(22.10 hodin)
(pokračuje Julius Špičák)

Jinak musím říci, že my musíme vnímat to, že pandemie celý svět posunula v kvalitě zdraví populace o dvacet let zpátky. Mortalita na infarkt stoupla o 5 %. Počet onkologických operací na počátku klesl o 29 milionů celosvětově. U nás se neprovedly stovky onkologických operací, tisíce zásadních onkologických vyšetření. Je zcela jasné, že to zavdává nebezpečí diagnózy pokročilých nádorových diagnóz, kde ta léčba bude daleko náročnější. Zvýšil se počet sebevražd, zvýšila se závislost na drogách, deprese, alkoholismus, úmrtí v závislosti na alkoholismu, pohybová aktivita dětí, závislost na sítích, sebepoškozování, obezita, pohybové, stravovací návyky, zkrátila se doba života. To není strašení, to není můj výmysl, to jsou výsledky mezinárodních studií, na které my musíme reagovat, a ve svém důsledku ta reakce bude něco tedy stát.

Musím říci, že v podstatě ten velmi problematický průběh pandemie v celém světě v podstatě vede v úvahám, a všude na světě, o restrukturalizaci resortu a nabízených služeb a jednoznačně klade akcent na prevenci všeho druhu. A nejedná se pouze o akcent včasného záchytu nádorových onemocnění, ale hlavně eliminaci rizikových faktorů obecně. Kouření, obezitu, alkoholismus. Jak je možné, že kouření u nás je na trojnásobně vyšší úrovni než kouření na Novém Zélandu? Kombinace alkoholismu, kouření a obezity je u nás na takové úrovni, že mortalita na covid byla v první desítce v celosvětovém srovnání, a to jsou bohužel zcela reálná čísla.

Musím říct, že to souvisí i s tím, že vedení resortu není dostatečně personálně vybavené, strategii vede neprofesionál, jehož vedení je asi tak autentické, jako kdybych já měl manažovat digitalizaci. (Předsedající: Váš čas.) Mám deset minut, nebo dvakrát deset minut?

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Máte dvakrát deset minut. Jenom potřebuji tedy udělat úzus, že přestože je přihláška jedna, tak ten, kdo mluví, může říct, že chce pokračovat, aby se nemusel hlásit znovu. Nebude-li rozpor proti tomuto postupu, v tom případě bych postupoval tímto způsobem. Prosím, máte dalších deset minut.

 

Poslanec Julius Špičák: Děkuji, pane předsedající. Za situace ohrožení základního fungování celého resortu zní jako špatný vtip pokus o zavedení jakéhosi připojištění, které by mělo umožnit nadprůměrně výdělečné populaci přístup ke kvalitnější péči. Budu citovat kolegu senátora Krause: Kratšími termíny výkonů s nabídkou jejich provádění o víkendech. To je, jak když neřídil nemocnici. Tato činnost by musela být vykázaná jako služba, poté povinně následuje odpočinek personálu. Jinými slovy by vyvoleným byla nabízena nadstandardní péče o víkendech, logicky by personál v týdnu odpočíval a pro nevyvolenou část populace by se termíny dále prodlužovaly. To může nabízet jen ten, a budiž nám to chabou útěchou, který to vlastně ani nemyslí vážně. Já předesílám, že příslušná zákonná norma by musela být velmi komplexní, musím říct, velmi politicky obtížně tedy průchodná, a já ani nevidím pracovní skupinu, která by se tohoto úkolu uměla ujmout.

Další naprostou absurditou je tabulka snížení teplot v jednotlivých provozech, kterou psal snad tedy Marťan. Ochlazení ve zdravotnických zařízeních přibližně o čtyři stupně se nepochybně promítne do zhoršení zdravotního stavu jak nemocných, tak personálu. Promítne se do situace, kdy za nedostatku personálu sestry budou odcházet, budou si hledat pohodlnější zaměstnání, budou tedy chodit do zaměstnání, kde mají možnost mít home office, a to se opět promítne do fungování celého resortu.

Teď bych ještě stručně zmínil dvě agendy. První je naplnění vládního prohlášení. Kde jsou sliby? Kde je kontrola kvality? Kde je DRG Restart? Kde je reforma výuky? Prevence? Redukce byrokracie? Akcent na výzkum? Jaký je přínos nového ministerstva na výzkum? Výzkum v oblasti medicíny postrádá dedikovaného kompetentního zapáleného náměstka. Víra se bez zapálení nedá dělat. Není na koho se obrátit, není tady motivační prostředí.

Výsledkem je, a mohu být naprosto konkrétní, že aktuální výzkumné výsledky třeba u covidu, ale bohužel i v oblasti onkologie se liší od srovnatelných zemí, jako je Holandsko, Izrael nebo Rakousko v řádech, a to mohu kdykoli dokumentovat. Já znám ty databáze, umím číst ty databáze, bohužel tak tomu je. Mohu vzpomenout vizi ANO z předcovidové doby popsanou v materiálu Country for the Future, a mě velmi mrzí, že alternativní vize současné vlády neexistuje. A ke kvalitě řízení resortu nepřispěje ani redukce financování samotného ministerstva a jeho přímých agend. Náš návrh byl 24 miliard, realita je 18 miliard, pro příští rok 17 miliard. Klesají náklady na ÚZIS a lůžkovou péči, a logicky zásadní úkoly obsažené ve vládním prohlášení nebude možné realizovat včetně příslušné prevence. A zde musím říci, že expertní skupina se v podstatě vůbec neschází a screening jako mnoho jiných věcí v podstatě si osobuje ÚZIS, který k tomu rozhodně není uzpůsoben.

No a smutným příběhem je aktivita vedení resortu v rámci předsednictví v Evropské unii. Já vím, o čem mluvím, protože medicínskou Evropu dobře znám a jsem ve svém oboru možná jediný Evropan, který byl prezidentem jak evropského, tak světového kongresu, a mezinárodních konferencí jsem organizoval bezpočet. Takže ministerstvo zorganizovalo onkologickou konferenci v Brně, a mě se skutečně dotklo a mrzí mě to, že jsem nebyl pozván, přestože se zprostředkovaně onkologii věnuji celý život. Stejně tak tam nebyl pozván jediný opoziční poslanec, ale ani onkologické špičky včetně vedení odborné společnosti. Opravdu mě to mrzí, je to zbytečné. Konferenci si uzurpoval ÚZIS, politickou odpovědnost nese vedení resortu. Jako absurditu vidím to, že vůbec nevidím nikde odborný program. Kdyby volby dopadly tak, jak dopadnout měly, a já jsem měl jakýsi podíl na těchto záležitostech, tak buďte ubezpečeni, že bych zorganizoval akci, o které by mluvila celá Evropa, stejně jako to bylo před deseti lety, když tuto agendu prosazoval v parlamentu europoslanec za sociální demokracii Pavel Poc a angažoval jsem se tehdy v europarlamentu já.

Na počátek a k podstatě věci. Jak už jsem uvedl, chybí mi, vadí mi to, že chybí jakákoli analýza, jakékoli opodstatnění tohoto škrtu, který tedy nese mimořádně případně aditivum tupý. Je to taková analogie, jako kdybychom postavili dálnici, která končí v poli o 20 kilometrů kratší, jako kdybychom koupili zbraně bez střeliva. Celkovou neradostnou výše popsanou situaci jen částečně a dočasně může kompenzovat vysoká empatie, kvalita a nasazení zdravotnických pracovníků, kteří se ovšem za své nasazení dočkají reálného demotivujícího až drastického poklesu příjmů.

Nyní si dovolím predikci. Do konce roku zdravotnictví poběží jakžtakž, protože pojišťovny i velká část zdravotnických zařízení mají díky kvalitní zdravotní politice předchozí vlády rezervy a nákupy a smlouvy jsou zafixovány. Ty se do konce roku vyčerpají a od ledna, února začne péče skokově kolabovat. Jedinou cestou bude okamžitá změna rozpočtu a vedení resortu to dobře ví. Opakovaně bylo řečeno, že rozpočet, jak byl navržen, je cár papíru. Funkčním opatřením, které navrhuji, dovolím si navrhnout, je buď úprava úhradové vyhlášky, nebo navýšení platby za státního pojištěnce, o jehož reálné redukci dnes jednáme, ale domnívám se, že za dané situace by valorizační vzorec neměl vycházet z průměrné mzdy, protože to se mzdou nemá vůbec nic společného na rozdíl od důchodu, ale měl by vycházet tedy z inflace.

Doufám, že jsem snesl dostatek důkazů plně odůvodňující naše opětné a definitivní odmítnutí navrhované normy. Děkuji za pozornost. (Potlesk části poslanců.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji, pane poslanče. Nyní tedy požádám o vystoupení pana poslance Kamala Farhana a připraví se paní poslankyně Věra Adámková. Na začátek se chci zeptat, zda budete mluvit dvakrát deset minut. (Mimo mikrofon: Bude to tak dvanáct. Ano, děkuji.) Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP