právo nebo respektive povinnost státu vůči občanovi dodat kvalitní služby na většinu agend státu, které digitalizovat lze v určeném období, a to období se krátí.

Na základě těchto potřeb jsme jako vláda navrhli, a bylo to v programovém prohlášení, jakési pokračování iniciativy vlády předchozí, a to je zajistit skutečně nadrezortní řízení pro digitalizaci, získat na stranu státu potřebné know-how, posílit fungování centrálních registrů a dalších důležitých prvků naší digitalizace a skutečně digitální transformaci, na které jdou i v Národním plánu obnovy obrovské peníze, akcelerovat, stejně tak jako to dělají jiné státy. Na základě toho vznikl návrh na zřízení založení Digitální informační agentury v příštím roce a tisk, který dnes máme ve třetím čtení, dává podklady právě k vzniku této agentury. Já vám děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji a otevírám rozpravu, do které se jako první s přednostním právem přihlásil zpravodaj tohoto tisku, pan poslanec Robert Králíček. Prosím.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážená paní místopředsedkyně, vážení ministři, kolegyně, kolegové. Já se přiznám, že původně jsem chtěl mluvit dlouze, chtěl jsem tu znova zopakovat ty věci, o kterých jsme mluvili v prvním a druhém čtení, ale po včerejší debatě, kdy vláda se k opozici chová velmi arogantně, a již s druhým tiskem, který se týká digitalizace, který je zásadní, s opozicí vůbec nekomunikuje. My jsme ten tisk dostali do Sněmovny a měli na jeho přečtení necelých sedm dní. Rozhodli jsme se, protože věříme tomu, že je to špatně, využít práva veta a ten tisk jsme zavetovali. Nicméně jsme byli vstřícní a podpořili jsme, i když byste si to asi prohlasovali bez nás, což je pravda, někteří z nás podpořili zkrácení lhůt. Já jsem znechucen po tom, co jsem se dočetl na Facebooku Starostů a nezávislých. Po včerejší debatě, kdy jsem se snažil několikrát, opravdu několikrát konstruktivně a seriózně vysvětlit problematiku fyzických osob, o kterých se bavíme, jsem se dočetl následující, a já vám to přečtu, facebookové stránky Starostové a nezávislí: "Mohli jsme dnes zrušit povinnost mít datové schránky pro fyzické osoby nepodnikající, hnutí ANO ale řeklo ne. Datová schránka je skvělý nástroj pro podnikatele, kteří potřebují komunikovat se státem. Od 1. ledna ji ale bude muset mít každý. Tuto povinnost odhlasovala minulá Sněmovna právě v čele s ANO. Přitom je u nás stále 17 % občanů digitálně negramotných. Pro ty bude používání datových schránek nesmírně obtížné. Budeme se dál do konce roku snažit výjimku pro fyzické osoby nepodnikající prosadit. Pokud to kvůli vetu ANO nestihneme, poděkujte, milí senioři, hnutí ANO." ***




Přihlásit/registrovat se do ISP