(19.20 hodin)
(pokračuje Vojtěch Munzar)

Druhá věc. Vy stále používáte narovnávání podnikatelského prostředí. Ono je to protimluv sám o sobě. Vy nemůžete narovnávat podnikatelské prostředí brutální regulací. A samozřejmě taková povinnost, kterou jste tady zavedli, samozřejmě jinak ovlivňuje ty malé a jinak ty velké, protože to přináší samozřejmě finanční časové náklady, a někde pro malý obchůdek se dvěma zaměstnanci je to opravdu finančně víc zatěžující než třeba pro velký supermarket. Takže opravdu se tím, s čím jste přišli, nenarovnalo podnikatelské prostředí. Chápu, že se tady zaštiťujete některými asociacemi. Já si pamatuju, když se zaváděla elektronická evidence tržeb, tak tady byli zástupci svazu hotelů a restaurací a ti plédovali pro to, aby, když oni to mají, tak se to musí zavádět pro ty instalatéry, aby se narovnalo podnikatelské prostředí mezi hotelem a instalatérem. To skutečně nebyly správné argumenty. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Další s faktickou poznámkou vystoupí paní poslankyně Balaštíková.

 

Poslankyně Margita Balaštíková: Dobrý večer, já bych chtěla vystoupit k mému předřečníkovi panu ministrovi. Pane ministře, vy jste nepoužil úplně dobrý příklad, kdy říkáte, že ten nástroj je bankovní platební karta. Já bych chtěla vědět, jestli jste si uvědomil, že začínají právě ti nepoctiví podnikatelé odmítat platební kartu a vyžadují pouze platbu v hotovosti. To jsou ti, kvůli kterým se tento nástroj zaváděl.

A co se týká mého předřečníka, pana kolegy Munzara, prostřednictvím pana předsedajícího: prosím vás, pokud říkáte i k tomu obchodu se dvěma zaměstnanci, on už ten náklad měl, nestojí ho to nic. Většinou v těch obchodech mají stejně zaplacený přístup k internetu, takže vy jim dneska jenom zmaříte investice. A není to pro ně nic zatěžujícího, opravdu ne. Já jsem měla řadu rozhovorů s těmi podnikateli, kteří vlastně sami nakonec obhajovali to zavedení. A jediné, co chtěli, abychom měřili všem stejně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Nyní paní poslankyně Schillerová je přihlášená k faktické poznámce. Dávám přednost panu poslanci místopředsedovi Havlíčkovi.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já udělám poslední, ať to neprotahujeme. Můžeme se o tom dlouze přít, ale já znovu říkám, proč se neřídíme názorem těch hlavních svazů a asociací? Proč je tedy máme? Proč máme tripartitu? Proč máme všechna ta jejich setkání? Já bych to bral, kdyby se oni proti tomu postavili, a když se vám šest největších vyjádří k tomu, že to chce, a hájí zájmy drtivé většiny podnikatelů v České republice a shodnou se na tom - i když uznávám, že to není úplně jednoznačné, to taky beru, protože jsem v jedné té asociaci byl a vím, že to nebylo zcela úplně dominantní, ale bylo to většinově celkem jasné. Jestliže oni tvrdí, že je to nástroj správný, a ty argumenty, které jsem tady říkal, víceméně byly argumenty, které tam padají v těch asociacích, tak na co je potom máme? Tak pak se netvařme, že tady oni jsou jejich zástupci a my bereme jejich názor, když si prosadíme zase ten politický nástroj. Proto já říkám, vítězí ideologie nad reálným prostředím. A chybou politiků je to, že se přestávají řídit těmi, pro které zde tvoří, protože my nejsme nic jiného než ti, kteří mají sloužit lidem, mají sloužit podniku, mají sloužit všem ostatním. A jestliže někdo přijde s regulérním názorem, notabene ten názor je pozitivní pro státní pokladnu, což je tedy paradoxní ještě v tomhletom slova smyslu, a my se tváříme, že to všechno přebijeme, protože máme sto osmičku - máte ji, přebijete to, víme to bezpečně, ale prosím, nehrajme si na schovávanou.

S tou kartou, pane ministře, není úplně správný příklad. Když se dám do těch elektronických dálničních známek, tak ano, tu si můžu koupit taky na kartu, stejně tak jako si můžu koupit cokoliv jiného na kartu. Ale to ještě neznamená, že k té kartě připojím ten digitální nástroj nebo elektronický nástroj v podobě právě toho, že to bude takto centralizováno, nebo chceme-li prostě takhle, takhle on-line. Ale znovu říkám, bavme se o tom, že se to dá vylepšovat, to bych všechno bral, ale vy jste to normálně ideologicky zrušili navzdory těm, pro které to děláme. A to je z mého pohledu selhání státu a selhání politiků.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Další k faktické poznámce přihlášená paní předsedkyně Schillerová.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji. Já se samozřejmě potom přihlásím s přednostním právem, ale teď chci jenom rychle reagovat, abych to nezapomněla, abych zbytečně nevychladla.

Tak to AČTO - no, vy tady pořád opakujete argumenty, které jsou tři roky staré. Já jsem to tady poslouchala vždycky na rozpočtovém výboru a tady jsme se hádali. Rok a půl jste mi tady drželi novelu zákona o elektronické evidenci tržeb, ještě když jste byli v opozici. AČTO - já vám řeknu úplně čerstvá data. Šéf AČTO, myslím, že se jmenuje pan Březina, pokud se nemýlím, byl na semináři, který svolal Patrik Nacher, nebo svolal tady, na půdě Poslanecké sněmovny, na téma dobrovolné EET. Přišel mě podpořit na rozpočtový výbor. Už teď vlastně, když jsme jednali o zrušení EET, plédoval alespoň za jeho dobrovolnost, takže to tak není. Prostě to jsou úplně čerstvá - podnikatelé si zvykli na EET. Přišli mu na chuť. Zjistili, že to má význam, a zjistili, že naopak ti, co jsou nepoctiví, kterých je menšina, konkurenční výhodu tím nezískávají.

No a platby kartami - ano, platby kartami se zvýšily, bezhotovostní platby, což je dobře, ale díky čemu, pane ministře? Díky EET, díky tomu, že bezhotovostní platby - nebyla tam povinnost evidovat. Prostě EET cílilo pouze na hotovostní platby. Zvedl se tento počet a skutečně klesá, já to budu sledovat v čase, i když třeba už EET nebude existovat, ale budu to sledovat, to se dá vyžádat u České bankovní asociace. A věřte mi, když se setkám se situací, kdy v centru, mám to přímo od kolegů, v centru Prahy známá restaurace odmítne platbu kartou, velice známá, prostě ani ne nějak levná, platbu kartou a pošle zákazníka pro hotovost (Předsedající: Čas.), tak asi je něco divného. Já se ještě přihlásím.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju pěkně. Další s faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec, pan ministr Kupka.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já se zkusím fakt vrátit k věcným argumentům. V roce 2021 výrazně zvýšený poměr bezhotovostních plateb na 60 %, které jsou, ale i z hlediska daňové správy, transparentnější, které jsou pak velmi jednoduše dohledatelné a kontrolovatelné. Proto o tom hovoříme jako o nástroji, který s sebou přirozeně nese i pro stát významné výhody a je pohodlný pro všechny spotřebitele a pro všechny zákazníky.

Odborný odhad pro rok 2025 je další navýšení poměru bezhotovostních plateb, proto také studie RIA pro náš návrh ukázala, že pokud bychom měli počítat s nějakým příjmem z titulu případného obnovení, tak by se pohyboval maximálně v řádu jednotek miliard, a to nízkých miliard, někde kolem 4 miliard korun. Protože proti tomu jdou ale na druhou stranu výdaje státu na administraci i výdaje podnikatelů, kteří by si museli znovu pořizovat zařízení, pokud je ještě nemají, pokud začali s podnikáním v posledních dvou letech, tak to znamená další významné náklady navíc v situaci, kdy se situace opravdu mění, kdy ukazujeme na aktuální údaje, ne na ty, z nichž vycházela třeba předchozí opatření, předchozí návrh.

To, proč lidi začali více platit kartami, mnohem více souviselo s nemocí covid a s významným rozšířením dalších nových typů služeb, ať už zásilkových, nebo vzdáleného prodeje. Nicméně za daných okolností reagujeme na vývoj ekonomiky a reagujeme ruku v ruce s dobou, s tím, co se mění, proto přicházíme s návrhem, který samozřejmě má jak věcné opodstatnění, tak opodstatnění politické.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a další s faktickou poznámkou je pan místopředseda Skopeček.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pěkně v krátkosti. No, mě některá argumentace tady skutečně přijde jako velmi bizarní. Tady bylo nastíněno panem místopředsedou, že se snad chceme vracet do nějakého předcházejícího století, protože nemáme rádi elektronizaci. Ale to, že nebudou mít podnikatelé EET, přece vůbec neznamená, že nemohou mít svůj vlastní software, svoji vlastní pokladnu. To neznamená, že se v těch prodejnách zruší elektřina, že se odpojí od internetu. Tady je přece jenom otázka o tom, jestli mají být prostřednictvím těchto zařízení 24 hodin on-line sledováni státem a jestli mají dokazovat 24 hodin, že nejsou zloději. To prizma sprostého podezřelého, který musí automaticky ukazovat, že nekrade, je přece i nějaká filozofická, trošku amorální otázka, ale neznamená přece zrušení EET, že se vracíme k papíru, že rušíme u podnikatelů elektronické pokladny. Pokud je chtějí mít, jakkoliv sofistikované, tak je samozřejmě mohou mít i bez povinnosti EET. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP