(17.50 hodin)
(pokračuje Roman Kubíček)

Mluvím s mnoha starosty, kteří jsou závislí na jednotlivých teplárnách, a teď podotýkám, jedna výhoda měst, která mají teplárny ve vlastnictví, a pak nevýhoda měst, která jenom dostávají teplo z nějakého dálkového přenosu, který funguje tak, že okamžitě promítají ceny nárůstu suroviny do ceny koncového spotřebitele, a jak jste si mohli všimnout a dočíst se v tisku, došlo ke krachu jedné menší teplárenské společnosti, která ve Zlínském kraji přestala zásobovat několik malých měst, ale je to jen otázka času, kdy by to mohlo dopadnout na všechny.

Teplárenství je zvláštní obor, ono v globálu, než otočíte kohoutkem a než si pustíte radiátor, aby vám bylo v domácnosti teplo, tak si všichni myslíte, že do té doby ho nepotřebujete. Ve chvíli ovšem, kdy přichází výkyv počasí a je nějakým způsoben nezabezpečen tepelný komfort, každý tím kohoutkem otočí, teplo si do domácnosti pustí a očekává se od vedení radnic, že jim teplo zabezpečí v dostatečné míře a v přijatelné ceně.

Já se obávám (domnívám?), že by bylo velice dobré otevřít toto téma, protože pokud si vzpomínám, například v loňském roce byla podpora fotovoltaiky 40 milionů korun za celý rok a podpora zeleného bonusu pro teplárny, který teď momentálně zmizí, byla jenom v částce 2 miliard korun. Pochopitelně jsme slyšeli mnoho informací o využití Modernizačního fondu, ale povězme si na rovinu, ten Modernizační fond, pokud by se ty peníze nepoužily na dorovnání ceny koncového zákazníka, slouží k úplně něčemu úplně jinému, on slouží vlastně k upgradu tepláren a teplárna a její provoz je velmi složité technologické zařízení, které potřebuje údržbu, které potřebuje upgrade. Ta zařízení také mají svoji životnost a pochopitelně jednotlivé opravy jsou v řádech desítek milionů, někdy i stovek milionů korun. Vím, o čem mluvím, protože sedím v dozorčí radě teplárny České Budějovice, a potýkáme se s obdobným problémem. Dělali jsme nějaké poptávkové řízení na nový kotel, kde nám cena vyšplhala až k 1,5 miliardy korun, což je nemalá částka, a přes veškeré úspory, které teplárna vytvořila, ta částka je pro dnešní dobu velmi, velmi vysoká a je ovlivněna vstupními cenami materiálu, prací a tak dále.

Takže by bylo velice dobré, kdybychom otevřeli tento bod a začali se bavit o tom, jak dál. Za prvé, jak pomoci spotřebitelům a firmám v letošním roce, v příštím roce a jakým způsobem nastavit podporu plynárenství do doby budoucí, a to tak, aby nedocházelo k zavírání plynáren, k zavírání provozů nebo k abnormálně vysokému nárůstu cen pro koncové spotřebitele. Myslím si, že toto od vás i voliči očekávají, protože to bude přímo jedna z věcí, která se dotkne jejich domácností, jejich peněženek, a bylo by velmi dobré, aby k tomu vystoupilo Ministerstvo pro životní rozvoj, Ministerstvo průmyslu a obchodu a abychom začali řešit nějakou cenovou politiku, která bude udržitelná pro následující období.

