(12.50 hodin)
Poslankyně Helena Válková: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, milí kolegové, mně to přece jenom nedalo, protože si myslím, že to je takový dobrý příklad spolupráce mezi koalicí a opozicí, a současně využiji i této příležitosti k tomu, abych upozornila - i když byly takové určité snahy, jestli nejde o nějakou politizaci, obstrukci - že bylo velmi dobře, a pan ministr zahraničních věcí to už tady také nepřímo řekl, že se nám podařilo zpřesnit některé formulace, protože tady jde přece jenom o velmi důležitou ochranu osob na jedné straně tím, že když se dostanou na sankční seznam, tak mají opravné prostředky a budou vědět, jakým způsobem postupovat, na druhé straně nám to umožní, aby skutečně ty sankce, které se přijmou na evropské úrovni nebo na úrovni NATO, jsme tady byli schopni realizovat prostřednictvím vlastní národní legislativy.
Ale na co chci upozornit a co by mělo být takovým mementem pro všechna další jednání v této citlivé oblasti, je, že tady už byl návrh, abychom to - a velmi hezky zdůvodněný, pečlivě jsem to poslouchala - aby byl projednán hned v prvním čtení 13. července. Teď máme přesně 13. srpna (14. října?), čili lehce si spočítáme, že sice jsme se posunuli o čtyři (tři?) měsíce, jestli počítám dobře, ale jsme rádi, že jsme chytli nejenom některé nepřesnosti, ale že jsme i zkrátili některé lhůty a zavedli tam i procesní mechanismus, který tam do té doby nebyl. O tom budu mluvit jako zpravodajka ústavně-právního výboru. Tady jsem chtěla jenom upozornit, že někdy opravdu je lepší nespěchat, nechat si ten čas a mít potom normu, ke které se přihlásí jak koalice, tak opozice. Navíc nás to reprezentuje i navenek, mimo území České republiky. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vidím ještě zájem pana místopředsedy vystoupit v rozpravě.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Za mě jen velmi krátce. Chci pochválit pana ministra i vládu, že tento zákon předkládá, stejně tak jako i přístup opozice, kterého si velmi cením. Je to skutečně zákon, který je v současné době velmi potřeba, a já jsem rád, že jsme na něm našli shodu. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane místopředsedo. Má ještě někdo zájem vystoupit v rozpravě? Pokud nikoliv, rozpravu tímto končím.
A táži se, jestli je zájem pana ministra, aby vystoupil? Není. Pan zpravodaj?
Ano, můžeme jít rovnou k hlasování.
Poslanec Marek Benda: Já už vás jenom s dovolením provedu hlasováním, je to poměrně jednoduché. Legislativně technické úpravy načteny nebyly, to znamená, doporučení zahraničního výboru je, aby se hlasovaly body 1 až 11, to jsou ty pozměňovací návrhy ústavně-právního výboru, en bloc jedním hlasováním, a pak návrh zákona jako celek. Pokud nemá nikdo výhradu k této proceduře, doporučuji, abychom teď hlasovali o bodech 1 až 11 en bloc. Stanovisko zahraničního výboru je doporučující.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko pana ministra? (Doporučující.) Děkuji. Vzhledem k tomu, že jsem neviděl žádný rozpor s touto procedurou, tak můžeme... Já ještě raději zagonguji, aby nikdo nepřišel o možnost hlasovat.
Hlasujeme tedy en bloc 1 až 11.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 123, přihlášeno 151, pro bylo 127, proti nebyl nikdo. Výsledek: přijato.
A nyní tedy můžeme přistoupit k hlasování návrhu zákona jakožto celku. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o omezujících opatřeních proti některým závažným jednáním uplatňovaných v mezinárodních vztazích, sankční zákon, podle sněmovního tisku 256, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou." Je zde zájem o odhlášení, takže vás odhlásím v tuto chvíli, prosím opět o přihlášení.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 124, přihlášeno 130, pro 112, nikdo nebyl proti. Výsledek: přijato.
Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas, a děkuji všem za spolupráci.
Dovolte mi, abych zahájil další bod, a to je
29.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb.,
o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích
a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 313/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr průmyslu Jozef Síkela. Prosím, abyste se ujal slova.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych krátce okomentoval předložený návrh, návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb. a tak dále. S ohledem na bezprecedentní situaci na trhu s energiemi a nutnost řešení bezpečnosti dodávek energie a snížení závislosti na dovozu paliv z Ruské federace předkládá Ministerstvo průmyslu a obchodu návrh novely energetického zákona, který významně usnadňuje povolovací procesy pro obnovitelné zdroje energie. Návrh novely energetického zákona vláda schválila na svém zasedání dne 26. září tohoto roku a rozhodla o doplnění § 19d odst. 7 až 9, podle kterého účastníci trhu s elektřinou a plynem mohou získat v mimořádné tržní situaci za podmínek stanovených v nařízení vlády zápůjčku, úvěr nebo státní záruku k odvrácení škod v národním hospodářství nebo k řešení mimořádné tržní situace.
Návrh zákona je předkládán s cílem podpořit optimální rozvoj využívání obnovitelných zdrojů, tím také přispět k plnění závazků Evropské unie v oblasti energetiky a klimatu a současně k zajištění energetické soběstačnosti České republiky. Stávající energetický zákon nedostatečně reaguje na potenciál využívání obnovitelných zdrojů pro zajištění pokrytí vlastní spotřeby elektřiny. Podle platného znění se subjekty musí stát licencovanými subjekty, to znamená subjekty podnikajícími na trhu s energií, i přesto, že jejich hlavní motivace je samovýroba, nikoliv podnikání v energetice. Předkládaná novela energetického zákona zvyšuje hranici výkonu výrobny elektřiny, od které je vyžadována licence na výrobu elektřiny udělovaná Energetickým regulačním úřadem, ve vazbě na vymezení podnikání v energetických odvětvích, a to z hodnoty 10 kilowatt na hodnotu 50 kilowatt.
Součástí předkládané novely energetického zákona je také úprava stavebního zákona, jejímž cílem je usnadnit rozhodování stavebním úřadům a zjednodušit povolovací procesy o umístění stavby pro výrobny z obnovitelných zdrojů s instalovaným výkonem do 50 kilowatt. ***