(16.40 hodin)

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Ještě možná pro doplnění. Žádná země na světě nezvyšuje daně zbrojařským firmám v tuto dobu. Pokud by tak učinila Česká republika, konkurenčně tyto firmy zlikviduje.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Žádná faktická poznámka není, v tom případě budeme pokračovat v řádně přihlášených do rozpravy. Nejprve tedy pan poslanec Jan Hrnčíř, připraví se pan poslanec Josef Kott. Prosím.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Jenom v krátkosti na začátku zareaguji, co tady říkal pan ministr pro legislativu Šalomoun. Ono to v tom návrhu, v tom pozměňovacím návrhu na zdanění mimořádných zisků, ono tam není úplně přesně vidět, na kterou ekonomickou činnost to směřuje. Ty firmy samozřejmě budou mít příjmy mnohdy napříč obory, a je to spíše dáno nějakým průměrem o nějakých 20 % vyšším za poslední tři roky. To se nějakým způsobem zdaňuje, takže může se zdanit i činnost, která třeba zvýšila marži nebo zisk na základě nějakých inovací, takže ono to z toho návrhu tak úplně jasné není, nebo respektive směřuje to na všechny činnosti. Ale o tom jsem nechtěl hovořit.

Původně jsme se tady dneska měli bavit o novele zákona o dani z příjmů, novele zákona o dani z přidané hodnoty, veskrze pozitivní novely, které jsem tady skutečně chválil už i minule při prvním čtení, že jsou to veskrze pozitivní věci, které tyto návrhy obsahují. Samozřejmě je to zvýšení hranice pro povinnou registraci DPH, ty 2 miliony, to jsme tady navrhovali i v minulém volebním období, v podstatě i kolegové z ODS, i my z SPD v podstatě velmi často, a jsem rád, že se to konečně dostalo do legislativního procesu a že to bude. Stejně tak zavedení paušální daně a i zvednutí na 2 miliony korun. Myslím si, že to je dobrá věc, a pomůže to živnostníkům, pomůže to občanům. Myslím si, že to je dobře.

Co se týče toho, o čem je dneska asi největší debata, to je už ten způsob. Myslím si, že skutečně pozměňovacím návrhem zavedení nové daně bratru téměř za 100 miliard, myslím si, že to není vhodný způsob, že minimálně nějaké připomínkové řízení mělo proběhnout. I další opoziční strany by měly více prostoru nějakým způsobem zareagovat, protože takhle skutečně na to máme de facto pár hodin, na nějaké reakce takto obsáhlého pozměňovacího návrhu, který má myslím včetně důvodové zprávy 31 stran. Myslím, že to není úplně fér a košer takto přistupovat k takto zásadním věcem, aby opozice neměla odpovídající prostor a nemohla tyto věci třeba nějakým způsobem měnit a prodiskutovat, dejme tomu s nějakými odbornými týmy a podobně, protože skutečně se dá říct, že jsme na to měli hodiny.

Co se týče návrhu samotného, aspoň tak, jak jsem to viděl - a to se nebavím o tom, že ještě koalice je rozpolcená, že jsou vlastně dva pozměňovací návrhy, respektive pozměňovací návrh pozměňovacího návrhu další z koaličních stran, od Pirátů - myslím si, že je to velice, velice zvláštní a svědčí to do značné míry o jakési nekompetentnosti nebo amatérismu vlády, protože takovéhle zásadní věci se musí dobře prodiskutovat, a pak by měla vláda mluvit unisono, měla by na veřejnost jít teprve s nějakým hotovým návrhem, který prostě oznámí, a ne že o tom bude diskutovat, dohadovat se a ještě bude pozměňovací návrh pozměňovacího návrhu z koaličních stran. Myslím si, že to je naprostý amatérismus.

Ona ta navrhovaná daň skutečně - už to tady zaznělo od jednoho z předřečníků, že to je opravdu 60 % plus 19 % korporátní daně, že to zdanění 79 % je poměrně vysoké. A samozřejmě chápal bych, kdyby si vláda posypala hlavu popelem, řekla: Ano, selhali jsme, neregulovali jsme ceny od jara tak, jak opozice vyzývala, čekali jsme, že to nějak přejde, že to nějak vysedíme, a teď hasíme nějaký požár, tak uděláme nějakou mimořádnou daň, kterou prodiskutujeme a mimořádně zdaníme - ještě bych to chápal. Ale dělat daň z mimořádných zisků na roky, které ještě nezačaly, na tři roky dopředu, mně přijde jako velmi zvláštní postup. Samozřejmě to bude znamenat, že ty firmy se budou snažit optimalizovat daně, takže předpokládaný výběr tak, jak je naplánován už v návrhu rozpočtu na příští rok, to se podle mého názoru zcela určitě nepovede. I Itálie, která zavedla 25% daně jako jedna z prvních zemí, dneska je někde na polovině předpokládaného výběru, který očekávala. Je jasné, že to tak nebude.

Druhá věc je dopad zvýšených cen na občany a firmy, protože tříleté takhle vysoké zdanění bude znamenat i propsání do ceny výrobků a služeb. To si myslím, že je také zřejmé. Nepovažuji to za vhodné řešení, jak to vláda předkládá, respektive pan ministr financí, jako poslanecký návrh.

Ještě závěrem chci říct, že podávám tři pozměňovací návrhy k tomu původnímu, k čemu se vlastně vztahovala ta novela toho daňového balíčku. Jménem SPD jsem podával návrh, který zvyšuje hranici pro nezdanění příležitostných příjmů z 30 000 na 50 000 korun. Jsou to takové ty pěstitelské přebytky a podobně, drobný prodej, který se nedaní. Vzhledem k růstu cenové hladiny a inflace si myslím, že by se ta hranice měla zvýšit.

Pak navrhujeme zvýšit slevu na manžela, který nemá vlastní příjem. Tato hranice se nezvyšovala na rozdíl od základní slevy na poplatníka. Jsou to třeba ty manželky, maminky na mateřské dovolené a podobně, kde uplatňuje slevu pracující manžel, a tak dále, takže aby zůstalo mladým rodinám o něco více peněz.

A třetí pozměňovací návrh, který jsme připravili spolu s kolegou Karlem Sládečkem, řeší zdaňování malých firem, protože když se podíváme na zdaňování živnostníků, kde se hranice bude zvedat na 2 miliony, podíváme se na malé rodinné firmy, ty malé s. r. o., kde jsou třeba manželé společníky nebo sourozenci a podobně, tak oni de facto mají to zdanění asi trojnásobné ve srovnání třeba s tím, kolik má živnostník nebo OSVČ. Takže my jsme tam dali, že tyto malé firmy, které mají zdanitelné příjmy za 12 měsíců do 2 milionů korun, tak že se jim sníží korporátní daň z 19 % na 10 %. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji. Než udělím další slovo, přečtu omluvy. Dnes od 17 hodin ze zdravotních důvodů se omlouvá paní poslankyně Jana Pastuchová, dále na celý jednací den z důvodu zahraniční cesty se omlouvá pan poslanec Karel Smetana.

Nyní vystoupí v rozpravě pan poslanec Josef Kott, připraví se pan poslanec Michal Kučera. Prosím.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, pane ministře, paní ministryně, milé kolegyně, vážení kolegové. Já jsem si připravil velice jednoduchý pozměňovací návrh, už tady ta otázka padla od kolegy Romana Kubíčka.

Děkuji panu ministrovi, že na to reagoval a vysvětlil, co ho vedlo k nastavení limitu, který ve svém pozměňovacím návrhu dal. Nicméně dovolím si načíst ten pozměňovací návrh, protože se domnívám, že by mělo dojít ke sjednocení parametrů, jak on má na banky a ostatní podniky. Domnívám se, že i podniky, které - on to tady řekl - nedosahují parametrů bank, tak předpokládám, že pro sjednocení a jednoduchost by se mohl limit, který tam je nastaven pro banky 6 miliard a pro ostatní podniky 2 miliardy, sjednotit. Z toho důvodu jsem připravil a nahrál do systému sněmovní dokument 1473, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP