(17.20 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)
Já vím, že to může být procedurálně jedno, protože spěcháme, ale zároveň říkám: v tomhletom my, ať už šlo o věci kolem Ukrajiny, nebo u státního rozpočtu, ač se někdo tady z vás bál, že tady budeme přes noc, tak tyhlety věci se neobstruují, s těmi se dá nesouhlasit, ale my je neobstruujeme, a podle mě obava z toho, že bychom zablokovali zrychlené řízení - nemyslím devadesátku, myslím tímto sedmidenní - je mylná. To znamená, že my v té chvíli potom nemáme čas na pozměňovací návrhy, a já se obávám, aby nakonec z toho nevznikl prostě paskvil - je to vaše zodpovědnost, v pořádku - ale aby z toho nevznikl paskvil, který potom ani těch 85 miliard, pane ministře, nepřinese do státního rozpočtu, protože samozřejmě konstrukce toho je hrozně důležitá. A vy si dovedete představit, že zejména v některých sektorech, které tady nebudu jmenovat, pak si to můžeme říct, kreativita účetní a možnosti, jakým způsobem se tomu bránit, povedou k tomu, že se tolik prostředků nakonec stejně beztak nevybere.
Takže já jsem pro tuto chvíli k tomu něco řekl z hlediska procedury obsahu, a jestli by pan ministr byl tak hodný a odpověděl by mi na ty reakce - já to nechci zbytečně natahovat, já bych případně už pak za pomoci faktických na to reagoval. Děkuji za pozornost a děkuji za případné odpovědi.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. Faktická poznámka není žádná v tuto chvíli, tak poprosím dalšího řádně přihlášeného, a to je pan předseda Jakob. Máte slovo.
Poslanec Jan Jakob: Děkuju, vážený pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, já bych v první řadě tady krátce podtrhl a zdůraznil slova, které říkal pan ministr financí, když představoval jeho pozměňovací návrh, který zavádí onu windfall tax, a to tu část, že se bude jednat o mimořádné příjmy, které je samozřejmě potřeba, a nelze to ani udělat jinak v souladu s nařízením Rady Evropské unie, tak budou využity na mimořádné výdaje spojené jednak s úspornými opatřeními, ale zejména s řešením pomoci v této kritické situaci. Takže to bych rád podtrhl.
Za druhé bych rád představil pozměňovací návrh můj a kolegy Miloše Nového právě k pozměňovacímu návrhu pana ministra Stanjury. Náš pozměňovací návrh mění v bodě 2 větu první v odst. 5 v § 21, a to následovně: "Sazba daně pro základ daně z neočekávaných zisků uplatňovaná v roce 2023 činí 60 % a sazba daně pro základ daně z neočekávaných zisků uplatňovaná v roce 2024 a letech následujících činí 40 %." My tím pozměňovacím návrhem chceme dát na stůl do palety variant i tuto, abychom se po druhém čtení mohli bavit o různých variantách stanovení těch sazeb, a i takto v čase, protože ta sazba je konstruovaná nad rámec ostatních obecně platných daní či poplatků, takže víme, jaké výše by ta navrhovaná 60% sazba znamenala. Zároveň Rada Evropské unie doporučuje, aby ta sazba byla stanovena v minimální výši 33 % právě na běžné daně a dávky. Uvidíme, jak se k tomu budou stavět i ostatní země. A právě ten pokles v čase by nám otevřel možnosti pro nějakou analýzu, jak to bude probíhat, a zároveň bychom mohli být v průběhu času nekonkurenceschopní, tak aby ten parametr se nestal motivací pro případné nějaké optimalizace.
Tolik asi v základu, pak v podrobné rozpravě se ještě k tomuto pozměňovacímu návrhu přihlásím. Avizuji jenom ještě jednou na závěr, že je to návrh, který má za cíl rozšířit paletu možností, abychom nad těmi variantami následně před třetím čtením mohli vést diskusi. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Máme zde dvě faktické poznámky. Jako první pan Aleš Juchelka, pane poslanče, máte slovo. A dalším je pan poslanec Nacher.
Poslanec Aleš Juchelka: Moc děkuji. Tak já to zkusím trošičku přeložit, pana poslance Jana Jakoba, vaším prostřednictvím. Naše koalice ještě není domluvená, jakým způsobem budeme danit mimořádné zisky, protože tady máme jeden pozměňovací návrh od SPOLU, druhý pozměňovací návrh od Pirátů, teď přichází třetí pozměňovací návrh zase od SPOLU, což jsou vlastně otevírací zadní vrátka pro to, kdybychom se nedohodli tady s Piráty. A pravděpodobně tady máme už ne ta jednoduchá čísla, o kterých tady mluvil pan ministr Stanjura, ve kterých se všichni máme vyznat, protože je to jednoduché, ale pravděpodobně už nám tady další a další čísla naskakují, poněvadž nám představil teď v tuto chvíli pan poslanec Jakob, vaším prostřednictvím, další dvě varianty toho mimořádného zdanění.
To znamená, že už máme tady tu širokou paletu čtyř nějakých variant, předpokládám, to znamená pana poslance Stanjury, pana poslance Michálka a dvě pana poslance Jakoba, jak jsem to dneska četl. Takže de facto vládní koalice domluvená není, neví si s tím rady, bude to teď teprve dojednávat před třetím čtením. Nám dá nějakým způsobem jako nějaké východisko, nedává nám žádný čas na to si načíst naše pozměňovací návrhy, pořádně si to vlastně celkově prostudovat. No prostě a jednoduše vládní amatérismus se vším všudy, který ještě podtrhuje pan poradce premiéra Fialy Křeček, který tady mluví o paskvilu a o tom, že firmy by měly samozřejmě očekávat nějaké legitimní očekávání v daňových sazbách za jednotlivé roky, ale bohužel. Prostě a jednoduše nám tady vládnou skutečně amatéři.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Další s faktickou je pan poslanec Nacher a další s faktickou je přihlášen pan poslanec Jakob.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. Já jsem původně myslel, že pozměňovací návrh mají jenom Piráti, tak teď to načetl i kolega z TOP 09. A jak jsem řekl - navážu na svoji řeč - mně to přijde opravdu absurdní. Zkuste si představit, že ministryně financí Alena Schillerová, místo aby sem předložila novelu, předloží svůj vlastní pozměňovací návrh jako poslankyně ve výši 85 miliard, a já s Alešem Juchelkou jí tam začnu dávat pozměňovací návrhy, například. Tak mi řekněte, jestli byste vy jako opozice, jak byste se na to dívali. Tady opravdu v tomhletom to je opravdu velmi důležitá věc, která má hodnotu v této chvíli proklamovanou 85 miliard korun. Za mě se to nedá projednávat tímhletím způsobem. Tak to prosím přerušte, domluvte se na nějaké verzi, navrhněte, když už tedy jsme v tom druhém čtení - a to si myslím, že jsme vstřícnost sama - jeden pozměňovací návrh za vládní koalici. Pak byste měli jednat s námi jako s opozicí, my tam k tomu dodáme svoje, vy to buď vezmete, nebo ne, a tohleto mi přijde, že je důstojné projednání věci, která zdaňuje firmy v České republice, a ne že to tady vlastně se dělá formou poslaneckého návrhu, kde pak jednotlivé strany, subjekty pětikoalice, dávají pozměňovací návrhy k pozměňovacímu návrhu, a po nás jako po opozici chcete, kdy máme my k čemu dávat pozměňovací návrhy, když nevíme, co je konečná verze? Tak uznejte, kolegové, kdyby se tohleto dělo opačně, tak byste tady na tom mikrofonu byli přilepení. Děkuju. ***