(11.20 hodin)
(pokračuje Vladimír Balaš)

Došlo již i ke shodě ministerstev, že v případě realokací půjdou peníze právě na mateřské školky, je to vlastně priorita této vlády. Současný objem financí v těchto programech je 3,5 miliardy pro mateřské školky a museli bychom je patrně navýšit zhruba na 5 miliard, abychom uspokojili žádosti ORP s indexem 4+. Původní odhad byl 1,5 miliardy, ale ceny stavebních materiálů a prací rostou, myslím, že minimálně o jednu třetinu, a my nemůžeme čekat na to, až se zase sníží zpátky, jakkoli některé signály jsou povzbuzující a materiály pomalu začínají klesat. V případě základních škol, kam míří 6 miliard hlavně na vybudování odborných učeben a vybavení, bychom museli navýšit peníze z národních fondů.

Jako ministr školství samozřejmě výzvu výboru pro vzdělávání vítám a případný převis peněz, jak jsem řekl, do školství půjde, ale budeme muset hledat peníze i v národních zdrojích. Takže děkuji za podporu a za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, pane ministře, a s přednostním právem se hlásí ještě pan ministr a vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem v podstatě zajedno s tím popisem, tak jak to zde zaznělo od pana zpravodaje i následně od pana ministra školství. Ono je to takový, jak bych to nazval, koloběh života - když v nějaký moment nejsou dostatečné kapacity ve školkách a nepostupujeme ve všech úrovních stejně, logicky pak bude tlak na kapacity na základních školách a i pak na středních školách, což ve velkých městech teď již vidíme, kdy poptávka výrazně převyšuje pro ten ročník nabídku nebo ty možnosti. A my jsme připraveni jak ve spolupráci s MŠMT, tak s Ministerstvem financí hledat nějaká další řešení, která se týkají jak mateřských, základních, tak i středních škol.

Když jsme se dívali, jaké v tuhle chvíli jsou reálně možnosti a co je takzvaně ve hře, tak jen z výzev, které jsme na základní školství měli v současném programu IROP, zůstalo - to je to předchozí období - zůstalo nepodpořených 277 projektů za celkový objem 2,1 miliardy korun a o přípravě dalších projektů v území už víme. Takže i v programovém období 2001 (2021?) až 2027 je poptávka výrazně vyšší, než je objem prostředků, které nám umožňují čerpat evropské zdroje.

Aktuálně na oblast regionálního školství z IROP, z Integračního - pardon, z Integrovaného regionálního programu míří asi 6 miliard a na oblast základních škol je to 3,5 miliardy, na mateřské školy to je 3,1 miliardy a na střední - pardon, a mateřské školy, a 3,1 na střední školy. Je to přibližně tedy o třetinu méně prostředků, než šlo do těchto oblastí v tom dobíhajícím programovém období, protože celkové objemy i v IROPu se zmenšily. Pro vaši představu doplním, že během něho bylo podpořeno 315 mateřských škol, 1 051 základních škol bylo dovybaveno a zrekonstruováno a byly dovybaveny a zrekonstruovány odborné učebny v dalších 514 středních školách.

My jsme v novém IROPu vyhlásili výzvy na mateřské školy a plánujeme výzvy na individuální projekty pro základní školy. Ta výzva bude 3,2 miliardy korun, ale já bych chtěl zdůraznit, že to nejsou tedy pouze jediné prostředky, které budou do tohoto segmentu směřovat. Dalších 2,8 miliardy je připraveno ve výzvách na projekty základních škol, které se realizují pod integrovaným nástrojem integrovaných teritoriálních investic pro aglomerace, tedy pro situaci velkých měst a jejich okolí, známé pod zkratkou ITIS, a ještě další prostředky na tento typ investic budou v komunitně vedeném místním rozvoji prostřednictvím místních akčních skupin, které si v současné době připravují zacílení strategií na venkově.

Pro celou oblast investic pro regionální školství nešlo vyjednat více peněz než aktuálně ve schváleném programu IROP máme. Já to vysvětlím. Česká republika musí plnit závazné limity takzvané tematické koncentrace, kdy 75 % všech prostředků musí jít do chytrých a zelených investic, a školství spadá do oblasti sociálnější Evropy, kde o zbylých 35 % alokace soutěží s oblastmi, jako je zdravotnictví, sociální integrace, silnice, kultura, cestovní ruch a již zmíněný komunitně vedený rozvoj. Je tedy běžnou realitou, že během realizace programů financovaných z evropských fondů se v některých programech ukáže slabší poptávka, že se je třeba nedaří vyčerpat, což byly ty věci, které jsou v tom balíčku, kam se můžeme dívat, a právě z takových oblastí je potom možnost potom navrhnout realokaci na oblast regionálního školství. Nicméně teď všechny programy se teprve vyhlašují a výzvy a jejich kondice se ukážou nejdříve za rok. Nicméně tím neříkám, odkládejme toto o rok. Pojďme se bavit, jak už tu poptávku i třeba připravených projektů, které nebyly úspěšné, můžeme stimulovat nebo uspokojit.

Další možností je samozřejmě doplnit prostředky ze státního rozpočtu přes národní dotační tituly, nicméně zde je podmínkou mít peníze ve státním rozpočtu k dispozici a my jsme včera vedli rozpravu při projednávání státního rozpočtu. Mně se tady - možná se k tomu jenom krátce vrátím - tady tloukly dvojí takové pohledy ze strany opozice, paradoxně i třeba v jednom vystoupení, ať již to byla nějaká paní poslankyně či pan poslanec, kdy na jednu stranu se bavíme: Zde by měl stát přidat, zde by měl více zainvestovat do toho či onoho, a ve stejném momentě je kritika na celkovou výši schodku státního rozpočtu.

Já si myslím, jak jsme se i bavili v minulém volebním období, tak vzdělávání, dostupnost vzdělávání je klíčová, důraz na to, aby byla v místě dostupná infrastruktura vzdělávací od základních škol, předškolního vzdělávání po školy střední, je zcela zásadní. A já věřím, že tuhletu debatu povedeme ještě intenzivně v momentě, kdy budeme jednat o rozpočtu na rok 2023. Jenom je třeba si uvědomit, že možnosti realokace evropských peněz mají své limity zejména tím, jaká je povinnost rozdělení tematických koncentrací, a věřím, že ve spolupráci jak s výborem, se Sněmovnou, tak i s Ministerstvem školství tyto věci posílíme a najdeme nějaké řešení tak, abychom uspokojili maximum možných. Samozřejmě převis je skutečně obrovský, ale budeme hledat další nástroje. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji a nyní můžeme přistoupit k řádně přihlášeným do obecné rozpravy, kde je na prvním místě pan zpravodaj. Takže já ho vyzývám, může přistoupit k pultíku, a může se připravit pan poslanec Zdeněk Kettner následně. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec David Šimek: Děkuji. Děkuji oběma pánům ministrům za konstruktivní přístup v dané věci, skutečně tak, jak jste tady slyšeli, je v těchto dnech 72 % alokace pro mateřské školy vyčerpáno, a to teprve jsou otevřeny žádosti pro území jedenácti obcí s rozšířenou působností, takže vidíte, že skutečně pro velmi malé území, a proto věřím, že se v budoucnu najdou peníze a projekty, které budou přijímány do zásobníků, budou do budoucna uspokojeny z případně v budoucnu uvolněných finančních prostředků. Uvědomuji si, že Česká republika momentálně řeší jiné problémy, ale pokud chceme mít kvalitní české školství, musíme zastavit dlouhodobé podfinancování rozvoje školské infrastruktury, a proto děkuji, pokud se nějaké volné prostředky v dohledné době naleznou. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji. Nyní tedy pan poslanec Zdeněk Kettner a připraví se poslední přihlášený, pan poslanec Ivo Vondrák. Prosím, ujměte se slova. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP