(13.10 hodin)
Poslanec Marek Výborný: Vážená paní předsedkyně, vážený pane ministře, vládo, kolegyně, kolegové, já se omlouvám, já jsem nestihl doběhnout s písemnou přihláškou, tak jsem se tedy přihlásil po cestě takto sem přímo. A já mám pouze jeden úmysl, a to načíst legislativně technickou úpravu podle § 95 odst. 2 jednacího řádu v tomto třetím čtení, a to právě k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 155/95 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů a některé další zákony. Jedná se skutečně pouze o legislativně technickou, nikoliv věcnou, ale formulační úpravu tohoto znění: "V části třetí, čl. 4 se vypouští novelizační bod 7."
A teď si dovolím stručně odůvodnit. Navrhovaná úprava má jen legislativně technický charakter a neznamená žádnou věcnou změnu. V tomto novelizační bodě se jen upřesňuje odkaz v závorce v § 25a zákona o pojistném na sociální zabezpečení tak, že se za text "písmeno a)" nahoře vkládá text "a písm. b)", přičemž zákonem č. 216/2022 Sb., který od 1. února 2023 zavádí slevy na pojistném, se celý text v závorce vypouští a nahrazuje se jiným textem. Aby nedošlo ke kolizi tohoto zákona a navrhovaného zákona, navrhuje se ponechat dosavadní text bez doplnění podle novelizačního bodu 7, aby již schválená úprava podle zákona č. 216/2022 Sb. byla formálně proveditelná. Navrhovaná úprava se navíc ani v praxi nějak nedotkne odvodu pojistného, neboť pojistné se platí měsíčně pozadu a od 1. února již bude v zákoně o pojistném text podle zákona č. 216/2022 Sb.
Děkuji za odhlasování potom této legislativně technické úpravy v hlasování ve třetím čtení.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za přednesený návrh. Jistě si jej pan zpravodaj zaznamenal, nebo poprosím o předání panu zpravodaji, který se ale také hlásil do rozpravy, a chci se ho zeptat, zda chce využít přednostní právo, anebo zda dá... Ano, tak přednost má teď pan poslanec Hendrych, který se přihlásil písemně. Prosím.
Poslanec Igor Hendrych: Děkuji, paní předsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, vážení členové vlády, já mám tady takový krátký projev, spojený možná s nějakým dotazem na pana ministra práce a sociálních věcí a vicepremiéra Jurečku. On teď před chvílí naznačil, že zřejmě bude stažen jeho pozměňovací návrh týkající se reorganizace České správy sociálního zabezpečení. Pro mě je to taková poloviční novinka, byť mi něco neoficiálně sděloval po výboru pro sociální politiku pan předseda výboru pro sociální politiku pan Vít Kaňkovský, ale ne oficiálně, že dost možná dojde ke stažení tohoto pozměňováku, tak možná bych chtěl vysvětlit, o co vlastně jde a proč vlastně tenhle proces tady musíme vůbec absolvovat, protože nechápu, jak může fungovat takhle, tímhletím způsobem, tvorba legislativy. Přijde se do prvního čtení tady s tím pozměňovákem, potom se to pošle garančnímu výboru, garanční výbor se k tomu nějakým způsobem vyjádří, musí nad tím přemýšlet, musí pracovat, a potom se ve druhém čtení pravděpodobně dozvíme, že tenhle pozměňovák se bude stahovat.
Já to na jednu stranu i kvituji, protože nechápu, jak jsem už řekl, jak může takhle v podstatě ministerstvo, respektive pan ministr pracovat. Já jsem se dozvěděl, a zas to nemám úplně ověřené, bohužel, byť mi to paní náměstkyně Merhautová z Ministerstva práce a sociálních věcí slíbila, že mi pošle ten původní dokument, který v podstatě neměl jít pozměňovákem, ale měl jít standardně ministerským návrhem, ale údajně k tomu byly nějaké připomínky v rámci připomínkového řízení, které nebyly úplně vypořádány, respektive nebyly kladné, některé z nich nebo minimálně jedna z nich byla z Ministerstva financí, a já jsem z toho vydedukoval - ale nevím, teď se chci na to právě pana ministra zeptat, ať mi to konečně vysvětlí on přesně - že v podstatě pan ministr chce obejít standardní legislativní proces a svým vlastním pozměňovákem v podstatě ten zákon upravit. Nevím, třeba se pletu, budu rád, když pan ministr vystoupí a tuhle věc mi vysvětlí. A nejsem sám, komu to vadí, protože takovýmhle způsobem si myslím, že by se legislativa tvořit neměla, a je to ze strany ministerstva v podstatě už druhý takový poměrně zvláštní krok, tentokrát se to týká legislativy, ale v minulé krátké době, když jsme schvalovali rozpočet, tak opět pozměňovacím návrhem ministra-poslance se přidalo 7 miliard.
Takže já jsem tady první volební období, jsem tady rok, ale nemyslím si, že tohle jsou standardní postupy, které by tady takhle měly fungovat. Doufám, že se pan ministr k tomu vyjádří. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan ministr se hlásí s faktickou poznámkou. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí ČR Marian Jurečka: Já na to hned zareaguji. Myslím si, že to byla velmi odvážná kritika pana poslance na jeho předsedu hnutí ANO, který tady ještě před rokem a půl přinášel zásadní pozměňovací návrh jako premiér vlády, který se týkal obrovské části změny v oblasti daní. Tak to jenom k principům a k tomu, jak ten legislativní proces má fungovat.
Nicméně aby bylo jasno, já jsem tento návrh předložil do řádného legislativního procesu, kde skončilo mezirezortní připomínkové řízení, kdy jsme předložili návrh na určitou úpravu struktury České správy sociálního zabezpečení tak, aby ta struktura odpovídala 21. století, aby byla flexibilnější z hlediska zpracovávané agendy a aby umožňovala i rychlejší zpracování agendy ve prospěch klientů, protože ta struktura je třicet let stejná. Definuje přesně podle rozložení území, které navíc už dneska není ani v rámci současné samosprávy takto nastaveno, nemáme okresní úřady a tak dále. A já jsem původní návrh tohoto návrhu zákona, který tady máme, pane kolego, když mě budete chviličku poslouchat, prostřednictvím paní předsedající, tak jsem ho tady předkládal původně podle § 90. Nepředpokládal jsem změny v rámci pozměňovacích návrhů, protože jsme měli ambici řešit primárně pouze zdravotnické záchranáře. To bylo zavetováno a z důvodu toho, že jsem měl ukončeno mezirezortní připomínkové řízení, vypořádané připomínky, tak jsem měl ambici dát tento návrh, který se týkal České správy sociálního zabezpečení, jako pozměňovák k tomuto tisku. Nicméně pokud jsem jasně řekl, že když budou výhrady, tak to neudělám, což jsem tady řekl už ve svém úvodním slově, že - a teď se k tomu za chviličku přihlásím ještě v obecné rozpravě - to stáhnu, dokončíme ten návrh jako vládní návrh, budeme ho tady mít v příštím roce a bude mít určité zpoždění z hlediska změn, které jsou podle mě praktické, efektivní a dávají logiku, proč je udělat. Tolik k tomu procesu a i určitému srovnání, že to není zdaleka ojedinělý případ, který se takto tady v minulosti děl a dít i bude v budoucnu.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji i za dodržení času. Nyní v rozpravě vystoupí paní poslankyně Pastuchová a následuje paní poslankyně Peštová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, paní předsedkyně. Dnes jsme před hlasováním třetího čtení, které by se mělo týkat vlastně i mé profese, kterou dělám od roku 1990. Když to vezmu zpátky, co se tady vlastně stalo, o čem dnes budeme hlasovat. V minulém volebním období jsme před volbami podali pozměňovací návrh s kolegou Maškem a s kolegou Brázdilem - všichni tři jsme záchranáři - na to, aby zaměstnanci záchranných služeb měli alespoň nějaký benefit své práce, protože jsou v systému IZS. Nemají vůbec nic - nemají výsluhy, nemají rehabilitace, nemají lázně, nemají nic, a znám docela hodně záchranářů a kolegů, kteří by moc rádi tuto práci vykonávali až do důchodového věku, ale bohužel, zdravotní stav jim to nedovolí. Není jich opravdu mnoho a dle statistik je jich kolem pěti set, kterých by se tento zákon týkal.
Přiznali jsme také, že v rychlosti, v které jsme ten pozměňovací návrh dali, a který byl schválen všemi poslanci, byl schválen Senátem, byl podepsán panem prezidentem, a nikdo si nevšiml, že vlastně tento zákon nemůže být aplikován do praxe. Tento zákon má začít platit 1. 1. 2023 a tím, že ho nelze aplikovat do praxe, jsme se snažili opět s kolegy tuto, já bych řekla, legislativně technickou chybu opravit pozměňovacím návrhem, který jsme dali, a tím by bylo všechno vyřešeno. ***