(18.50 hodin)
(pokračuje Ivan Adamec)
Já jsem tady vždycky říkal, že Green Deal je správná myšlenka, akorát ta cesta k němu je nějaká moc strmá a moc rychlá, respektive strmá obráceným směrem. Jdeme po sešupu a strašně rychle a vlastně ekonomicky si vytváříme takové bariéry, že za chvíli nás Asie normálně převálcuje jak malinu, protože oni prostě to takto nevidí a pro ně byznys je hlavní.
Chtěl bych říct všem, kteří si myslí, že mi nejde o životní prostředí, že se mýlí. Nám všem jde přece o to, abychom měli krásnou krajinu, kterou předáme našim dětem v pořádku a v lepším stavu, než jsme ji získali my od našich předků, ale prostě musí se to dělat s rozumem. A mně připadá, že se tady vytratil, jak říkáme my Češi, zdravý selský rozum.
Já jsem i na hospodářském výboru řekl, že to blokovat nebudeme, ale je to velké téma na zamyšlení a na velké diskuse v rámci evropských struktur. A prosím, nedejme se uchlácholit, že ropa nebude - to už jsem tu slyšel před padesáti lety, že elektriku jsme schopni... sami všechno udělat. Prostě tak to v tomto případě nebude, všechny zdroje budeme muset nějakým způsobem kombinovat a postupně se dopracovat, ale postupně, k ekologizaci dopravy.
Jen tak mimochodem, pořád slyším, kolik procent podílu tvoří výfuky aut v rámci znečišťování ovzduší, ale to procento je strašně, strašně nízké. Já tady radši nebudu říkat čísla, aby mě zase nějaký redaktor nenatřel, že lodi vypouštějí jiné smrady než auta, ale nebudu to říkat. Prostě už vás nebudu tady takhle edukovat, ale je to tak, je to realita.
Takže chápu to. Bojíme se, že dostaneme pokutu, která není úplně malá. Já to doporučuji schválit. Pokud někdo má nějaké pozměňující návrhy, řekl bych, legislativně technického charakteru nebo nějaké nápady, které nám to usnadní, tak je tady vítám, ale myslím si, že je nemáme. A je mi při schvalování tohoto návrhu zákona velmi, velmi smutno. Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců ODS i ANO 2011.)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a máme přihlášeného jednoho do rozpravy ještě, a to je pan poslanec Kolovratník. Jenom připomínám, že končíme v 19 hodin. Ano, vidím zde přednostní právo.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji, pane místopředsedo. Já teď po rychlé konzultaci, a teď se omlouvám, možná jsem ještě nebyl u klubu SPD, vznikla tady dohoda většiny předsedů poslaneckých klubů, že bychom dokončili tento bod, to druhé čtení. Děkuji. Tedy konec schůze... (Námitky z klubu SPD.) Tak já dám prostor panu kolegovi Kolovratníkovi a pak se přihlásím.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Řádně přihlášený je pan poslanec Kolovratník.
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji. Teď nevím tedy, jaké budou nebo nebudou dohody. Já se pokusím vystoupit věcně v druhém čtení tady k tomu zákonu a ve svém vystoupení navážu na Romana Kubíčka, který situaci zhodnotil velmi objektivně, věcně, tak jak to vidí samosprávy, Svaz měst a obcí, Sdružení místních samospráv, zkrátka ti, kterých se tady ta problematika dotýká. A musím říci, že sám jsem překvapen - velmi dobře a v pozitivním - vystoupením pana předsedy hospodářského výboru Ivana Adamce, protože on velmi zkušeně a velmi věcně k tomu zákonu vystoupil, a asi to není tady v Sněmovně tak časté, ale i tady se jako opozice a koalice naprosto shodneme.
A chci říci - víte, nejdřív se podělím o takový svůj osobní pocit, zážitek, zkušenost. Já se v politickém životě nebo ve svých veřejných vystoupeních netajím tím, že jsem člověkem proevropským, že fandím Evropské unii, není to o mně žádné tajemství. Někdy jsem i považován, a je to teď řečeno s trochou nadsázky a odlehčení, za černou ovci mezi svými kolegy v rámci hnutí ANO, ale já vždycky v těch veřejných debatách říkám: Přece se nevymlouvejme na Brusel, nevymlouvejme se na Evropu. My jsme Evropa, my to můžeme ovlivnit. A bohužel tady těm, kteří v těch debatách stojí proti mně, dnes musím dát za pravdu, že ne vždy to takhle funguje a že zkrátka některé věci jsou nám nařizovány, jsou nám odeslány a zas až tolik s nimi udělat nemůžeme. Říkám to proto, že když jsem si pročítal, prostudovával detaily tady k tomu tématu, tak je to téma, které se táhne už někdy od roku 2019, tedy ještě od předchozí vlády, a zrovna tahle směrnice, tenhle zákon, který teď tady máme a o kterém diskutujeme, k nám přišla i přes tehdejší nesouhlas, respektive hlasování České republiky a české reprezentace proti přijetí téhle směrnice. Ale zkrátka asi to musíme akceptovat a žít s tím, pokud říkáme, že jsme demokraté a respektujeme demokratická rozhodnutí většiny, tak i v tomto případě to nakonec bylo demokratické rozhodnutí evropských zemí, kde Česká republika zkrátka byla přehlasována, stejně jako pětice států, třeba včetně Německa, které bylo v té době společně s námi pro podporu plynu, LNG, plynových autobusů, které jsme v té době daleko, daleko před ukrajinskou, před energetickou krizí považovali za ekologické a které dneska už zkrátka ekologické nejsou.
Jenom pro srovnání, například Česká republika a Slovinsko, právě ty jednotlivé státy byly posuzovány individuálně. My se Slovinskem z hlediska HDP jsme na tom podobně, ale Evropská komise tehdy hodnotila - je to ilustrační příklad - hustotu zalidnění, a proto třeba nám stanovila vyšší cíle než právě Slovinsku. Ale je to realita, s kterou se musíme smířit i přes náš nesouhlas. Ten zákon opravdu pracuje - asi s těmi čísly nemusím pracovat - s těmi procenty, která jsou nám de facto nařízena.
Ale je potřeba tady ve druhém čtení říci realitu dneška. Já jsem členem dozorčí rady Dopravního podniku v Pardubicích. Náš pardubický dopravní podnik má teď tu čest nebo prestiž, že jeho ředitel je zároveň předsedou Sdružení dopravních podniků České republiky a já jsem ho přede dneškem žádal, jenom pro vaši představu, kolegyně, kolegové, o velmi stručný přehled, jak dopadnou energie na dopravní podniky. V součtu náklady na elektrickou energii odpracované z dostupných informací - a teď nehraji politiku, nekritizuji vládu za to, jestli ten strop je, není vysoký, nekomentuji to, ale pouze konstatuji fakta od dopravních podniků za celou Českou republiku, je jich 22 - tak přátelé, podle současných predikcí na ně dopady na elektrickou energii budou o 3,3 miliardy korun vyšší - o 3,3 miliardy korun vyšší než v letošním roce! Další 1 miliardu navíc dopravní podniky odhadují u nákladů na zemní plyn. Takže oni se blíží oproti tomu letošnímu nebo loňskému roku o nárůst skoro o 5 miliard jenom na energiích. A teď si sami zkuste promítnout, jak a co to s nimi udělá, pokud najednou na ně přijdou tyto povinnosti v nákupu nízkoemisních, bezemisních a tak dále a tak dále vozidel. Bude to opravdu velký problém a myslím, že apel Romana Kubíčka byl směřován velmi dobře směrem k vládě, směrem k panu ministrovi. A to není jenom pan ministr Bartoš za MMR, tohle musí být, kolegové, vaše spolupráce mezi MMR, mezi Ministerstvem průmyslu, samozřejmě Ministerstvem dopravy a Ministerstvem financí.
Jsme v druhém čtení, já tu nemám žádný pozměňovací návrh. Vnímám dohodu, že chceme tímhle bodem skončit, takže určitě tady nechci zbytečně prázdně mluvit, ale prosím opravdu v dobrém, apeluji na kolegy z vlády, pokud se s tím zákonem posuneme dál, tak aby nás nečekal ten impeachment, infringement - už je pozdě večer, tak se omlouvám za nepřesnou výslovnost - tak prosím a apeluji, pojďme se k tomu zákonu nebo k téhle problematice vrátit tak, aby to na dopravní podniky nedopadlo, aby to nedopadlo na samosprávy, kde ať už politicky z opozice, nebo koalice sedí, pracují naši, vaši kolegové, a mohli by mít s tím velké problémy. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a končím obecnou rozpravu. (Hlásí se poslanec Výborný.) Já myslím, že to stihneme. Končím obecnou rozpravu.
Závěrečná slova? Nejsou.
Zahajuji podrobnou rozpravu. Vidím, že je zde... (Neformální domlouvání.) Ano. Já jsem myslel, že to zvládneme.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji, pane místopředsedo. Abychom skutečně dostáli pravidlům této ctihodné Sněmovny, na základě dohody všech poslaneckých klubů této Sněmovny bychom dnes jednali do doprojednání bodu, který je teď otevřen, to znamená sněmovního tisku 160. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano. Zahájil jsem podrobnou rozpravu a v podrobné rozpravě pan ministr. ***