Určitě to nebude jednoduché, protože my víme, že tato energetická krize se nevyřeší mávnutím kouzelného proutku a nezmizí během jednoho roku, a musíme se také bavit o tom, jakou surovinou v teplárnách budeme topit a vyrábět elektrickou energii, zda budeme mít dostatek suroviny, jako je uhlí, jako je štěpka, jako je plyn, jakým způsobem si tedy poradit s tím, které suroviny máme nejvíce a na které můžeme přejít, a zda je vůbec reálné v případě, že by to například bylo uhlí, upgradovat a znovu obnovit výrobu v elektrárnách a teplárnách, které jsou schopny zpracovávat uhlí a vyrábět teplo a elektrickou energii. My to v současné době ani nevíme a v současné době si nejsme ani úplně jisti, jaká by byla finální cena, protože ceny na spuštění nebo upgrade nebo opravu nebo modernizaci jsou trošku ve hvězdách, protože je nikdo neposkládal na stůl, a bylo by velmi zajímavé vidět, kdyby Ministerstvo průmyslu a obchodu předložilo celkovou sumu, celkovou bilanci, kterou je potřeba do tohoto systému vložit, jakým způsobem by byly vůbec schopny kapacity firem dodávajících tuto technologii, opravující toto zařízení, víceméně obsloužit jednotlivé provozy tak, aby byly schopny elektrickou energii a teplo dodávat do jednotlivých domácností. Pochopitelně čím větší město, tím větší problém, protože diverzifikace na jednotlivé další zdroje úplně neexistuje, a jak víte, především panelové domy jsou napojeny převážně na centrální vytápění teplem. A znovu opakuji, i firmy ve velkém využívají energetické teplo k provozování svých provozů.

Takže já si dovolím ještě jednou navrhnout bod, který se jmenuje Problémy v teplárenství a jeho dopady na koncové uživatele, a dovoluji si navrhnout buď dnes jako první bod, a pokud by toto nebylo přijato, jako první bod pro čtvrteční jednání. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče, oba návrhy jsem si poznamenal. Než vystoupí pan poslanec Miloslav Janulík, eviduji přihlášku s přednostním právem pana předsedy Výborného. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo, pane ministře, kolegyně, kolegové, já se omlouvám panu kolegu Janulíkovi, ale zdržím ho asi tak o jednu nebo dvě minuty. Nějak se nám to tady rozpovídalo - ne že by to nebyly zajímavé příspěvky k programu 41. schůze, ale přece jenom o programu už tady vedeme rozpravu bezmála čtyři hodiny a myslím, že by mělo být odhlasováno procedurálně, že v rozpravě o programu budeme pokračovat i po 19. hodině a že v programu 41. schůze, který bude v nějakém časovém limitu také schválen, budeme dnes pokračovat po 19., 21. i případně 24. hodině, a to budeme jednat i hlasovat tak, jak ukládá jednací řád, včetně projednávaných návrhů zákonů. Děkuji. Poprosím, aby neprodleně bylo hlasováno, jak procedura dává.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Jedná se o procedurální návrh.

Než přijdou kolegyně a kolegové do sálu, nejprve přečtu omluvu. Dnes se omlouvá pan poslanec Vladimír Balaš od 16 do 18.30 z pracovních důvodů.

Vzhledem k tomu, že padl procedurální návrh, je možné podávat pouze protinávrhy. (K poslanci Vondráčkovi:) Tedy poprosím vás, abyste podal protinávrh.

Mezitím, ještě dovolíte, já vás nejprve všechny odhlásím a požádám, abyste se opětovně přihlásili svými kartami.

Prosím, pane poslanče, abyste načetl protinávrh.

 

Poslanec Radek Vondráček: Dobrý den, dobrý večer. Já si myslím, že situace není až tak kritická, já bych ještě zkusil protinávrhem, že bychom jednali po 19., a nikoli po 21. hodině a že bychom to třeba tady zvládli do těch devíti. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ptám se, zda má ještě někdo další protinávrh?

 

Jestli tomu tak není, v tom případě dám nejprve hlasovat o protinávrhu pana poslance Vondráčka, abychom jednali i hlasovali procedurálně i meritorně po 19. hodině.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 2, přihlášeno je 169 poslankyň a poslanců, pro návrh 75, proti 6, s tímto návrhem nebyl vysloven souhlas.

 

Budeme tedy hlasovat o původním návrhu pana předsedy Výborného, abychom jednali i hlasovali po 19., 21. i 24. hodině, procedurálně i meritorně.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 3, přihlášeno je 171 poslankyň a poslanců, pro návrh 110, proti 54.

 

S tímto návrhem byl vysloven souhlas a prodloužili jsme dnešní jednání i po 24. hodině. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP