(3.00 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)

Takže pojďme dál, co se týče léků například. O těch jsem ještě nehovořil. O dostupnosti léků, o problematice léků. Protože ano, ale mluvíme o zdravotním pojištění, o tom, že berete 14 miliard ze zdravotního pojištění, berete lidem peníze ze zdravotního pojištění a zhoršujete zdravotní péči pro občany. Protože tady je zajímavé konstatování, že mnoho členských států pokládá za problém zejména zlepšení přístupu k cenově dostupným léčivým přípravkům. No, ta věta je trošku kostrbatá. Ono by to mohlo vyznívat pro nesoustředěného posluchače trošku jinak. Ale ta věta má na mysli - a hned jsem si to tady poznamenal, když jsem si dělal přípravu - ta věta má na mysli, že problém je právě ta určitá nedostupnost těch léčivých přípravků a že je potřeba zlepšit ten přístup, aby to bylo dostupnější. Takže to se tady pochopitelně také neděje. Tady schválně Evropská komise poukazuje v tom materiálu, že podle odhadů má být v příštích letech uveden na trh vysoký počet nových léčivých přípravků, což v porovnání s minulým desetiletím povede ke zvýšení potřeb financování. A to je to, co jsem vám chtěl říct ohledně léků. Takže i sama Evropská unie vám tady konstatuje, že proto, že má být v příštích letech uveden a už je uváděn na trh vysoký počet nových léčivých přípravků, tak to povede ke zvýšení potřeby financování. A vy naopak berete financování, opět proti lidem, a zhoršujete nejenom dostupnost zdravotní péče, ale jestli do ní mám počítat i dostupnost léků, dobře, ale o těch lécích bych se zmínil takto separátně. Zhoršujete i dostupnost léků. Právě formou třeba těch doplatků a podobně.

Pojďme dál. Tak jak to vypadá teď třeba z hlediska úmrtí a těch trendů versus ta dostupná zdravotní péče. V Evropě dosud dochází k mnohým předčasným úmrtím. V Evropě umírají necelé dva miliony osob mladších 75 let. Z tohoto počtu lze přibližně 562 034 úmrtí pokládat za předčasná. Teď je ale ta důležitá věta, kterou chci říci, že těmto úmrtím by bylo možno zabránit na základě současných lékařských poznatků a technologií. Na srdeční infarkty a mrtvice společně připadá téměř polovina z tohoto celkového počtu úmrtí, jimž by bylo možno zabránit. No jo, ale těžko můžete zabránit, když není dostupná zdravotní péče. Tak jak tomu chcete zabránit? To si přímo protiřečí. Protože bez peněz se prostě zdravotnictví nebude zlepšovat. To je myslím úplně jasné. No a sama tady ta zpráva píše, že pojem úmrtnost, kterou lze přisoudit kvalitě zdravotní péče, je založen na myšlence, že by určitým úmrtím u konkrétních věkových skupin a určitých nemocí bylo možno zabránit. Jinými slovy, a to cituji, to je hrozně důležitá věta, která je opět všeříkající, že jinými slovy - k určitým úmrtím by nemuselo v této fázi dojít, pokud by byla poskytnuta včas účinná zdravotní péče. No, jak ale chcete poskytovat účinnou zdravotní péči, když tomu zdravotnictví berete peníze?

To jsem si všiml taky takové zajímavé věty, když to tady někdo v médiích obhajoval za vládní koalici. No, že se nezhorší zdravotní péče. A já si myslím, že se zhorší. Ale hlavně proč neřeknete, že vaším cílem je zlepšit zdravotní péči? To je přece ta pointa. Ambice vaší vlády není zlepšovat život České republiky. Ambice vaší vlády, a to je to děsivé a signifikantní pro vaši vládu, je v lepším případě udržovat současný stav, přestože je neuspokojivý, ale v tomto konkrétním případě u zdravotnictví dokonce zhoršovat zdravotní péči. Takže vám úplně chybí ambice zlepšit životy občanů v České republice. To je ta pointa, to je ten problém. Teď už vidíme samozřejmě po tom tři čtvrtě roce i na těch průzkumech, že premiér Petr Fiala na tuto ambici nemá. Proto možná ta ambice ani není. To je taky možná věc, ale to je taky špatně pro občany České republiky v tom případě. No, mimochodem tento ukazatel úmrtnosti - proto jsem si ho v té zprávě vybral - kterou lze přisoudit kvalitě zdravotní péče, se používá v globálním kontextu k posuzování výkonnosti systému zdravotní péče za účelem poskytnutí určitých údajů o kvalitě a výsledcích zdravotních politik. Proto jsem si to tady vytáhl, proto o tom tady hovořím.

Samozřejmě co se týče, jak to zlepšit, jak zlepšit tu efektivnost a účinnost těch systémů zdravotní péče, tomu bych se samozřejmě mohl věnovat taky delší dobu tady. Samozřejmě je tady jasně řečeno, že těmi cestami může být posílení spolupráce mezi orgány odpovědnými za fiskální a zdravotní politiku. To u vaší vlády evidentně nefunguje. Využívání široké škály nástrojů rozpočtového plánování na podporu efektivnosti, transparentnosti a odpovědnosti. No, tak to vy děláte pravý opak, že naopak berete peníze zdravotnímu systému. Takže to je tady úplně mimo. Vy se prostě vůbec neřídíte tady ani základními zásadami, které jsou v zemích Evropské unie. Dále je to například vypracování strategií v oblasti informačních technologií a správy údajů na podporu sledování a správy a řízení k posílení boje proti korupci, podvodům, zneužívání veřejných prostředků, a tak dále, a tak dále. Jednoznačné vymezení úlohy veřejných orgánů při poskytování služeb dlouhodobé péče se zaměřením na integraci zdravotních a sociálních služeb prostřednictvím právního rámce a zvýšení správní účinnosti.

Bod 5, namátkou to beru. Zlepšení přiměřenosti a kvality lidských zdrojů ve zdravotnictví přizpůsobením plánování podle potřeb, úpravou pobídek, přezkoumáním možností přeshraničního náboru lékařů a dlouhodobým plánováním. To se samozřejmě taky neděje. Dále to, jakým způsobem je řešeno zajištění toho, aby byly balíčky výhod hrazené z veřejných prostředků založené na kritériích nákladové efektivnosti a rovnosti a aby systémy spoluúčasti podporovaly omezování veřejných výdajů, zároveň však byl zaručen přístup. To je tady přesně napsáno. Takže ano, zbytečně nevyhazovat peníze tam, kde to není nutné, ale znova je tady zdůrazněno, že musí být zaručen přístup k té adekvátní zdravotní péči. Opět se to z vaší strany neděje a občané už to vidí a brzy to poznají, tyhle dopady.

Samozřejmě koncepce mzdových a nákupních mechanismů na podporu efektivnosti, rovnosti, přechod systémů zdravotní péče od tradičního modelu založeného na nemocniční péči, přiznání větší úlohy praktickým lékařům a odkazování na základní péči a podpora koordinace a integrace péče. Dále tady vidím ještě bod posílení udržitelnosti nemocniční péče, zlepšení mechanismů financování snížením provozních nákladů a zlepšení srovnání výsledků nemoci pomocí referenčního srovnávání. Posílení nákladově efektivního užívání a cenové dostupnosti léčivých přípravků. Prosazování zadávání veřejných zakázek a podpora úlohy generických léčivých přípravků a biologicky podobných přípravků. Náležitá politika kontroly cen a prosazování racionálního užívání léčivých přípravků. Dále je to bližší přezkoumání mechanismů vzájemné spolupráce zemí při řešení otázek přístupnosti a cenové dostupnosti léčivých přípravků v zemích EU. Součástí toho by měly být vhodné regulační mechanismy na úrovni EU a dohody o společném zadávání veřejných zakázek.

Když se namátkou podívám na bod 12, umožnění nákladově efektivních rozhodnutí založených na hodnocení zdravotnických technologií týkajících se pokrytí s ohledem na nové a existující technologie, včetně spolupráce mezi členskými státy. A tak dále. Já si tady ještě vyberu třeba bod 13, to tady mám poznamenáno. Posílení politik na podporu zdraví a prevence nemocí, propagační kampaně týkající se rizikových faktorů. Vypracování integrovaných víceodvětvových iniciativ se zapojením mnoha zúčastněných stran a sladění finančních plánů s časovými harmonogramy politiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP