(16.50 hodin)
(pokračuje Martin Baxa)

A dovolím si ještě zmínit reakci na dotaz pana ministra Šalomouna. Samozřejmě, my jsme si vědomi, pane ministře, že se jedná o velmi nejednoduchou věc ve vztahu k určení toho, kdo ty spory bude řešit. My jsme nakonec zvolili tuto cestu proto, že tyto případné spory obsahují i obchodněprávní aspekty, takže to je ten důvod, proč jsme zvolili tuto cestu. Ale není to téma, které je úplně jednoznačné, to je zřejmé.

Takže tolik za mě. Já děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pan ministře. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Podrobnou rozpravu tedy končím.

Táži se na závěrečná slova, jestli ještě pan ministr má zájem o závěrečné slovo? Nemá. Pan zpravodaj? Také ne.

Vzhledem k tomu, že nebyly v podrobné rozpravě načteny návrhy, o kterých by bylo potřeba hlasovat, končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.

 

A budeme pokračovat dále. Vrátíme se k bodu, který jsme před bodem 10 přerušili, a tím je bod

 

95.
Návrh poslanců Karla Haase a dalších na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů,
a některé další zákony
/sněmovní tisk 270/ - prvé čtení

Připomínám, že se nacházíme stále ještě v obecné rozpravě, a přerušili jsme vystoupení pana předkladatele Haase. Prosím tedy, zda budete pokračovat? Nyní tedy pokračujeme v bodu 95. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Karel Haas: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji mnohokrát za slovo. Já se pokusím zareagovat na ten zbytek bodů, které padly v legitimní debatě ve faktických poznámkách - příspěvcích kolegů.

Načal jsem těsně před přerušením tohoto bodu otázku financí do sportu. Dostal jsem se pouze k energiím, takže u tohoto bodu budu pokračovat. Pokusím se věci, které tady zazněly, vyvrátit. První velmi významná finanční podpora do sportu je, jak už jsem řekl, zařazení v zásadě všech sportovních organizací spadajících do hranice 630 megawatthodin ročně do režimu zastropování, což ve výsledku je podpora opravdu v řádech desítek miliard korun.

Druhý bod, který chci zmínit, a ten je zcela hmatatelný - kdo sledujete jednání vlády, nejen jednání Sněmovny, ono se to tady samozřejmě projevuje ve sněmovním tisku, který již ve Sněmovně je - a to je změna rozpočtu na letošní rok. Vláda na svém jednání na konci července tohoto roku - jestli se nepletu, z hlavy 26. a 27. července - rozhodla o navýšení rozpočtové kapitoly Národní sportovní agentury o 500 milionů korun. To je možná trošku reakce na vystoupení, která tvrdila, že vláda problematiku financování ve sportu nijak neřeší.

Třetí zcela konkrétní krok naší vlády k financování sportu je prosím vás včerejší zasedání vlády. Kdo jste sledoval včerejší zasedání vlády, vláda uzavřela debatu o návrhu státního rozpočtu na rok 2023, a tady chci, aby zaznělo opravdu silné poděkování panu premiérovi, panu ministrovi financí, že v náročných politických debatách o státním rozpočtu, které absolvovala přece v rovině vládní i současná opozice, došlo k velmi výraznému - já tady ta čísla hned řeknu v další větě - navýšení finančních prostředků do sportu, do podpory sportu v rozpočtové kapitole 362 Národní sportovní agentura, a to při udržení pravidel rozpočtové odpovědnosti, které se naše vláda snaží ctít. Na příští rok oproti návrhu státního rozpočtu, který šel do vlády v předminulém týdnu, kde byla částka 5,904 miliardy korun, došlo včerejším rozhodnutím vlády k navýšení kapitoly 362 Národní sportovní agentura - cituju z oficiální včerejší tiskové zprávy Ministerstva financí - na 6,908 miliardy korun. Meziročně! Kdo pamatujete letošní rok, letošní rok rozpočet 2022, schváleno 4,6 - zaokrouhluju, červencovým rozhodnutím vlády navýšeno o 500 milionů korun. Vláda reaguje na provoz, údržbu, na energie, sportovní organizace zařazuje do zastropování a včerejší rozhodnutí vlády o finální podobě návrhu státního rozpočtu na příští rok. Myslím si, že jsem snad řekl celou řadu konkrétních kroků z posledních tří měsíců, kdy naše vláda na sport v oblasti financí velmi výrazně myslí.

Poslední bod k financím, protože to ve faktických poznámkách padlo též, a já mám rád opravdu fakta a konkrétní čísla. Řekl bych, že přístup vlády - a teď v tom nehledejte žádnou dehonestaci a věřím, že v mém hlase slyšíte vážnost - přístup naší vlády a přístup minulé vlády se liší principiálně v tom, že všichni chceme prostředky do českého sportu, rozdíl je ale ty prostředky rozpočtovat a pak nebýt schopen čerpat, k tomu řeknu ta fakta, anebo klidně i v průběhu roku cestou rozpočtových opatření reagovat na aktuální situaci a finančních prostředků mít v aktuálním čase tolik, kolik činí reálné potřeby sportu. Rok 2020, státní rozpočet, ve státním rozpočtu 10,92 miliardy korun, skutečné čerpání - opravdu čerpám z dat Ministerstva financí - 7,94 miliardy korun, o 3 miliardy korun skutečné čerpání versus rozpočtovaná částka. Rok 2021, to je ta v médiích často propíraná částka 11,53 miliardy korun, skutečně rozpočtovaná, ale prosím vás, skutečné čerpání 6,01 miliardy korun, rozdíl více jak 5 miliard korun. Takže já bych poprosil všechny, neřešme tolik ty rozpočtované částky a řešme skutečné čerpání do sportu ve státním rozpočtu. Tolik konkrétní částky a věřím, že věcné k poznámkám faktickým, které se týkaly financí do sportu.

V debatě tady padlo, že novela - myslím si, teď doufám, že budu citovat přesně - je šitá horkou jehlou a není projednána, diskutována se sportovními svazy. V mezidobí to přerušení bylo užitečné, já jsem předtím nebyl schopen zcela konkrétně říct, s kým bylo projednáno. Tak prosím vás, neznám žádný jiný návrh zákona, který by kromě oficiálního, zákonem stanoveného mezirezortního připomínkového řízení prošel takovou debatou s potenciálními adresáty právních norem, to znamená se sportovním prostředím. V posledním červnovém týdnu půldenní projednání tady na půdě Poslanecké sněmovny, účastnili se ho, pokud si dobře vzpomínám, i zástupci opozice, což jsme tehdy byli rádi, s 23 pozvanými. Ona ta účast nakonec byla ještě vyšší, protože se to šířilo volně sportovním prostředím a nebránili jsme žádné účasti - s 23 klíčovými sportovními institucemi, veřejnoprávními, z oblasti svazů, z oblasti sportu, Národní sportovní agentura, MŠMT, všechna rezortní sportovní centra, Česká unie sportu, Český olympijský výbor, Český paralympijský výbor, Česká obec sokolská, všechny tři municipální profesní organizace, klíčové největší sportovní svazy, FA ČR, Český atletický svaz, Český tenisový svaz, Český svaz lyžařů, Český svaz atletiky, Orel a tak dále a tak dále.

Někteří z oslovených - a já si toho cením - využili možnosti připomínkování. Odhaduju, že dvě třetiny připomínek budou zapracovány v onom jednom komplexním pozměňovacím návrhu, kterým právě reagujeme na debatu nad tímto návrhem. A prosím vás, ze všech těch cca třiceti přítomných klíčových hráčů českého sportovního prostředí - myslím to slovo ne osobně v podobě fyzických osob, ale hráčů právě z pohledu klíčových institucí - z připomínek žádná nebyla blokační, všechny to byly pouze upřesňující připomínky, a jak říkám, dvě třetiny z nich budou zapracovány. Zaslalo sedm institucí, sedm organizací - Česká unie sportu, Česká obec sokolská, Sdružení sportovních svazů, AŠSK, ČAUS a ČATHS a Fotbalová asociace České republiky. Žádná z připomínek nebyla blokační, žádná z připomínek nebyla kritická, všechny byly výhradně upřesňující a jsme za ně rádi. Tolik snad k té faktické, že bylo něco šito rychlou jehlou, nebo dokonce že nebylo diskutováno se sportovním prostředím.

Ve faktické padlo, proč zakotvujeme v té novele funkční rozdělení a jasné funkční rozdělení nebo gesční rozdělení NSA a MŠMT nad školským sportem, vysokoškolským sportem a mimoškolním sportem. No, prosím vás, to je zase vyslyšení volání sportovního prostředí. Kdo z vás opravdu se sportovním prostředím komunikuje, tak je to vyslyšení volání univerzit, aby bylo jasně stanoveno, co ze sportu na úrovni univerzit, spolků univerzitních, co na úrovni Asociace školských sportovních klubů, na úrovni tělovýchovy mimo přímou výuku a tak dále, co spadá do gesce NSA a co spadá do gesce MŠMT. Ti, co volají po tom, nedělejte tuto novelu, chtějí stávající neupravený stav, kdy ty gesce v českém právu určené nejsou. Takže to je naopak vyslyšení velmi silného volání z oblasti základního, středního i vysokého školství i z oblasti takových asociací, jako je Asociace školských sportovních klubů. Tolik gesce NSA, MŠMT. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP