(11.00 hodin)
(pokračuje Robert Králíček)

Myslím si, a tato vláda se rozhodla, že rozšíří počet ministrů - mě mrzí, a teď to říkám korektně a vyjadřuji tím to, že se domnívám, že pokud by ta agentura vznikla a pan Bartoš by byl pouze vicepremiérem pro digitalizaci, tak si myslím, že by to bylo také lepší, protože by měl více času se tomu věnovat, protože si myslím, že ho agenda MMR velmi zatěžuje, a já osobně si myslím, že je to škoda. Možná budu pokárán paní předsedkyní, ale myslím si, že prostě pan Bartoš je člověk, který digitalizaci v rámci koalice rozumí a měl by se jí věnovat na sto procent. Proto si myslím, že pokud by vláda přišla s tím, že rozšíří počet ministrů, a vznikl by tam jenom vicepremiér pro digitalizaci, myslím, že bych byl poměrně rád a mohl bych pro zřízení DIA hlasovat.

Myslím si, že tu nejsou dořešeny tak, jak bylo zmíněno, kompetence v rámci kompetenčního zákona, a to včetně státních podniků a včetně zadávání veřejných zakázek. Myslím, že by právě tyto dvě oblasti zasloužily nějakou diskusi. Tím, že navrhujete zkrácení lhůt na 30 dní, jak jste navrhl, tak si myslím, že nám znemožňujete připravit kvalitní pozměňovací návrhy k tomu, abychom o tom mohli vůbec diskutovat. Já to chápu, že je to vaše priorita, ale prostě my některé věci vidíme jinak a myslím, že by se o tom mělo mluvit.

Nechci tu opakovat ty finance. Je to věc diskuse, je to věc pohledu na věc, jestli těch více než 300 milionů, které budou na DIA a RVIS vynaloženy, jestli bychom nemohli právě ve stávající struktuře těch organizací investovat jinak. Zase je to věc možná koncepčního pohledu na věc.

Závěrem mám opravdu reálnou obavu, že budeme mít problém nahirovat těch 120 nových lidí, které Digitální agentura potřebuje, právě z důvodu nedostatku vůbec kapacit na trhu.

Takže bych jenom, protože tu paní Dostálová není, tak myslím, že by bylo asi správné dle jednacího řádu, že bych si chtěl osvojit i ten návrh vrácení k přepracování. Jak jsem zmínil dřív, chtěl bych navrhnout prodloužení lhůt na 70 dní. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, mám to zaevidováno.

Vnímám, že se hlásí pan ministr, jenom načtu došlé omluvy. Omlouvá se paní místopředsedkyně Věra Kovářová od 10.30 do 13 hodin z rodinných důvodů a pan poslanec Julius Špičák od 11 hodin bez udání důvodu.

Pane ministře, můžete se ujmout slova. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych chtěl jen zareagovat asi na dvě věci, velmi krátce. V rámci kompetenčních center nebo delivery unit se vlastně naplní to, co my teď jako ministři nové vlády často máme. Máme před sebou zakázky, které byly navrženy už za minulého volebního období, kde know-how, které tam bylo, bylo třeba na úrovni konzultantů. Naopak i na MMR jako první věc, kterou jsem využil ve věci třeba digitalizace stavebního řízení, tak jsem požádal Ministerstvo vnitra, požádal jsem NÚKIB, zda můžu dostat na zápůjčku na konzultace architekty, kteří pomohou vyhodnotit řešení tak, jak bylo navržené. Toto know-how my samozřejmě do budoucna chceme přenést na jednotlivé rezorty, ale předpokládáme i vznik takzvaných delivery unit, skupiny odborníků, které můžou tu pomoci na MPSV s řešením nějaké složitější agendy přes několik ministerstev, když se dělá třeba nějaký formulář žádosti, tu ve věci zbavení se vendor lock-in na rezortu jiném. To je zcela zásadní.

Když se podíváme na strukturu, která byla v předchozím roce, ještě předtím, než se ujala vláda, kdy byl Vlado Dzurilla vládní zmocněnec, tak měl nějakého atašé, což byl nakontaktovaný člověk z ministerstva, který byl tím kontaktním místem pro řekněme věci, které přicházely z RVIS, který tam třeba řešil právo občana na digitální službu. Toto je samozřejmě struktura nepostačující. DIA v jedné své části by měla poskytovat know-how a popřípadě zvyšovat toto know-how na straně zadavatele, protože stále to budou jednotlivé rezorty ve svých agendových systémech, se svými webovými stránkami - ať to řeknu srozumitelně - které samozřejmě rozvíjí IT, které je rezortní, které není nadrezortní.

U financování jenom ještě jednou zopakuji: část nákladů nebo v uvozovkách mzdových prostředků je naplánována - a je to možné, už se tak děje - na vrub Národního plánu obnovy, tudíž ta faktická náročnost na státní rozpočet v roce 2023 je odhadovaná někdy ke 160 milionům korun. To je, abych to nepřepálil, o něco dražší než konzultace při zavedení nového daňového balíčku do systému Ministerstva financí. Pokud si tak nějak pamatuji, vždycky, když přišel nějaký daňový balíček, tak jsem musel aktualizovat systém. Já si myslím - pokud se nepletu, ale můžeme se podívat - že to byly vyšší desítky milionů, kolik stála implementace daňových změn, pokud v daném roce byl nějaký zásadní daňový balíček. To je náklad třeba jedné změny v jednom systému. Tak dvojnásobek toho je personální náklad celé agentury, která naopak s takovými věcmi, zda ta analýza je nutná, zda ty změny v tom systému skutečně jsou tak nákladné, by měla pomoci.

Jinak bych chtěl poděkovat všem třem vystupujícím řečníkům dneska. Doufám, že právě - a slíbil jsem, že můžu poslat i písemné odpovědi na některé věci, které zazněly, neboť se třeba vázaly k té materii před vypořádáním těch připomínek, což trvalo šest týdnů, diskutovali jsme je s těmi rezorty. Jenom bych chtěl připomenout, že i cokoliv nad 20 dní navýšení, samozřejmě jako navrhovatel s tím nemohu souhlasit. Proto takovéto věci bychom neměli hlasovat. A naopak připomenu, že jsem navrhoval už v té předchozí rozpravě zkrácení na 30 dní. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, ano, tento návrh je také poznamenán. Rozhlížím se, zda tady ještě někdo chce vystoupit? Už nevnímám žádné zájemce o vystoupení v obecné rozpravě, čili obecnou rozpravu končím.

Optám se, zda je zájem o závěrečná slova? (Ministr: Ne. Zpravodaj: Ano.) Pan zpravodaj má, pan ministr nikoli. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Robert Králíček: Dobrý den, já jenom po dohodě s panem ministrem bych shrnul, že jsme zaznamenali veto § 90. Následně bylo navrženo panem ministrem zkrácení lhůt o 30 dní, tedy na 30 dní. Potom jsme zaznamenali návrh vrácení k přepracování. Následně dvě prodloužení - prodloužení o 20 dní na 80 dní a prodloužení o 10 dní na 70 dní. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji. My tedy nyní budeme hlasovat právě o návrhu na vrácení k dopracování, který přednesla paní poslankyně Dostálová, osvojil si ho pan poslanec Králíček, připojila se k němu paní poslankyně Pošarová. Zagonguji, abych přivolala poslankyně a poslance.

Ano, všechny odhlašuji. Prosím, přihlaste se opět svými identifikačními kartami.

 

Zopakuji, aby každý věděl, o čem bude hlasovat: budeme hlasovat o návrhu, který padl, a sice návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.

Zahájila jsem hlasování o tomto návrhu na vrácení k dopracování. Kdo je pro? Kdo je proti tomuto návrhu na vrácení k dopracování?

hlasování číslo 49 bylo přihlášeno 139 poslanců a poslankyň, pro 67, proti 69. Tento návrh byl tedy zamítnut, vrácení nebylo schváleno.

 

Nyní se proto budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nevnímám žádný návrh, takže přistoupíme k hlasování.

 

Ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu?

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh garančního výboru? Kdo je proti?

hlasování číslo 50 bylo 142 hlasujících, pro 139, proti 0. Tento návrh jsme přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP