(10.40 hodin)
Poslanec Jan Bureš: Já tedy nevím, jestli moje kolegyně mají na měřácích na teplo nějaké speciální zařízení, ale my tam máme buď takové ty ampulky, které se odpařují, ty musíme minimálně jednou za rok vyměnit, takže stejně dneska platíte to, že k vám přijde jednou za rok technik a na všech topeních vám vymění ty ampulky, od kterých se odpařuje tekutina. Anebo na těch topeních máte digitální měření, které má dálkový přístup, a tam skutečně prostě stačí, aby tam někdo proběhl tím domem. Může to být koneckonců i třeba předseda esvéjéčka, který tu spotřebu tam okamžitě zjistí. To nic nemění na tom, že i mně připadá, že jednou měsíčně to posílat těm lidem je naprosto zbytečné, ale taková je prostě transpozice směrnice z Evropské unie. A my spíš teď hledejme, jak to udělat, toto informování pro lidi, co nejlacinější nebo co nejlevnější, a na druhou stranu abychom splnili to, co se má dodržet. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Fialová. Prosím.
Poslankyně Eva Fialová: Děkuji. No to je výborné. Takže předseda SVJ bude chodit a obíhat barák s měřákem, který nemá k dispozici, který musí být kalibrován, je majetkem nějaké firmy a tak dále a tak dále. To jako myslíte... to už není myšleno jako vážně, co dáme ještě za povinnost! A mají si je ty esvéjéčka koupit? Do svého vlastního - mají je nechat kalibrovat? (Poznámka z pléna.) Půjčí. No to je super.
No já nevím, každý má nějakého správce, a když říkáte, že to není problém, aby ten barák oběhl, tak k tomu je další administrativa, že to tedy musí někam... Když už i tohle hypoteticky vezmu tedy v úvahu, že si pořídím měřák, který je kalibrovaný, tak ta data musím někam odeslat, kde mi je bude někdo valorizovat, protože to nemůže dělat jen tak někdo. Od toho máme zákony, abychom měli aktuální informace a nakládali s rozúčtováním bytového domu tak, jak je potřeba. A když už jsem tady o tom mluvila, tak ten technik musí přijít.
Vy jste tady mluvil, ano, o těch ampulkách, ale těch se to vůbec netýká, to se týká s tím dálkovým přenosem. A ty ampulky musí být vyměněny do roku 2027, to je taky zahrnuto a všichni s tím počítají. A dálkový přenos v dnešní době, technologie opravdu umožňují ve 30 až 40 procentech, takže jdete a stáhnete si to před tou nemovitostí. A ten technik tedy, když bude chodit, který je najatý pro správu nějakého bytového fondu, bude chodit čtrnáct dní v měsíci, kdy je jiná práce? To se budou přijímat další noví lidé jenom kvůli tomuhle nesmyslnému opatření nebo nařízení, které nám navíc ta Evropská unie neukládá, a my jsme opět papežštější než papež?
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní je s faktickou poznámkou přihlášen pan poslanec Jiří Mašek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jiří Mašek: Dobrý den, paní předsedající, páni ministři, kolegyně, kolegové, nejsem odborníkem pro tuto tematiku, stačilo mně to, co jsem tady poslouchal, a můj dotaz je jednoduchý. Je možné provést tu transpozici, ale se změnou a nechat tam to měření jednou ročně? Prosím vás, zdůvodňovat, proč to je jednou měsíčně, všichni, co tady sedíte, a teď je to úplně apolitické, víte, že to je úplný nesmysl. Můj dotaz na předkladatele a na pana ministra je, zda to nemůžeme přijmout s touto změnou, aby to zůstalo jednou ročně, a opustit toto téma? Děkuju.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: A protože už není faktická poznámka, tak se dostává právě na pana ministra, který se s přednostním právem přihlásil, takže prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Dobrý den, dámy a pánové, děkuji za slovo. Samozřejmě některé vaše dotazy zodpovím.
Já bych chtěl jenom uvést, že je potřeba si uvědomit, co je předmětem té právní regulace, kterou tady máme posuzovat, protože je tady nějaká povinnost, abyste se pravidelně informovali, příjemci služeb o zjištěné spotřebě tepla a spotřebě společně připravované teplé vody, a teď je otázka, kdy.
Tady existuje zákon o hospodaření s energií č. 406/2000 Sb., který to řeší v § 7 v odst. 11 a 12. Ten říká, že měřáky s dálkovým odečtem je potřeba mít až od 1. 1. 2027, takže si myslím, že instalovat tyto měřáky, na to je docela dost času.
Nicméně ta regulace, která není předmětem dnešního jednání, ale která už je, je o tom, že pokud se budou měřáky vyměňovat, tak už se mají používat měřáky s dálkovým odečtem, a to, co byste měli schválit dneska, nebo propustit doufejme do nějakého dalšího čtení, je o tom, že pokud je instalovaný měřák s dálkovým odečtem, tak máte poskytovat ty informace, které v zásadě ten poskytovatel má, a tam je opravdu ta měsíční lhůta.
Pokud se tady bavíme o tom, jestli tak říkajíc stačí jenom upozornit, že si to můžete stahovat nějakým způsobem tak často, jak chcete, anebo jestli je třeba vyloženě každý měsíc zasílat dopis nebo zasílat nějaké jiné avízo, ať už formou esemesky, nebo mailem, tak to je vlastně otázka výkladu, co znamená poskytování a co znamená zpřístupňování.
Tady vlastně už bylo avizováno, že ten problém vlastně vyplývá, nebo tohleto doporučení, aby tam bylo to měsíční avízo, vyplývá z doporučení Evropské komise. Samozřejmě doporučení Evropské komise patří mezi takzvané softlo, opravdu v rámci toho doporučení nemohou zakládat práva a povinnosti, jichž by se mohli nějakým způsobem dovolávat. Nicméně ani tak nelze v zásadě říci, že to doporučení je právně irelevantní, a měli bychom ho prostě a jednoduše ignorovat.
V případě, kdy je tohle doporučení Komise k výkladu nějakého závazného aktu práva EU přijato, lze předpokládat, že právě Komise k tomu takovýmhle způsobem přistupovat bude, a Komise byla spoluautorem tohoto předpisu. A je tedy asi velmi pravděpodobné, že pokud bude vyhodnocovat správnost přijetí té právní úpravy, tak bude postupovat přesně podle toho svého doporučení. V rámci předcházení nějakým problémům je vhodnější asi názoru Komise vyhovět, protože ten, kdo by Českou republiku případně žaloval, by byla samozřejmě Evropská komise. Samozřejmě u Evropského soudního dvora by to mohlo dopadnout i jinak.
Já se tady musím zastat Ministerstva pro místní rozvoj, protože oni až tak úplně nelpěli na tom, aby to bylo uděláno tímto způsobem, ale vzhledem k tomu, že v rámci notifikačního orgánu této energetické směrnice, ze které to vychází, je Ministerstvo průmyslu a obchodu, a to byl v zásadě požadavek Ministerstva průmyslu a obchodu, aby se toto doporučení komise bralo velmi vážně v úvahu a aby se postupovalo v souladu s ním. Takže tolik na vysvětlenou.
V zásadě ta polemika je o tom, jaký je rozdíl mezi poskytováním a zpřístupňováním. Pokud v té směrnici je text, že by mělo jít o poskytování informací, tak se to vykládá tím způsobem, že to je něco, co opravdu dostanete do rukou nebo dostanete avízo, kde si to máte vyzvednout. Oproti tomu pouhé zpřístupnění, které tam není v tom textu, tak tam by potom stačilo to, co tady vlastně uváděla paní poslankyně Fialová.
Takže je to právně trošku sporné, jestli se jde nad rámec té směrnice, nebo ne. Nicméně se tím plně respektuje doporučení Komise a ta to samozřejmě bude vykládat svojí optikou, kterou uvedla v svém doporučení.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Pan poslanec Kettner ještě posečká, protože jsou tady faktické. Nejdříve paní poslankyně Fialová a pak paní poslankyně Peštová. Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty. ***