(Jednání pokračovalo ve 14.00 hodin.))

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, je 14 hodin, budeme tedy pokračovat v našem jednání. Budeme pokračovat v návrhu poslanců Marka Bendy, Marka Výborného, Jana Jakoba, Josefa Cogana a Jakuba Michálka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 215, jsme ve druhém čtení. Projednávání tohoto bodu jsme přerušili před polední přestávkou.

Poprosím, aby u stolku zpravodajů místo zaujal pan poslanec Marek Výborný za navrhovatele a stejně tak poprosím zpravodajku garančního výboru paní poslankyni Zuzanu Ožanovou. Ano, oba už tam sedí. Budeme tedy pokračovat v přerušené obecné rozpravě, do které se přihlásili tito poslanci, respektive před přerušením měla vystoupit paní poslankyně Zuzana Ožanová a já jí tímto prosím, aby se ujala slova.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane předsedající, dámy a pánové. Já už jsem své vystoupení začala před přestávkou, nyní budu pokračovat.

Skončila jsem u toho, že jsem začala představovat pozměňovací návrh Kláry Dostálové a Zuzany Ožanové, který je v systému nahrán pod číslem 1023. Poněvadž jsem stihla přečíst asi dvě nebo tři věty, tak si dovolím pro úplnost to vlastně uvést kompletně. Cílem tohoto pozměňovacího návrhu je zakotvit možnost každého ministra mít nanejvýš tolik náměstků člena vlády, tedy takzvaných politických náměstků, kolik je v daném ministerstvu vrchních ředitelů sekce, to je, kolik je v daném ministerstvu sekcí. V případě, že se jedná o člena vlády bez ministerstva, může být počet jeho náměstků maximálně dva, jak je tomu dle stávající účinné právní úpravy. Předložený poslanecký návrh zákona ruší stávající omezení zákona, podle nějž může mít každý člen vlády pouze dva politické náměstky. Poslanecký návrh zákona přitom ze stávajících náměstků dělá ředitele pro řízení sekcí, kteří jsou v úřadech ve služebním poměru. Tito vrchní ředitelé mají dále řídit své sekce, přičemž mají mít nadále oprávnění zastupovat člena vlády na zasedání vlády i ve výborech či komisích. K tomu bych chtěla uvést, že toto sice důvodová zpráva návrhu zákona uvádí, nicméně je v rozporu s Ústavou České republiky, poněvadž člena vlády mohou zastupovat výhradně náměstci. Takže domnívám se, že i proto možná bude potřeba velké množství náměstků. K těmto odborným náměstkům, nazývaným ovšem nyní vrchními řediteli pro řízení sekcí, poslanecký návrh doplňuje další úroveň vedení v podobě neomezeného počtu politických náměstků. Poslanecký návrh, kterým se tak obchází smysl a účast zákona o státní službě, by ve svém konečném důsledku znamenal, že na rezortech budou působit ředitelé odborů, vrchní ředitelé, tedy odborní náměstci, a dál neomezený počet náměstků člena vlády, působících mimo služební poměr k úřadu, tedy náměstků ryze politických, neodborných, které si bude každý člen vlády moci libovolně měnit na začátku i v průběhu svého funkčního období. Kromě radikálního zpolitizování státní správy by předloženým návrhem došlo k extrémnímu a zcela zbytečnému nárůstu nákladů na vedení správních úřadů ze státního rozpočtu. Je až absurdní, že tato vláda od začátku svého vládnutí deklaruje, jak bude na státní správě šetřit, přitom je to právě ona, která od prvního dne ve funkci zřizuje bezhlavě další a další místa pro své věrné. Jak jsem již zmínila, u jednoho z předchozích pozměňovacích návrhů, ihned po převzetí Úřadu vlády, tak například došlo k navýšení počtu zaměstnanců o 74 osob. Jednalo se o dva nové ministry a jejich osobní aparát. Nyní se plánují další, a ještě mnohem větší nárůsty v managementu rezortu. Tito noví náměstci budou mít samozřejmě nárok kanceláře, sekretariát, řidiče a samozřejmě předpokládám, že budou dostávat plat, že nebudou tuto práci vykonávat zadarmo. Na každém rezortu by tak s uvedeným návrhem došlo k nárůstu výdajů ze státního rozpočtu o desítky až stovky milionů ročně. Tolik k pozměňovacímu návrhu 1023.

Ve své podstatě to svým způsobem navazuje i na poznámku, kterou měla kolegyně Berenika Peštová, vaším prostřednictvím, pane předsedající, týkající se toho, že důvodová zpráva k návrhu zákona se nezabývá příliš náklady, které vzniknou přijetím tohoto návrhu zákona. Jak jsem zjistila, předpokládá se, že náklady nebudou žádné, což tedy nedává úplně smysl - pokud mám víc lidí, potřebuji na ně peníze.

K pozměňovacímu návrhu 1024. Jedná se o pozměňovací návrh poslankyň Kláry Dostálové a Zuzany Ožanové. Cílem pozměňovacího návrhu je zakotvit možnost každého ministra mít pouze pět náměstků člena vlády podle současné terminologie politických náměstků. Předložený poslanecký návrh zákona ruší stávající omezení zákona, podle něhož může mít každý člen vlády pouze dva politické náměstky. Poslanecký návrh přitom ze stávajících náměstků pro řízení sekcí, takzvaných odborných náměstků, kteří jsou v úřadech ve služebním poměru, činí vrchní ředitele. Tito vrchní ředitelé mají dále řídit své sekce, přičemž mají mít nadále oprávnění zastupovat člena vlády na zasedáních vlády, ve výborech či komisích. Nicméně k tomu, že je to v rozporu s ústavou, jsem se již dvakrát vyjádřila a dále se vyjadřovat nebudu. K těmto odborným náměstkům, nazývaným ovšem nyní vrchními řediteli pro řízení sekcí, poslanecký návrh doplňuje další úroveň vedení v podobě neomezeného počtu politických náměstků. Poslanecký návrh, kterým se tak obchází smysl a účel zákona o státní službě, by ve svém konečném důsledku znamenal, že na rezortech budou působit ředitelé odborů, vrchní ředitelé, tedy odborní náměstci, a dále neomezený počet náměstků člena vlády působících mimo služební poměr v úřadu, tedy náměstků ryze politických, neodborných, které si bude každý člen vlády moci libovolně měnit na počátku i v průběhu svého funkčního období. Kromě radikálního zpolitizování státní správy by předloženým návrhem došlo k extrémnímu a zcela zbytečnému nárůstu nákladů na vedení správních orgánů ze státního rozpočtu. Jak jsem již opakovala, je absurdní, že tato vláda deklarovala, že bude šetřit na státní správě, a přitom ve své podstatě na ní šetřit nechce, chce na ni dávat více peněz ze státního rozpočtu, jak jsem již uváděla. Týká se to zvýšení počtu ministrů a samozřejmě aparátu.

V této chvíli k těmto pozměňovacím návrhům to mám vše. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Další v pořadí je přihlášena paní poslankyně Oulehlová a s faktickou poznámkou vidím přihlášenou paní poslankyni Peštovou. Tak se chci zeptat, jestli platí faktická poznámka? Faktická poznámka paní poslankyně Peštové. Vaše dvě minuty, prosím.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Já bych tedy chtěla zareagovat na svojí předřečnici. Ona tato vláda nedeklarovala jenom to, co tady bylo řečeno, ale deklarovala, že nepůjde cestou paskvilů - to už jsme si říkali, že prostě nebudou předkládány návrhy zákona nebo novely zákona tak, jak jsou v současné době předkládány, to znamená, že nepůjdou do mezirezortu, respektive nejdřív vnitřního připomínkového řízení, pak mezirezortu, přes Legislativní radu vlády až sem do Poslanecké sněmovny. Takže ve své podstatě mi nebylo odpovězeno na to, kolik to bude stát, protože si myslím, že to budou neskutečné peníze. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP