(2.20 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)

Takže já bych očekával, tady to sama ta Evropská komise píše, vám to tady píše, nebo vy jste ti, kteří tam kývají, že mimochodem odvětví zdravotní péče je oblastí, která v posledních letech zaznamenala největší nárůst zaměstnanosti z více než 2,6 milionu nových pracovních míst. No jo, ale jak tedy, jak tedy chcete zajistit, nejenom je to důležité odvětví, aby tam byl dostatek pracovníků, zároveň kvalita. No ale když vezmete 14 miliard korun, notabene při této inflaci kolem 20 %, tak logicky se ty peníze ještě o to víc nebudou dostávat.

Takže to je další problém, na který bych chtěl poukázat v souvislosti s tím, že kradete občanům České republiky 14 miliard korun z toho společného zdravotního pojištění, aby měli kvalitní péči. A samozřejmě na ty otázky mi chybí odpověď. Já už jsem se na ně ptal, proto se na ně ptám znovu. Já vůbec nechápu, proč třeba pan ministr Válek neodpovídá na tyto otázky. Přitom by mohl odpovědět a máme to vyřešené, v tom smyslu vyřešené, že veřejnost se dozví, co tedy plánujete. Pochopitelně jestli vůbec něco plánujete, což bych spíš tipoval, že je to ta varianta číslo dvě. No plánujete vzít ty peníze, že jo? Aby se zhoršila ta zdravotní péče. To víme, ale teď rozebírám ty dopady, proč to děláte a že vlastně byste k tomu měli přistoupit jinak.

Když tedy se posunu dál, tak mimochodem na odvětví zdravotní a sociální péče připadlo v roce 2017 v Evropě, v Evropské unii 24 milionů, přibližně 24 milionů pracovníků, 24 014 500 pracovníků. No a jenom pro vaši informaci, většina z nich, 13 601 700, byla zaměstnána v dílčí oblasti zdravotní péče a na dílčí oblast ústavní péče připadlo 5 066 800 pracovníků, zatímco 5 346 000 pracovníků bylo zaměstnáno v oblasti mimo ústavní sociální péči. To jenom pro informaci, protože jsem viděl, že ty informace zřejmě ve vládní koalici nejsou, jak to vlastně funguje. Rád bych se díval na ty západní země, západoevropské země. Samozřejmě platí, že ne všechna pracovní místa, to je zajímavá poznámka, odpovídají nové poptávce po zdravotní péči. Ale to je přesně to, co tady taky přece řešíme, otázkou v České republice. Protože tou novou poptávkou po zdravotní péči má Evropská komise na mysli zajištění účinné péče o stárnoucí obyvatelstvo v jednotlivých evropských zemích. Tak to je přesně ten problém, že právě... Především když já se třeba potkávám na akcích po regionech s občany, tak řada z nich si stěžuje na nedostupnost jak stomatologické péče, tak že jsou čekací lhůty, mají obavy a tak podobně, doplatky a tak dále. Takže je to opravdu velký problém. Samozřejmě ty nové formy poskytování péče s sebou nesou přesun úkolů například z lékařů, některé úkoly, co dělali původně lékaři, tak se přesouvají na zdravotní sestry. Ano, je potřeba udělat lepší integraci, a tak dále, a tak dále.

Teď se podívejme, protože mluvíme tady o tom, že berete, loupíte 14 miliard korun z veřejného zdravotního pojištění, tak jak je to tedy v té Evropě, a bereme si příklad z těch vyspělých zemí, mám tady i ty východoevropské země, ale soustředil bych se směrem k tomu Západu, tam se chceme řídit my v SPD, ale vy se evidentně chcete řídit, nebo řítit naši republiku, nebudu uvádět kam, zřejmě někam k rozvojovým zemím.

Protože tady se mi líbila jedna větička, která myslím, že to vystihuje, že v kapitole 2.2 Fiskální udržitelnost systému zdravotní péče hned v první větě uvádí Evropská komise, že - cituji: veřejný sektor hraje ve financování veřejných služeb důležitou roli. Ve dvou třetinách členských států financuje více než 70 % výdajů na zdravotní péči veřejný sektor. No ale to je tady nějaký standard, já vím, že máme pana ministra, nebo máte, vy nejste naše vláda nebo moje vláda, pochopitelně, my jsme pro vás nikdy nehlasovali. Ale pamatuju si, jak někteří poslanci vládní koalice hovořili o doplatcích, že by se mělo doplácet ještě více, dokonce dvoustupňové - jak jste to říkali? Kategorizace zdravotnictví, už si pamatuju na to slovo, rozdělit, rozdělit na kategorie. To znamená, bohatší si mohou připlatit za lepší zdravotnictví a chudší na to lepší zdravotnictví mít nebudou. S tím my vůbec nemůžeme souhlasit. A musím říct, že prostě SPD trvá na tom, že zdravotní péče, veřejná zdravotní péče ve veřejných zdravotních zařízeních, musí být dostupná v nejlepší možné míře v danou chvíli a v daný moment, která je prostě dostupná v tom daném místě a okamžiku, nehledě na to, jestli ten člověk je bohatý, nebo chudý. Vaše vládní koalice, minimálně některé strany říkají: Ne, ne, ne. Ti, co mají peníze, ať si připlatí za lepší péči, a ti, co peníze nemají, holt podle vás mají smůlu. A s tím já nemůžu souhlasit. A znovu tady proto uvádím tento problém (nesrozumitelné). A teď právě v tom materiálu sama Evropská komise konstatuje, že zejména v souvislosti se stárnoucí populací tady poukazuje na tu fiskální udržitelnost.

Takže já se vám tady snažím už na mnoha a mnoha příkladech říct, že je to špatně, že berete zdravotním pojišťovnám 14 miliard korun. Je to proti udržitelnosti českého zdravotnictví, zhoršujete dostupnost zdravotní péče, protože peníze jsou jenom jedny, a každý ví, že bez dostatku peněz nikdy nemůžete vybudovat to skutečně špičkové zdravotnictví na úrovni těch nejlepších zemí světa. Takže to je prostě problém.

Dále bych rád... Zajímavost je, že i v Evropě, což jsem nevěděl, tenhle poměr, takže bych to tady jenom zmínil, protože když jsem si studoval ten materiál, že zdravotní a sociální péče je odvětvím se značným podílem žen, ano, to šlo předpokládat, ale že dokonce čtyři z pěti pracovníků jsou v tomto odvětví ženy, což jsem tedy netušil, že až čtyři z pěti pracovníků jsou ženy. Ale to říkám tak pro zajímavost. Ale ono to není tak úplně pro zajímavost, protože myslím, že i z toho ekonomického hlediska a tak dále, že je to určitě faktor, který by odpovědný hospodář také z různých pohledů hodnotil.

Dále se podívejme na to, jakým způsobem je financovaná zdravotní péče. Tady se musím trošku zastavit ohledně toho, kolik HDP a v jakém poměru jednotlivé členské země Evropské unie dávají na zdravotnictví. Tady nemůžu ukázat ten graf, že jo, protože tady byste to stejně neviděli, nicméně v celé Evropě představovaly veřejné výdaje na zdravotní péči přibližně 7,8 % HDP. A teď se podívejme, které země byly nad tím průměrem, které skutečně odpovědně přistoupily ke zdravotnictví. V podstatě to přesně kopíruje ty země, kde je ta zdravotní péče z různých pohledů na vysoké úrovni. Takže ten... A samozřejmě není mezi nimi Česká republika. To je ta pointa, o které jsem hovořil, protože nad tím průměrem toho HDP, kde tedy je vyšší poměr výdajů na zdravotní péči k HDP, tak nad ním je Belgie, Dánsko, Německo, Francie, Nizozemsko, Rakousko, Švédsko a Velká Británie. Ta už ovšem není v EU. No ale Česká republika není nad tím průměrem. A nemělo by být cílem odpovědné vlády, která myslí na občany, dostat se nad ten průměr? Dostat se k těm nejvyspělejším zemím? Ale to od vás vůbec neslyšíme. Vaším cílem není zlepšovat zdravotnictví. Tady to vidíme přesně kvantifikované. Snad bych dodal, které země z těch členských států EU jsou s nejnižším podílem výdajů na zdravotní péči. Je to zajímavé si to říct, je to Kypr a Lotyšsko, 3,5 % HDP. Ale ten Kypr, to nevím, jestli to tady budu ještě rozebírat, tam mají opravdu různé problémy a řeší to. Snaží se to řešit.***




Přihlásit/registrovat se do ISP