(10.20 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)
A nyní bychom měli hlasovat o návrhu, který přednesl pan poslanec Vondráček, a sice zaznamenal jsem návrh na vrácení návrhu zákona garančnímu výboru k novému projednání podle § 93 odst. 2. Já jsem zagongoval, aby se dostavili kolegové do sálu.
Ano, eviduji žádost o odhlášení, takže vás všechny odhlásím a poprosím, abyste se svými identifikačními kartami přihlásili znovu. Počet přihlášených poslanců se ustálil a já zopakuji, o čem budeme hlasovat.
Budeme hlasovat o návrhu, který přednesl v druhém čtení pan poslanec Vondráček, a sice návrh na vrácení zákona garančnímu výboru k novému projednání podle § 93 odst. 2.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 3, bylo přihlášeno 150 poslanců, pro hlasovalo 52. Návrh byl zamítnut.
My tedy můžeme přejít k zahájení podrobné rozpravy. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v obecné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo se přihlásili tito poslanci: první v pořadí paní poslankyně Šebelová, kterou poprosím, aby vystoupila.
Poslankyně Michaela Šebelová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Hlásím se tímto ke svým dvěma pozměňovacím návrhům, které jsou označeny jako sněmovní dokumenty 1510 a 1511, které jsem podrobně odůvodnila v obecné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Další je přihlášen pan poslanec Babka, připraví se paní poslankyně Mračková Vildumetzová.
Poslanec Ondřej Babka: Děkuji za slovo. Já bych se v podrobné rozpravě rád přihlásil k našemu společnému pozměňovacímu návrhu číslo 1530, který vypouští povinnost pro člena rady NSA, místopředsedu a předsedu mít vysokoškolské vzdělání, respektive jsou to dva pozměňovací návrhy. Jeden zavádí povinnost mít bakalářské vzdělání a druhý povinnost mít vzdělání střední s maturitou. Ty dva pozměňovací návrhy jsou uvedeny pod číslem 1530 a tímto se k nim přihlašuji. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Další v pořadí, paní poslankyně Mračková Vildumetzová.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Chtěla bych se přihlásit k pozměňovacímu návrhu pod číslem 1535, který jsem uvedla už v obecné rozpravě, a spočívá v tom, aby Národní sportovní agenturu kontroloval Nejvyšší kontrolní úřad. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Hlásí se pan zpravodaj.
Poslanec Karel Haas: Děkuji mnohokrát za slovo. Já se v podrobné rozpravě hlásím k pozměňovacímu návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 1532. Je to pouze zapracování legislativně technických úprav po dohodě s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Ještě se někdo hlásí do podrobné rozpravy? Nikdo se nehlásí, podrobnou rozpravu končím.
Ptám se na zájem o závěrečná slova - zpravodaje, navrhovatele? Není tomu tak.
Zeptám se pana zpravodaje, jestli zaznamenal nějaké jiné návrhy, které bychom teď na konci druhého čtení hlasovali?
Není tomu tak, se všemi jsme se vypořádali, a já tedy končím druhé čtení tohoto návrhu a děkuji navrhovateli i zpravodaji za jejich práci. Končím tedy projednávání bodu číslo 1.
Budeme pokračovat bodem číslo
2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 254/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr financí Zbyněk Stanjura a zpravodaj garančního výboru, tedy rozpočtového výboru, pan poslanec Jiří Havránek.
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku číslo 254/2, který byl doručen 26. října 2022. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 254/3.
Nyní se ptám pana navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Ano, prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Hezké dopoledne. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych jenom v krátkosti shrnul základní body tohoto návrhu zákona a chci využít této příležitosti a ve svém úvodním slově se vyjádřit k některým z podaných pozměňovacích návrhů a případně zdůvodnit kladné či zamítavé stanovisko Ministerstva financí.
Hlavním důvodem předložení tohoto návrhu zákona je plnění programového prohlášení vlády, a to ve třech důležitých parametrech. My jsme slíbili, že zvýšíme limit pro povinnou registraci k DPH na 2 miliony a na stejnou hranici posuneme možnost využití režimu paušální daně. Druhý slib, druhý závazek z programového prohlášení vlády, že parametricky změníme kontrolní hlášení, a třetí, že snížíme byrokratickou zátěž při správě daní a poplatků.
V obsahu tento návrh zákona mění několik právních předpisů: zákon o dani z přidané hodnoty, zákon o dani z příjmů, daňový řád, zákon o opatřeních v oblasti daní v souvislosti s konfliktem na Ukrajině a další právní předpisy, jejichž změna je vyvolána změnami těchto daňových zákonů.
Účinnost je navržena od 1. ledna příštího roku s výjimkou několika ustanovení v zákoně o DPH, kde účinnost je navržena den následující po dni vyhlášení tohoto zákona ve Sbírce zákonů. Novela zákona tedy, jak jsem avizoval, zvedá limit pro povinnou registraci k DPH z 1 na 2 miliony, stejně tak zvedá limit pro možnost využití paušální daně. Prodlouží lhůtu pro podání následného kontrolního hlášení z 5 pracovních dnů ode dne doručení výzvy správce daně do datové schránky na 17 kalendářních dnů od jejího dodání do jeho datové schránky. Tím zjednodušíme reakci zejména nejmenších daňových subjektů, které mají velmi často pouze buď externí vedení účetnictví, nebo pouze jednu či jednoho účetního.
Součástí návrhu změn, součástí zvýšení limitů paušální daně, je zavedení tří pásem paušálního režimu. Nebudu říkat podrobnosti, docela dlouze jsme o tom hovořili v prvním, druhém čtení a tento parametr je také předmětem pozměňovacích návrhů, o kterých bude Poslanecká sněmovna hlasovat. Chci připomenout jenom to, že pokud to přijmeme, vyřešíme dlouhodobý problém bezúplatného nabytí spoluvlastnického podílu na nemovité věci od obce, pokud na výstavbu této nemovitosti byla poskytnuta státní dotace mezi lety 1995 a 2027. Myslím, že velmi důležitá zpráva pro investiční aktivitu našich podnikatelských subjektů je prodloužení mimořádných odpisů, které se osvědčily v letech 2020 a 2021, i na období roku 2022 a 2023 a osvobození odměny za výkon funkce člena okrskové volební komise od daně z příjmů.
Já jsem načetl pozměňovací návrh, který se týká zavedení daně z neočekávaných zisků. Někdo tomu říká windfall tax, někdo tomu říká válečná daň. Ta vychází z nařízení Evropské unie o intervenci v mimořádné tržní situaci s cílem řešit vysoké ceny energie. Tady dochází občas ke zmatení pojmů, protože toto opatření, které je součástí tohoto zákona, je v evropské legislativě označeno jako solidární příspěvek. My mu říkáme daň z mimořádných zisků, spadá pod daň z příjmů právnických osob. Uplatní se obecná ustanovení, jako je délka zdaňovacího období, podávání daňového přiznání, placení záloh. Subjekty jsou těžařský sektor, to znamená černé uhlí, ropa, zemní plyn, výroba ropných, koksárenských produktů, pokud příjmy z těchto činností v roce 2021 představovaly minimálně 25 % čistého obratu výroby. Další subjekty jsou subjekty, které provozují výrobu a obchod s elektřinou a plynem, velkoobchod s kapalnými a plynnými palivy, pokud měl daný subjekt nebo skupina, jejíž je součástí, příjmy z těchto rozhodných činností, to je velmi důležité, příjem alespoň 2 miliardy korun v roce 2021, a banky, pokud měly v roce 2021 čistý úrokový výnos alespoň 6 miliard korun. ***